Gå til innhold

Sigma APO 100-300mm f4 EX IF HSM


Anbefalte innlegg

Noen som har erfaringer med dette objektivet? Jeg har kjøpt Canon 70-200mm f4L, men vurderer å levere dette tilbake, og legge 800 kr imellom for å få sigma objektivet. Det som frister med 100mm lengre tele, da jeg kommer til å bruke objektivet til natur- og surfefotografering (som ofte krever mye tele).

 

Noen som har prøvd dette objektivet, eller lest tester av det? Hvordan er det i forhold til mitt 70-200 f4L objektiv? Er ikke spesielt lysten på å betale mer for dårligere optisk kvalitet.

 

Og for å blusse opp en gammel diskusjon, ser at Sigma har oppdatert sitt 70-200mm f2.8 objektiv. Må si at det frister med høyere lysstyrke også, og jeg kan få 280mm tele med samme lysstyrke som Canonobjektivet mitt ved å kombinere dette objektivet med en 1.4EX. Blir litt dyrere dog.

 

Hva mener dere? Sitter her med den herlige følelsen av å ha kjøpt katta i sekken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Canon 70-200mm f4L er et glimrende objektiv som gir mye for pengene. Så du kan umulig ha kjøpt katta i sekken.

Det kommer vel strengt tatt an på i hvilket henseende man har kjøpt objektivet. Har man kjøpt det for å fotografere gaupe eller bjørn utenfor fangenskap, som vidvinkel til 20D, som lyssterkt normalobjektiv o.l. har man definitivt kjøpt katta i sekken.

 

Spørsmålet til trådstarter er heller hvorfor; på hvilken måte oppfatter du objektivet som utilstrekkelig? For kort brennvidde? For dårlig lysstyrke?

Lenke til kommentar

70-200 f4 er et utrolig stykke glass.. noe av det skarpeste Canon lager og mange mener det er skarpere enn sine dobbelt og trippel så dyre 2.8 brødre.

 

Sigma'en får også mye skryt men jeg tviler sterkt på at den er like skarp (får sikkert pepper nå). Så om du vurderer å bytte så må det være en grunn og den eneste er de ekstra 100mm zoom. Dessuten veier den mer og er større rent fysisk. Bygge kvaliteten er sikkert god da EX er rett bak Canon sin L serie..

Lenke til kommentar

Gikk til anskaffelse av Sigma 70-200/f2.8, men etter en del egentester, ble den byttet ut til fordel for Canons 70-200/f4. Testet ut 4 andre SIGMAer som ga tilsvarende resultat.

 

Begge linsene ble testet med 300D, 350D, 20Der og en 10D.

Jeg har sett på SIGMA som en bra nummer 2, men denne objektiv serien holder ikke mål.

 

Testene er gjort mot en rett murvegg på 15 meters avstand.

Selv det "slaktede" EF-S 18-55-objektivet er på høyde med Sigmaen.

 

Derimot er SIGMA 24-70/f2.8 et meget bra objektiv.

post-114-1125506188_thumb.jpg

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Har etter hvert kommet frem til at 70-200f4L nok er et greit begynnerobjektiv for meg. Skulle gjerne hatt litt mer tele, og etter hvert kommer jeg nok til å ønske meg mer lysstyrke (for actionbilder i skumringen), men den lave vekten gjør opp for dette.

 

Får heller ønske meg mer tele, mer lysstyrke eller kanskje begge når neste studielån kommer ;)

Lenke til kommentar

Har ikke planer om å holde meg unna EX objektivene nei. Skal jeg oppfylle lengre tele og bedre lysstyrke samtidig må jeg nok titte på Sigmas 120-300 f2.8, men både 70-200f2.8 og 70-200f2.8IS sammen med en 1.4x telekonverter er alternativer. Får se etter jul. Desemberlønn + studielån i januar er en farlig kombinasjon ;)

Lenke til kommentar

Jeg veit :)

 

Fører til hodeløs utstyrsshopping det der (får håpe ingen fra Lånekassa leser dette her), for min del endte det opp i EX70-200 sist gang - og ferielønn pluss det nevnte tilskudd endte opp i bil denne gang :lol:

 

Selv har jeg vurdert om jeg får litt bedre råd enn jeg har nå å erstatte 90/2.8 makro og 70-200en med 85/1.8, 150/2.8 makro og 300/4 IS :) , men lånekassa er i ferd med å begynne ønske seg penga sine tilbake nå. De har ingen eller liten forståelse for betalingsutsettelse på grunnlag av utstyrsfetisj.

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...