Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server på Lyse-internett


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg har nettlinje fra lyse som yter 4mbit/4mbit og ønsker å sette opp webserver på linjen. Noen som har erfaring med dette?

 

Lyse har ikke fast ip, dette må etterbestilles, men det var en kompis som sa at jeg kunne komme meg rundt dette ved å bruke en annen port enn port 21. Stemmer dette? Jeg har ikke altforgod peiling, men han kompisen min har det. Er det noen som kjøre lyse-server her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
det eneste som kan bli problemet er om lyse bruker ett eget subnett for kundene sine før de kommer ut på internett...

 

(altså slik at NO-IP programmet ikke ser den korrekte internet IP'en på andre siden av routeren, men lyse subnettet istedet...(men gjør lyse det da?)

Akkurat det de gjør. Han trenger en fast IP.

Lenke til kommentar
Du må bestille deg fast ip.. De dynamiske Ip'ene deler du med haugevis andre kunder, så det vil som regel ikke fungere. Fast IP koster bare kr 10,- pr mnd.

Ikke alle kundene deler samme IP adresse. Dette kommer an på om du har Fiber1 eller fiber2, fiber1 er NAT`et slik at alle kundene som er koblet til den noden deler en public ip. Kundene får typisk 10.*.*.* adresse. Har du fiber2 derimot, har du en "egen" IP adresse. Denne er ikke statisk, men du deler den heller ikke med andre. Da kan det kansje være lurt å bruke NO-IP programmet. Ellers skal det ikke være noen problemer å sette opp en server på lyses nett. Lyse har ingen brannmur eller stengte porter, dette må kunden stå for selv ;)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
fiber1 er NAT`et slik at alle kundene som er koblet til den noden deler en public ip. Kundene får typisk 10.*.*.* adresse.

 

ISP'er som påtvinger kundene en NAT løsning selger ikke Internett, de selger web access forkledt som internett.

 

Problemer jeg har hatt med NAT:

Starcraft:

- Flere spillere samtidig på samme "game," bak samme NAT

- Andre spillere kan ikke joine et game laget av en bak en NAT

 

IRC:

- flere personer på samme server uten å bli kastet ut p.g.a. kloning

- og DCC-send

 

FTP, VPN-forbindelser, tilgang til maskinen sin utenfra, IP-telefoni, ICQ

filesend osv osv til å fungere skikkelig.

Lenke til kommentar
Kan han ikke benytte DynDNS.org eller no-ip hvis han ikke vil betale de ekstra kronene for fast ip?

Nei, det går ikke an å forwarde portene, da ip'en man får allerede er nat'et.

4761936[/snapback]

 

NatIsNotNet sier bare jeg.. Å ha internett tilgang bak en NAT vegg uten offesiell ip i sitt egent hus kan knapt kalles internett oppkobling.

 

Litt OT dette, men måtte bare si det.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Kjører selv en webserver på Lyse's 6/6Mbit, og det går som det griner. Jeg har fast IP. I alle tilfellene jeg har vært borti med Lyse Internett så har det vært nett, og jeg trodde dette var tilfellet hos de aller fleste. Bestille fast IP gir deg mye mer frihet på nettet, og det er veldig rimelig. Et etableringsgebyr på 200,- samt 10,- mnd er etter min mening god valuta for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...