Gå til innhold

Intel vil støtte SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lanseringen av 975X vil etter planen sammenfalle med lanseringen av Pentium D 900-serien ("Presler"), som er Intels første prosessorer fabrikert med 65 nm-teknologi.

Jeg synes dette var mye mer interresant enn selve brikkesettet som det prates om. Jeg håper Pentium D 9xx har en smartere kobling mellom CPU-kjernene enn dagens 8xx-serie og at den nye serien kan selges langt høyere klokket. (3,6GHz?) En slik CPU ville i så fall gitt AMD litt hardere konkurranse, og det trengs. Prisene på dobbeltkjerner er utvilsomt høye fra begge produsenter.

Lenke til kommentar
Lanseringen av 975X vil etter planen sammenfalle med lanseringen av Pentium D 900-serien ("Presler"), som er Intels første prosessorer fabrikert med 65 nm-teknologi.

Jeg synes dette var mye mer interresant enn selve brikkesettet som det prates om. Jeg håper Pentium D 9xx har en smartere kobling mellom CPU-kjernene enn dagens 8xx-serie og at den nye serien kan selges langt høyere klokket. (3,6GHz?) En slik CPU ville i så fall gitt AMD litt hardere konkurranse, og det trengs. Prisene på dobbeltkjerner er utvilsomt høye fra begge produsenter.

Presler er to stk Cedar Mill (65nm Enhansed Netburst) så langt jeg vet. Dvs. smartness faktoren på sammenkoblingen er den samme som for Pentium D8xx. Forskjellen er at 9xx er MCM altså to chips på en modul, mens Pentium D er hva sarte sjeler kaller "dual core".

 

Jeg stiller meg veldig tvilende til at noen kan vise til at multitasking tar skade ytelsesmessig av den metoden Intel bruker for kommunikasjon mellom brikkene. At den kan ha negativ innvirkning på applikasjoner med tett sammarbeid mellom flere tråder er det ingen tvil om, men på dagens desktop systemer er slikt skjelden vare.

 

Edit: Forøvrig er SLI kanskje det mest nyttige som er oppfunnet etter svett ost, men det er bare min høyst subjektive mening.

 

Jeg mener du skal være nokså korka for å svi av ti høvdinger på grafikkytelse i en spill rigg sånn fra børjan av. At det mest sannsynlig vis kommer et singel kort til 2-3 høvdinger ca 8 måneder senere med samme ytelse setter ikke de tiltalte i nevneverdig bedre lys.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Er det dette med to skjermkort som kommer til å bli brukt i fremtiden?

Feks. 2008?

Det er mer sannsynlig at skjermkort er totalt avskaffet i desktop markedet i 2008 enn at vi har standardisert på to stk, tror jeg. Trenden går mot mindre og mer integrerte systemer.

Ja, og man har jo spådd PCens undergang som spillemaskin i årevis nå, snart må jo noen få rett :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...