Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

System idle prosess tar all cpu kapasiteten og ram


Anbefalte innlegg

Hei allesammen!

 

Jeg har en 3,2ghz p4 cpu med et asus hk, har en turbin vifte som liksom skal gi god kjøling, ligger på 67celsius i bios mode.

 

Problemet mitt er det at, pcen er begynt å bli treigere i windows. Jeg kan skru på pcen og den fungerer greit i ti minutter, men etter det er det som en 386 jeg holder på med.

 

Den henger seg og programmer vil ikke åpne seg.

 

Jeg har da trykket ctrl+alt+del for å se hva som foregår. i "task manager" står det at system idle prosess bruker opptil 99% av cpu kapasiteten.

 

Det tar av og til også opp halvparten av minnet mitt, har 512. Det står at explorer bruker over 200mb av og til. Selvom windows er det eneste jeg kjører.

 

Hvordan fikser jeg dette? Har installert virus program, men uten funn av virus.

Hva har jeg gjort galt, hva kan jeg gjøre?

 

Er takknemlig for all respons

 

mvh T. Brakstad

Endret av TommyMSI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
System Idle prosess er den cpu-kapasiteten som er til overs. Altså det du IKKE bruker av cpukapasitet..

 

Prøv å installere antispywareprogram. Adaware for eksempel. Og installere nye drivere kan også funke.

Skjønner det du sier med at det er det som er til overs som er på system idle. Men nede på vinduet i task manager står det at det blir brukt 99% av cpuen.

 

Installerer et spyware program, håper det løser seg

 

Takk for svar!

 

mvh T. Brakstad

Lenke til kommentar
Da kan det være et virus eller spywareprogram som kaller seg for System Idle Process..

Et virus ja. For det bruker ikke bare all cpu kapasiteten men det tar også over 200mb av minnet.

 

Hva må jeg gjøre for å fikse det? Hvilket program bør jeg bruke? har prøvd adaware uten noe annet resultat enn at det fant en del rar spyware. løste ikke mitt problem.

 

Hadde også installert virus program, men det fant ingen virus. Da brukte jeg panda antivirus.

Lenke til kommentar

Høres ganske sannsynlig ut at det er et virus eller lignende, men jeg er ikke sikker. Det jeg ville gjort i ditt tilfelle ville være å prøve et annet antivirusprogram. Det finnes en del forskjellige gratis programmer man kan prøve. Feks AVG antivirus.

 

Har du forresten hatt besøk av andre folk på pcen din? Folk som kan ha lagt inn et eller annet "virus" eller morsomt program som de har laget selv?

 

Siste utvei vil være å formatere harddisken, men det er ikke nødvendig å gjøre det før du har utelukket alle andre muligheter. Husk å ta backup av alt du vil beholde før du gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...