Gå til innhold

Kraftig, men ikke for klumpete bærbar..


chma

Anbefalte innlegg

Bruksområde; I tillegg til allt det vanlige man finner på med en pc, spill, nett osv:

- Kommer til å drive mye programmering på maskinen, java/.net, Borland Jbuilder og Visual studio

- Videoredigering i Liquid ed. 6 evnt Avid Xpress og man skal ikke se bort i fra at er litt hdv inne i bildet her, som fort jekker cpu kravet opp til over 2ghz og 1gb ram. Hadde gjerne sett ett bra skjermkort og da dette utnyttes til rendering av feks. overganger/3d.

Allt over krever vel relativt rask disk, helst 7200rpm

 

Andre krav er at den ikke er for klumpete, skal være bærbar. Bra batteritid, gjerne mulighet til å bruke 2 batterier. Stillegående, kan ikke ha en turbin på skolen. Kommer ikke til å kjøre de tyngste oppgavene uten strøm, så den bør være så stillegående som mulig under pen bruk.

Bluetooth, ir, firewire(helst 2 utganger om det finnes), usb 2.0 ett par porter hadde gjort seg, wlan er en selvfølge innebygget. Om maskinen hadde kortleser for de mest brukte hadde ikke gjort noe, men ikke ett absoulutt krav.

 

Sist men ikke minst, en solid maskin som tåler bruk uten å slites ut, helst ikke typiske plastic fantastic maskiner.

Kort sagt så brutal maskin som mulig uten at jeg må ha med meg gaffel truck for å bære på den, max 3kg. Maxpris er jeg ikke helt sikker på, men billig blir det ikke men innenfor rimlighetens grenser

 

Vet at bla. Hp(nx9600, nw8240), Dell(D800, det vel D810 som er den europeiske versjonen) har maskiner som er testet med Avid og "godkjent". Noen erfaringer med noen av disse maskinene, eller likenende hadde vært flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du skal bruke den til videoredigering ville eg ikek anbefalt en bærbar maskin.. har en hp NC8000, funker enormt bra til at du nevner, har hatt den i snart 1 år og har ikke merka at den er blitt så enormt slitt. ihvertfal ikke utenpå, har vært så uheldig at eg har nesten ødelagt noe inni ene utgangen til lyd, men ellers er den knall.. er litt stor, men ikke så tung som de fleste vil tro. den er plastikk, men pga av den er så bra satt sammen ville eg ikke sett på den som noe som blir ødelagt fort..

Lenke til kommentar

Har stasjonær til videoredigering, men er avhengig av å få redigert når jeg ikke er hjemme.

 

Litt av problemet er å velge, flere av maskinene er relativt likt spekket, men kan være små detaljer som skiller i allt fra design, hvordan maskinen er å skrive på til kvalitet på skjermen og selve maskinen som man ikke aner hvordan er når man må bestille slikt over nettet...derfor er jeg på jakt etter tips, erfaringer osv...

Lenke til kommentar

Har sett på acer, bror har en 8100 modell med bra spec. Er ett par ting jeg ikke liker med den, tastaturet, plastic feelingen, recoverysoftware som kun vil kjøre på fat 32 fordi det er en eldgammel branded utgave av norton ghost.

 

Ett par aktuelle fra hp er nå nx8220, nw8240 og nc8230, dell er utelukket pga. leveringstid, bør være på plass i løpet av uka, seneste man/tirs neste. Så langt er det blant få som dekker alle behov jeg har.

 

Noen store forskjeller på X700 og 600 skjermkortet til ati i laptoper?

Lenke til kommentar
Har sett på acer, bror har en 8100 modell med bra spec. Er ett par ting jeg ikke liker med den, tastaturet, plastic feelingen, recoverysoftware som kun vil kjøre på fat 32 fordi det er en eldgammel branded utgave av norton ghost.

 

Ett par aktuelle fra hp er nå nx8220, nw8240 og nc8230, dell er utelukket pga. leveringstid, bør være på plass i løpet av uka, seneste man/tirs neste. Så langt er det blant få som dekker alle behov jeg har.

 

Noen store forskjeller på X700 og 600 skjermkortet til ati i laptoper?

x600 yter vel like bra som radeon 9700 mobile kortet, mens x700 har vel ca samme ytelse eller kanskje litt bedre enn Nvidia's 6600go kort, som igjen tilsvarer ca et 9800pro desktop skjermkort.

Lenke til kommentar

Bedriftserien til HP (NX/NC) gir et veldig solid inntrykk, og kan ikke sammenlignes med Pavillion modellene. Om du finner en HP NX som fyller dine krav til specs, så tror jeg du blir fornøyd med alt det andre (utseende, "feel", støy osv). Jeg har hatt og brukt Dell i8600, FS, Dell D610, ECS 556 og HP NX 7010, og i opplevd kvalitet er NX'n den beste.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med maskinene under?

 

Hp Nx8220

Hp Nw8240

Acer TravelMate 8106WLMi

Acer Ferrari 4005WLMi

Asus V6V

 

Det er "lista" jeg sitter igjen med etter litt leting og sjekking av specs.

Blir en liten ringerunde i morra for å se om det er noen selgere som klarer å overbevise meg(noe som er vanskelig....)

Lenke til kommentar
Noen som har erfaring med maskinene under?

 

Hp Nx8220

Hp Nw8240

Acer TravelMate 8106WLMi

Acer Ferrari 4005WLMi

Asus V6V

 

Det er "lista" jeg sitter igjen med etter litt leting og sjekking av specs.

Blir en liten ringerunde i morra for å se om det er noen selgere som klarer å overbevise meg(noe som er vanskelig....)

Har erfaring med NX8220, er en knallfin maskin som er gjerrig på batteriet (altså, bruker lite strøm), yter bra, har innebygd BT, dvd-brenner, ser bra ut. Herlig oppløsning på skjerm. Mangler vel 512mb minne, men er ganske så enkelt å sette inn senere :)

Ferrari er krafti overpriset mener nå jeg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...