Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tvangsflyttet fra statisk Tiscali til dyn. telenor


Anbefalte innlegg

Hadde tidligere adsl fra tiscali, og ble nylig ufrivillig overflyttet til Telenor grunnet oppkjøp. Internett datt ut da vi skulle flyttes over, og det tok over to uker og uttallige masetelefoner før telenor fikk satt oss opp igjen, så problemet ble ordnet i går kveld, hoppet jeg i taket av glede. "Jaja" tenkte jeg. Linja er oppe igjen, og den er ørlite grann raskere enn tiscalilinja vi hadde, så dette går vel bra.

Brukte halve natta på å oppdatere diverse innstillinger og linker mot den nye ip-adressen. Desverre viste det seg nå at denne ipen blir byttet ut i ny og ned (allerede etter rundt 20 timer, til tross for at vi er konstant tilkoblet PPPoE), altså at den er dynamisk, og ikke statisk som den vi hadde hos tiscali.

Ringte telenor support nok en gang, og spurte om de kunne gi oss en statisk ip.

Telenorsupport: "Nei. Vi deler ikke ut statisk ip til privatkunder. Da må du i tilfellet bestille et bedriftsabbonement."

Jeg: "Javel... Det er litt upraktisk å kjøre webserver på dynamisk adresse."

Telnorsupport: "Da får du ta turen innom no-ip.com og registrere en konto der"

 

Så spørsmålet mitt er som følger:

Har Telenor lov til dette? Har vi ikke krav på samme funksjonalitet som vi hadde hos Tiscali?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke sikker på om statisk ip sto som et punkt i vår avtalte med tiscali, men vi ip'en endret seg iallefall ikke.

Tiscali har vel ikke hatt fast IP til privatmarkedet, at den ikke endrer seg gjør den ikke til en fast IP i teknisk forstand. Ergo har Online gitt deg samme produkt som du hadde bare at de endrer IP svært ofte.

Lenke til kommentar
Er ikke sikker på om statisk ip sto som et punkt i vår avtalte med tiscali, men vi ip'en endret seg iallefall ikke.

Tiscali har vel ikke hatt fast IP til privatmarkedet, at den ikke endrer seg gjør den ikke til en fast IP i teknisk forstand. Ergo har Online gitt deg samme produkt som du hadde bare at de endrer IP svært ofte.

Da er det jo ikke det samme produktet? Hva om jeg valgte tiscali fordi jeg ønsket å ha en "fast" ip-adresse? jj,...

Lenke til kommentar
Da er det jo ikke det samme produktet? Hva om jeg valgte tiscali fordi jeg ønsket å ha en "fast" ip-adresse? jj,...

Fordi Tiscali ikke solgte deg en fast adresse, du kan ikke hevde en slik rett når du ikke hadde hadde produktet hos Tiscali. Er dette viktig så bytt leverandør, Online vil ikke endre praksis på dette og ergo har du få valg utover og finne noen med et produkt som passer ditt behov.

Lenke til kommentar

Jeg hadde inntil nylig vært Tiscali kunde i ca. 2 år og hadde samme ip'en hele tiden, men den var dynamisk likevel. Jeg kunne dra på ferie i 2 uker og komme tilbake og fortsatt ha samme ip. Tiscali hadde bare veldig lang lease tid på ip'ene, og det var nice!

 

Du har nok ikke krav på fast ip fra Telenor dessverre...

Endret av Sourze
Lenke til kommentar

Lang lease time er vel det som gjorde at du hadde en og samme ip hele tiden. Lease hos Bluecom er 24 timer. Altså du må være borte fra nettet i mer enn 24 timer for å få ny ip. Hvis router er på hele tiden så beholder du en og samme ip hele tiden.

Lenke til kommentar

Lang lease time er ikke det samme som fast ip. Fast ip ville vært noe du hadde abbonert på, eller hatt spesifisert i kontrakten din.

 

Står det ikke i kontrakten din, eller det ikke er noe du abbonerer på, så har du bare flaks med at du har samme ip i lengre tid så lenge det er dynamisk. Ikke noe du har krav på.

 

Det å kjøre webserver på en adsl-linje? Hvem vil seg selv så vondt? Det er ikke akkurat en kjapp løsning. Er det en permanent webserver som kjører litt ordentlige sider, hva med å leie serverplass? Det får man for en rimelig penge de fleste steder.

 

www.hostean.no f.eks.

Lenke til kommentar
Brukte halve natta på å oppdatere diverse innstillinger og linker mot den nye ip-adressen. Desverre viste det seg nå at denne ipen blir byttet ut i ny og ned (allerede etter rundt 20 timer, til tross for at vi er konstant tilkoblet PPPoE), altså at den er dynamisk, og ikke statisk som den vi hadde hos tiscali.

 

Ved å skrive 0.0.0.0 i outside IP, skal oppsettet fungere selv når IPen forandrer seg på WAN-siden.

Lenke til kommentar

Du har vel strengt tatt ikke krav på noe annet enn det som står nevnt i vilkårene/kontrakte mellom deg og ISP'en. Dersom det ikke står noe spesifikt om fast IP, så blir det opp til ISP hvordan de vil håndtere det på sine systemer.

 

no-ip er forresten er glimrende løsning. Nesten bedre enn fast IP i mine øyne, fordi det fungerer så glimrende, og gir deg en mye lettere adresse å huske uansett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
no-ip er forresten er glimrende løsning. Nesten bedre enn fast IP i mine øyne, fordi det fungerer så glimrende, og gir deg en mye lettere adresse å huske uansett.

 

Du har et poeng her stigma. Problemet er at forwarding av porter i router går på ip-nivå. Så dersom trådstarter benytter seg av dette (går noe uklart frem av 1. post), sliter han uansett.

Lenke til kommentar

Elgvenn2: Men han har vel fast ip på Lan'et fordi om internett ip'n byttes ofte? Ville nå tro at han har det.. Da er det ikke noe problem da, kan godt bruke no-ip.com da. Bruker det samme selv nå for ble også tvangsflyttet til Telenor men jeg bytta til en anna isp med engang men uheldigvis har de også PPPoE :hrm:

 

Jeg hadde tiscali i et og et halv år ca, og jeg hadde samme ip'n hele tiden og det var ikke statisk ip.

 

Tiscali funka jo perfekt for meg og kameratene min men seff kom den store stygge ulven og kjøpte opp og tvang alle godtfolk til å ha hele passord møkka og PPPoE :thumbdown:

Lenke til kommentar

Fant ut at routeren min hadde innebygd klient for dyndns.org, så jeg registrerte meg heller der. Dermed slipper jeg å ha no-ip-programmet kjørende på pcen. Eneste forskjellen jeg merker nå som jeg må bruke PPPoE er at routeren bruker mye lengre tid på å komme seg på nett etter den er restarta.

Lenke til kommentar

Forøvrig kan du ha hatt en statisk routa IP hos Tiscali men det var aldri et "solgt" produkt / tjeneste og heller aldri noe du da hadde krav på.

 

Det ble dog informert om dette i god tid på forveien at statiske ip'er ikke ble vidreført til Telenor:

 

http://www.tiscali.no/telenor/adslfaq.php

 

* Jeg har fast IP-adresse i dag, kan Telenor tilby dette?

 

Nei. Telenor tilbyr kun dynamisk IP-adresse til sine privatkunder.

Lenke til kommentar
Elgvenn2: Men han har vel fast ip på Lan'et fordi om internett ip'n byttes ofte? Ville nå tro at han har det.. Da er det ikke noe problem da, kan godt bruke no-ip.com da. Bruker det samme selv nå for ble også tvangsflyttet til Telenor men jeg bytta til en anna isp med engang men uheldigvis har de også PPPoE

 

Har ikke noe å si om han har fast IP på lanet, hvis outside/WAN-ip forandrer seg, og han har satt fast outside ip i en portforwarding.

dyndns-klienten sender bare wan-ipen tilbake uansett, så da er du i grunn like langt hvis routeren din ikke vet hvor pakkene på port X skal ;)

 

 

 

bosannes:

Gratulerer! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Har ikke noe å si om han har fast IP på lanet, hvis outside/WAN-ip forandrer seg, og han har satt fast outside ip i en portforwarding.

dyndns-klienten sender bare wan-ipen tilbake uansett, så da er du i grunn like langt hvis routeren din ikke vet hvor pakkene på port X skal ;)

Jeg forstår ike hva som er problemet du sikter til.

 

no-ip peker altid til din WAN ip. pakken annkommer ruter. Ruter sjekker i sin NAT-filter til hvilken lokal ip pakker på port f.eks. 21 skal gå. Ruter sender så disse videre til lokl PC. Ferdig ferdig.

 

Kjører selv massevis av servere osv. på dynamisk ip, og må selvfølgelig forwarde porter på sånt. Ingen problem å gjøre dette helt uavhengig av statisk eller dynamisk ip. Når du definerer inkommende IP, så er det jo IP på maskinen som sender signalet det er snakk om, noe som du som regel ikke har brukt for, altså skal den normalt sett stå åpen (0.0.0.0).

 

Eller misforsto jeg hva du mente? ...

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Kjører selv massevis av servere osv. på dynamisk ip, og må selvfølgelig forwarde porter på sånt. Ingen problem å gjøre dette helt uavhengig av statisk eller dynamisk ip. Når du definerer inkommende IP, så er det jo IP på maskinen som sender signalet det er snakk om, noe som du som regel ikke har brukt for, altså skal den normalt sett stå åpen (0.0.0.0).

Nettop, det vil fungere med outside ip 0.0.0.0, mens jeg forsto det slik at trådstarter hadde skrevet inn sin faktiske IP her. Da skjærer det seg.

 

Da var vi enige! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...