Gå til innhold

Nixdorf Targon server


Anbefalte innlegg

Jeg har fått tak i en slik server, men jeg får den ikke til å starte opp. Det er en litt spesiell konstruksjon, som blant annet innebærer at tastatures kobles til selve skjermen (!), og skjermen kobles til maskinen med en kabel som har 25(?)pins kontakt i den ene enden og nettverksplugg av den gamle, firkantede typen med 8 pinner (som ser ut som et telefonstøpsel). Det er i allefall noe "smart" elektronikk i skjermen, for selv med bare strøm og tastaturet tilkoblet kommer det opp et bilde med Nixdorf-logoen og teksten "Targon Loader". Selve maskinen hadde "tenningslås" i stedet for vanlig av/på-bryter, men jeg bare kortsluttet den med en ledning så maskinen startet. Viftene og harddisken går, og jeg har koblet til skjermen, men den booter ikke. Han jeg fikk den av mener at den må være koblet til en server for å kunne kjøre, men dette er vel en server i seg selv? Og hva slags operativsystem kan kjøres på den? Maskinen er SCSI-basert, både harddisk (Seagate 5,25" fullhøyde, ukjent størrelse), tapestasjon (store "Travan"-kassetter/Tandberg) og diskettstasjonen (5,25") går på SCSI, sistnevnte har faktisk et slags adapter fra SCSI til vanlig diskettstasjonskabel. Er det noen som vet noenting om hvordan man kan få denne til å starte? Takknemlig for alle tips. Det er ikke helt utenkelig at forrige eier (NSB, senere Jernbaneverket) har tømt harddisken før den ble gitt bort.)

 

Jeg fikk også med en Tandberg (Norsk Data) "dum" terminal ("bare" en skjerm med strøm- og nettverkskabel og tastatur), kan den kobles til Targon-en?

post-216-1125373355_thumb.jpg

Endret av larschroe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Bælverket" er fra 1990. Jeg har søkt litt på nettet, og såvidt jeg kan se er den UNIX-basert. Den har en Motorola 68040-prosessor på 20-40MHz (avhengig av modell???). Som tidligere nevnt antar jeg at harddisken er tømt, men siden den har SCSI så kan den jo kobles til en vanlig PC så jeg kan undersøke det (hvis formatet er det samme, da). Harddisken er en 5,25" fullhøyde, altså som 2 stk. CD-ROM lagt oppå hverandre. Jeg ser heller ikke helt bort i fra at det er "noe" galt med den, for den har tross alt stått og gått kontinuerlig i 14 år uten å ha vært stoppet en eneste gang. De har en maskin til av samme typen, så jeg skulle få den også hvis den ikke var kastet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...