Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært fasinert når jeg ser hacking på film :yes:

 

For å nevne noen filmer:

 

The Core

The Italian Job

Swordfish

 

 

 

Er det mulig det de gjør i filmene, liksom hacker det de føler for lett som om det var et runk :p

 

Jeg har nettopp begynnt på allmenne Grunnkurs og har forferdelig lyst på en Phd eller doktorgrad i data!

 

Men nå så vet jeg ikke så mye og sikkerhet og slikt... men når du vet hva du gjør er det så enkelt som de vil ha det til i filmene? :hmm:

 

UPDATE:

 

Legg inn navn på filmene du vet om som har mye hacking/cracking!

 

Takk på forhånd

Endret av chills
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du forteller hva slags hacking som det handler om i filmene(til en som ikke har sett filmene), så kan jeg kanskje gi deg et svar. Jeg har ikke hacket selv, men jeg kjenner andre kom kan det... Men det er ofte overdrevet i filmer, men det er også mye som er skremmende enkelt...

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Et par eksempel fra the italian job:

 

Han hacker teleselskapet for å få de til å tro at det er en lovlig telefon avlytting på eksen!

 

Han hacker trafikk kontroll sentralen og får full kontroll over alle lysene i hollywood!

begge deler er mulige, men krever masse jobb og planlegging, og ikke minst at man må lure personer som kan systemet til å gi fra seg informasjon, man kan altså ikke bare sitte forran pc`n å hacke...

 

vet forresten ikke helt om det er noe kontroll-sentral på trafikken, er vel sånne bokser som står rundt om kring som styrer det??

men er det en sentral så er det mulig

 

 

edit: hacking(bryte seg inn) er blitt mye forandret i det siste, fra å sitte på maskiner til å skaffe seg fysisk tilgang til utstyr, lure til seg passord og informasjon om infrastrukturer osv

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Nei, nei og nei. Jeg har tilgode å se en film som er "realistisk" på dette området. På film så hacker man ved å"hamre tilfeldig på tastaturet og skrive fancy kommandoer som trigger en fancy rekke med tall. Derfor: Ta det for hva det er: Et elendig forsøk fra inkompetente filmskapere på å lage noe som for en "regular joe" skal se avansert nok ut til å leve opp til dennes oppfatning av hva "hacking" er.

Lenke til kommentar

Anngående bare den visuelle delen:

 

 

Jeg har faktisk tenkt på å lage et fullscreen progg så liksom får det til å se ut som om jeg hacker og gjør mye tøft... med tall og slikt bare for å føkke med venner......

 

teknisk sett så er jo ikke hacking så visuelt som de vil ha det til i filmer men kan det gjøres på samme tidsrom :hmm:

Lenke til kommentar

Hackers 2 er faktisk ganske ålreit når det kommer til dette (var vel Hackers 2: Operation takedown den het... ikke spør hvorfor.. (?)) :).

 

Tar for seg Kevin Mitnick (kanskje ikke akkurat heeeelt som historien forløp seg, men fremdeles fun).

 

Det er ikke akkurat sååå mye selve hackingen som står i sentrum, men heller reverse engeneering, eller hva det nå enn heter.

 

Man kan oppnå mye ved å snakke på diverse fagspråk osv.

 

Når jeg var på kurs med masterminds så hadde kurslederen vært på et foredrag holdt av Mitnick, og det er som oftest de enkle tingene som er farligst.

 

Det er ofte folk som ikke er veldig gode med data og "bare" er ansatt for å gjøre f. eks regnskap som gjør de store feilene helt ubevisst.

F.eks når man tar kopier... tar kanskje 200 kopier, men glemmer å ta ut arket man kopierte som ligger øverst. Der kan det stå f.eks kontonummere og kanskje t.o.m brukernavn og passord til diverse greier.

 

En annen ting er at bedrifter ofte (hvertfall i USA) skriver ut de viktige dokumentene i rosa papir. De makuleres også kanskje, men det er verdt det å rote rundt i søpla og bruke tid på å sette dette sammen igjen for større summer

(Det er forøvrig programmer som gjør dette for deg også).

 

Forbinder man disse egenskapene (som jeg mener er veldig viktige for å lykkes i å "hacke" i disse dager) med store mengder datakunnskaper om sikkerhet, OS, topologier osv. så blir man en god "hacker" / "cracker". Jeg tror aldri man kan klare noe stort uten disse egenskapene.

 

Hvis jeg skulle ranet en bank elektronisk skulle jeg ha fått "inside information" først uansett. Kanskje søkt på en stilling i IT-Avdelingen, det ville jo ha vært gull verdt.

 

Uansett så måtte det ha gått til med måneder og kanskje år med planlegging før jeg hadde prøvd meg på noe sånt. Hvem hadde vel beskyldt en god, hyggelig og moralsk medarbeider for å ha stjelt større beløp fra banken, ikke mange i førsten hvertfall, og da hadde jeg hatt nok "inside information" til å slette diverse logger o.l. som kunne fellet meg. Jeg jobber jo i IT-Avdelingen, jeg kjenner systemene, rutinene og det jeg trenger.

 

Ble litt mye det her, men det er dette jeg mener hvertfall. Bare å kommentere :)

Lenke til kommentar

Det er vel kanskje for å få et vist hendelsesforløp i filmen.

Tenk hvor kjedelig det hadde vært for vanlige folk hvis en time av handlingen hadde foregått i et shell under et GNU/Linux OS. Eller lignende.

 

Fleste filmer varer jo ikke stort mer en 1 time og 30 min til 2 timer.

 

Også er jo ca 70% av det man ser på film urealistisk.

Og det er jo akkurat dette som gjør det underholdende.

Verden er kjedelig så vi ser på film. For der går jo alt ann.

 

Vil vi ha realitet ser vi heller på dokumentar.

Selv om mye desverre er bøff der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...