Gå til innhold

Hva er DNS og DHCP?


Heineoen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DNS - Domain Name Resolution.

 

Kort fortalt, det er tjenesten som oversetter ifra et domene navn (som www.hardware.no ) og til en IP adresse.

 

DHCP - (Klarer ikkje å huske kva det er en forkortelse for)Brukes for å tildele IP adresser til maskiner på et lokalt nett.

Noen rutere har denne tjenesten, andre bare videresender DHCP forespørssler til en sentral server.

(ADSL 'modem' bruker å videresende forespørsler)

Vitsen med dette er at man gjør alle konfigurasjons endringer på ett sted istedet for å labbe rundt til hauger med maskiner...

For ikkje lenge siden skifta eg Primær DNS for rundt 300 maskiner i M&R, bare ved å logge meg på en server og endre en innstillling.

Det gjør det også mye enklere å administrere...

Husker tilbake i DOS/Lan-Manager tiden, hvor eg måtte føre lange lister over maskinene og hvilke adresser de brukte. Og selvsagt ble listene aldri skikkelig vedlikeholdt, så det å sette opp ei ny maskin kunne ofte bli et stort problem...

Lenke til kommentar

DHCP-tjenester leaser ut en IP-adresse. Da registrerer DHCPen MAC-adressen til nettverkskortet som er koblet til og lager en lease av en IP-adresse til akkurat den MAC-adressen. Fordelen med det er jo at samme maskin får samme IP-adresse hver gang den spør om en IP. Om du har en maskin som alltid skal ha samme IP er det best å reservere en IP-adresse til den maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...