Gå til innhold

Hva er TCCD minne og Winbond minne?


Thomaz123

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samsung TCCD-chipper trenger forholdsvis lav spenning (2,8-2,9V) for å klokke langt, og liker ikke masse spenning (3,0V<). De yter en god del bedre på AMD64-plattformen enn Intel. Dine minnebrikker er basert på Samsung TCCD-chipper.

 

Winbond er en produsent av minnechipper, og deres BH-5-chipper har vært overklokkeres gullchip i lang tid. Gamle (og veldig gode) BH-5 har gått ut av produksjon, men Winbond har visstnok tatt opp igjen produksjonen av disse, under betegnelsen UTT.

Både Winbond BH-5 og UTT klokker helt enormt på lave timings om de får nok spenning. Over 3,0V blir de noen ville dyr, og rett under 3,0V får du i tillegg gode timings på grei hastighet.

Litt av grunnen til at BH-5 ble så populær, var at den i tillegg var ganske så billig. TwinMos bruker f.eks (nye) BH-5 i noen av brikkene sine, og de som tidligere het TwinMos PC3200 m/Winbond, gikk som varmt hvetebrød.

Lenke til kommentar
Så da er altså mine brikker bedre til AMD 64 plattformer enn intel plattformer, pågrunn av sin høye klokkefrekvens eller?? Jeg har lest en aen plass att amd 64 hadde mer gevinst på lave timings enn høy klokkefrekvens :hmm: eller er det bare jeg så surrer???

Ja, brikkene du linker til er TCCD, som passer best til AMD. Angående BH-5 er det faktisk en håndfull chiper som når høyere klokkefrekvens enn dem, men timingene er eksepsjonelle i forhold. Det er riktig at stramme timinger er viktigere for AMD, men generelt sett er ikke minnekvalitet særlig viktig.

 

For Intel er Hynix-chiper trolig det beste på DDR1-siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...