Gå til innhold

Brenner DVD-data veldig seint


F828

Anbefalte innlegg

Har erfaring med rene CD-brennere og synes 700MB ble for smått, og kjøpte en Nec 3540A DVD-brenner. Har aldri testa det før, men har lest at en full plate kan brennes på rundt 10 minutter eller noe. Men når jeg brente en full plate med bilder i NERO, brukte den 1,5 timer på jobben. Har ikke huka av noe spoessielt i oppsettet etter det jeg kan se heller. Den bruker rett og slett så lang tid. Hva er det mulig jeg gjør feil her?

 

F828

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan jo høres ut som at bufferen din faller på null, slik at den jobber seg opp igjen og brenningen stopper da bufferen er på bånn. Har du satt DVD brenneren på samme gamle kabel som den gamle brenneren? Kjøp ny.

Har du satt DVD brenneren sammen med harddisk? Bytt kabel

Lenke til kommentar
Sjekket om DMA er på? Høres for meg ut som om brenneren kjører i PIO modus.

DMA? PIO? Hva er hva - hva gjør hva?, og hvor setter jeg det ene fremfor det andre?

 

Har sett på det, men den bruker halvannen time på en full DVD. Den begynner med å si rundt 5 min., men det tar leeeengre tid. Noen som har peil?

 

F828

Lenke til kommentar

Enig med OC-Freak. Har hatt samme problem med både brenning og ved kopiering av data fra både CD og DVD plater over til harddisk. Det tar mye lengre tid enn normalt.

 

Av en eller annen grunn så får noen IDE kontrollere (som styrer harddisker og CD-drev) det for seg at de skal kjøre i PIO modus fremfor DMA en sjelden gang i blant. PIO er en langt eldre overføringsstandard, og mye tregere. DMA (og Ultra DMA) er den foretrukne standard i dag da den er langt raskere.

 

Gå inn på kontrollpanel -> system -> hardware -> Device manager.

Under "IDE ATA/ATAPI Controllers", gå inn på hver enkelt og sjekk under "Advanced settings" om "Current transfer mode" er PIO mode. Hvis den er det, velg "Transfer mode" -> DMA if available. Om det ikke hjelper, har det tidligere hjulpet for meg å slette den aktuelle IDE controlleren fra listen (uninstall) for så å restarte maskinen på nytt. Kontrolleren blir reinstallert når man restarter, og står da normalt som DMA eller UDMA igjen.

 

Dette er fremgangsmåten i den engelske versjonen av XP. Om du har norsk, så kan du jo se om du forstår hva den norske betydningen av det er. Device manager er f.eks Enhetsbehandling på norsk, men ikke sikker på de andre.

Lenke til kommentar

SORRY dere som hjalp meg med dette. Glemte rett og slett å skrive en takk her... Men det ordnet seg (som alltid når jeg spør her på forumet)

"PIO modus fremfor DMA" Så riktig så riktig. Når dette var forandret, brenner den med lynets hastighet i forhold til det jeg hadde av brenner før. :) Tusen takk :)

 

Edit: Spesielt til deg Afseth som kom med bruksanvisning til min PC her :)

 

F828

Endret av F828
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...