Gå til innhold

Nytt AGP skjermkort for spill


Berrern

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er på jakt etter et nytt skjermkort, primært til BF2.

Bruker nå et PowerColor 9800PRO 128MB, men får ikke kjørt spillet med høy nok grafikk.

 

Jeg har et Asus A7N8X Deluxe hovedkort, så grafikkortet må være AGP.

 

Har plukket ut følgende modeller som er fristende:

 

PowerColor Radeon X800XT AIW 256MB GDDR3 AGP8X, ATI All in Wonder X800XT (3 548,-)

 

Sapphire Radeon X800XT 256MB GDDR3 AGP,ATI X800XT, VIVO, Full-Retail (3 871,-)

 

Sapphire Radeon X850XT 256MB GDDR3 AGP8X, DVI-I, ViVo, Full-Retail (3 680,-)

 

Er litt usikker på hvem den beste produsenten er, men det var kun disse to jeg fant på PCUtstyr.no i X800-serien.

Syntes det er litt merkelig at X850 er billigere enn X800?

 

Har noen anbefalinger/kommentarer?

 

Og; med dette skjermkortet, er det mulighet for at BF2 kan kjøres på max (1280x960 @ 100Hz, alt på HIGH, 4xAA, 8xAF)?

Resten av PC'en:

Asus A7N8X Deluce, AMD Barton XP2800+, 2x1024MB Corsair Value S PC3200, WD Raptor 10.000RPM S-ATA, SB Audigy LS (skal oppgradere til X-Fi Fatal1ty straks det kommer på markedet).

 

På forhånd takk :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok vurdere å oppgradere ditt socket A system til 939 og pci-express i stedet for å bruke over 3000 på et skjermkort.

 

For eksempel slik:

 

Hovedkort:MSI K8N NEO4-F S939

 

CPU:AMD Athlon 64 3000+.

 

Skjermkort:Sapphire x800XL.

 

Pris:4366 kr.

 

Det er bare 495 kr mer enn det dyreste skjermkortet du har sett på. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Du bør nok vurdere å oppgradere ditt socket A system til 939 og pci-express i stedet for å bruke over 3000 på et skjermkort.

Hørtes jo relativt fornuftig ut dette, men jeg hadde håpet å vente med hovedkort/CPU oppgradering til FX-55 synker noe i pris, for eksempel neste år. Tenkte da å kjøpe et skikkelig DFI hovedkort og en CPU med 1MB cache.

Min nåværende CPU er jo godt over EA Games' anbefalte hastighet for BF2.

Videre har jeg hørt at forskjellen på PCI-e og AGP ikke er så stor (enda)?

Et spørsmål blir avgjørende; er det skjermkortet du har foreslått like godt som de i lista mi?

 

overklokke den cpun hadde vert en mulighet så den holdt me en sesong til

om ikke blir den en stor flaskehals og vil ikke klare henge me det nye graff kort..så en oppgradert kjøler til cpu er da og annbefale..

Har allerede oppgradert kjølern og overklokket CPU'en.. Får den ikke høyere enn 171MHz - hvis jeg øker hastigheten ytterligere blir PC'en ustabil (henger seg opp etter ca. 20-30 min. spilling - og det er ikke pga. varme).

 

Takk for svar :)

Endret av Berrern
Lenke til kommentar
Du bør nok vurdere å oppgradere ditt socket A system til 939 og pci-express i stedet for å bruke over 3000 på et skjermkort.

 

For eksempel slik:

 

Hovedkort:MSI K8N NEO4-F S939

 

CPU:AMD Athlon 64 3000+.

 

Skjermkort:Sapphire x800XL.

 

Pris:4366 kr.

 

Det er bare 495 kr mer enn det dyreste skjermkortet du har sett på. :)

må nok si meg enig der...

i realiteten er skjermkort litt billigere i pci-e og..

Lenke til kommentar

BF2 er krevende for CPU også, så dersom høy fps er et poeng for deg (i tillegg til at det skal se lekkert ut), så støtter jeg også Morten K sitt forslag. Det skjermkortet han anbefaler er adskillig bedre enn det du har også. Hvis du selger ditt nåværende HK CPU og skjermkort, så kommer neppe utlegget ditt til å overstige 3000,- kr.

Lenke til kommentar

Vel, når så mange sier at jeg bør oppgradere hovedkort+CPU så får jeg vel bare gjøre det!

 

Bestilte pakken nå nettopp.

Kjøpte CPU'en Morten anbefalte (kan jo oppgradere den til f.ex. FX55 ved en senere anledning) - og et DFI LANParty UT4 SLI-DR hovedkort. Flesket skikkelig til på grafikkortet, og bestilte en x850XT iom. at 512MB åpenbart ikke er nødvendig i dagens spill/applikasjoner - og prisen var bare drøye 500kr. dyrere enn x800XL 512MB.

 

Prisen, ink. mva og frakt kom på drøye 7.000, en god del mer enn jeg hadde tenkt, men nå slipper jeg forhåpentligvis å oppgradere på en stund (med unntak av X-Fi neste mnd) - og jeg håper BF2 kan kjøre på maks med god FPS nå!

 

Takk for hjelpen alle sammen :)

 

Håper bare jeg får solgt min hardware for omtrent 2000 kr. ellers er jeg ruinert :p

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe X850XT når du kan få 7800GTX til noen få hundrelapper mer...! Forskjellen i ytelse er verdt det.

 

En annen ting : FX-55 vil aldri synke noe særlig i pris. Ikke under 6000 kr iallefall. AMD har latt FX-55 existere selv om FX-57 har kommet. Slik har det ikke vært før. Da FX-55 kom forsvant FX-53 kort tid etter. Når FX-59 kommer, så forsvinner nok FX-55 mens FX-57 vil fortsatt existere.

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe X850XT når du kan få 7800GTX til noen få hundrelapper mer...! Forskjellen i ytelse er verdt det.

 

En annen ting : FX-55 vil aldri synke noe særlig i pris. Ikke under 6000 kr iallefall.

Vel, 7800GTX er omtrent en tusenlapp dyrere, og DET har jeg ikke råd til (har allerede sprengt budsjettet mitt).

 

Når det gjelder FX-55 var det mer et eksempel; poenget er at selv om jeg nå måtte kjøpe en relativt "treg" prosessor kan jeg oppgradere senere ettersom jeg har et kompatibelt hovedkort :)

Lenke til kommentar

Ja, 7800GT ligger i samme prisklasse.

Er dette kortet bedre enn X850XT? Er ikke så oppdatert på nVidia, har brukt ATI de siste årene.

 

PS: Det er ikke for sent å kansellere ordren på Komplett, så om dette kortet er bedre bør jeg vel bytte?

 

PS2: Hvilken produsent bør jeg sikte meg inn på når det gjelder nVidia?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Produsenten er det ikke så farlig med. De er alle gode. Ta det billigste som er på lager. Unntaket er hvis du vil ha et som er "ferdig" overklokket. Men jeg vet ikke om det er noen slike 7800gt kort ute enda.

 

7800GT er en del bedre enn x850xt. HER er en sammenligning med x800xt. 850xt er jo ikke så veldig mye bedre.

 

Dessuten takler 7800 serien AA og AF mye bedre enn de "gamle" kortene.

Lenke til kommentar

7800GT er litt bedre enn X850XT kortet ja.

 

Sjekk i profilen din på komplett, står ordren til åpen, så må du slette den og legge alt inn på nytt.

 

Du nevnte du helst ville oppgraddere til året, da er det ingen vits med 939, når AMD slipper sin M2 Socket, og med støtte for DDR2.

 

Så det lureste var kanskje å ta ett helt nytt system nå ja.

 

Hvis du tar 7800GT, ta XFX kortet til 3895,-, det er høyere klokka en de andre GT kortene. Bare synd at komplett satt opp prisen fra 3495,- som den kostet i går.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...