Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Starts problemer med Ford Fiesta 98 modell


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg kjøpte en 98 modell Ford Fiesta som har gått kun 34'000 til en grei penge her for en uke siden...

Jeg ble litt lurt da batteriet var helt oppladet når jeg kjøpte den...

Problemet er:

Batteriet blir ikke ladet opp når jeg kjører, det blir bare tappet og tappet... Etter 3-4 dager blir den dårlig og starte og nå vil den ikke starte i det hele tatt før jeg har ladet opp batteriet igjen, etter dette virker den helt bra igjen (har prøvd)...

Jeg lurer på om det er dynamoen som ikke lader batteriet mens jeg kjører?

Snakket med Ford forhandleren der bilen kommer fra (der den ble kjøpt ny), de sa at mannen som sist hadde den hadde skiftet batteri for ikke så lenge siden (tviler på dette er problemet da)...

Noen som kan komme med noen ideer om hva feilen kan være? Og eventuelt reperasjon?

Setter pris på alle ideer...

 

Btw. Skal ha bilen på service om en uke ca. Service og EU-kontroll da på samme dag, noen som vet hvor mye dette kommer ca. til og koste med minimale reperasjoner?

 

På forhand takk for alle svar :thumbup:

Endret av orelse4054
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være en eller annen feil som gjør at noe trekker strøm selv om tenningen er av. Hvis du vi undersøke om dynamoen lader, gjør følgende: Koble et voltmeter (multimeter) til batteriet, start bilen og la den gå på tomgang. Øk deretter turtallet til ca. 3000 rpm. Spenningen skal da stige til ca. 14 volt. Hvis den ikke endrer seg i løpet av få sekunder, er noe galt med ladingen. Enkelte ting, for eksempel radioen, bremselys, sigarettenner, innvendig belysning og liknende er ofte under spenning selv når tenningen er avslått, så det kan du jo sjekke. Hvis dynamoen ikke lader i det hele tatt tviler jeg på at bilen ville gått mer en max 1 time på et fulladet batteri før den rett og slett hadde stoppet.

Lenke til kommentar

Kan faktisk være at "børstene" er slitte. Disse sitter i dynamoen og er i de fleste tilfeller en enkel sak å bytte. Forholdsvis rimelig er det også.

 

MEN, dette er egentlig litt rart om bilen bare har gått 34k...?

 

Sjekk alt ettermontert ekstrautstyr som trenger strøm, mye tyder på som Lars sier at det er en strømtyv et eller annet sted....

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Mulig kortslutning?

Slå tenningen helt av, ta ut nøkler og kobl fra batteri.

Mål så ohm mellom pluss og minus ledningene fra batteriet, uten at batteriet er koblet til disse ledningene, eller noen andre ledninger for den saks skyld.

Tar jeg ikke helt feil skal en frisk bil vise uendelig ohm eller "overload" når dette blir gjort.

Får du noe som hels tall der tror jeg du har en kortsluttning, brent elektronikk er en vanlig kilde, kanskje cd spillerene eller digital klokke.

Ikke skyt om jeg tar feil.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke helt feil skal en frisk bil vise uendelig ohm eller "overload" når dette blir gjort.

Der tar du nok feil, i allefall på en så ny bil. Stereoen har helt sikkert en ledning som er tilkoblet selv når tenningen er av, og kanskje bilen for eksempel har en klokke? Det er kanskje bedre å løsne en batteriledning og sette inn et amperemeter. Det bør ikke gå mer enn noen få mA når tenningen er av. Ellers kan du jo prøve å la batteriet stå frakoblet når bilen står og se om det lades ut da.

Lenke til kommentar
Tar jeg ikke helt feil skal en frisk bil vise uendelig ohm eller "overload" når dette blir gjort.

Der tar du nok feil, i allefall på en så ny bil. Stereoen har helt sikkert en ledning som er tilkoblet selv når tenningen er av, og kanskje bilen for eksempel har en klokke? Det er kanskje bedre å løsne en batteriledning og sette inn et amperemeter. Det bør ikke gå mer enn noen få mA når tenningen er av. Ellers kan du jo prøve å la batteriet stå frakoblet når bilen står og se om det lades ut da.

Stemmer det...

Vandt med gamle corollaer jeg, der er det overload...

Lenke til kommentar

Hei

Takk for alle svar :yes:

 

Feilen var at batteriet var ødelagt eller noe, jeg kjøpte iallefall et dyrt og godt nytt batteri, etter dette virket den akkurat som den skulle være ny, starter med en gang :D

 

Jeg tror han gamle mannen som sist hadde bilen har kjørt i feks. 2 km/t med vifte og radio og hele pakken på, da har han slitt utroligt mye på batteriet som ikke blir ladet opp :roll:

 

Får håpe alt holder seg bra nå, skal inn på service med den på mandag :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...