Gå til innhold

Spørsmål angående agp 2x


samye83

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor bra skjermkort kan agp 2x slott tåle? Det finnes jo så mange skjermokrt der ute. Har en gammel dell maskin som jeg har fikset til mamma. Skjermkortet som er der gir dårlig bildekvalitet. Uklart. Så jeg vil bruke par hundre kr på å kjøpe et bedre skjermkort.

 

Noen som har peiling på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, du kan jo tråle gjennom diverse bruktmarkeder etter et brukandes kort. Har selv et nVidia Riva TNT2 i en gammel datamaskin fra 1999, det funker rimelig bra.

Tror AGP 2x støtter opp til GeForce 3 serien. Hvilke ATI kort som støtter AGP2x har jeg ikke peiling på.

 

Du kan jo også vurdere et PCI (ikke PCI-express) skjermkort?

Endret av andrvas
Lenke til kommentar

Skal du se etter ett slikt skjermkort, så må du være obs før du kjøper at den passer i pc'en. Alt etter hva hovedkortet ditt støtter.

Som regel hvis det passer i agp slotten på hovedkortet så er det kompatiblet pga.

hakkene på skjermkortet forteller hvilke spenninger det støtter (f.eks. ett agp1.0 kort vil ikke passe i en agp3.0 port. Og ett agp2.0 kort som bare støtter 1,5V (støtter da kun 2x og 4x) vil ikke fungere i en agp1.0 port)

 

 

Ørlite om agp standarden:

 

AGP 1.0 (3,3V) - Støtter skjermkort med agp 1x og med 2x

AGP 2.0 (1,5V og 3,3V) - Støtter skjermkort med 1x, 2x og med 4x

(Kort med bare 1,5V støtter ikke 1x og 2x)

AGP 3.0 (1,5V og 0,8V) - Støtter skjermkort med 4x og med 8x

(kort med bare 0,8V støtter ikke 4x)

 

Kort/slotter som støtter 2 spenninger, kalles AGP Universal...

Endret av dudsi
Lenke til kommentar

Rage128, for eksempel Rage Fury, samt GeForce 2 var noe av det beste på den tiden, mener jeg å huske. Jeg har hatt både Geforce TNT, Geforce 4200Ti og Rage Fury i en Dell med 600Mhz Pentium-3, så det kan hende at du får brukt også nyere kort i maskinen din (jeg kan ikke garantere). Spørsmål er - hvorfor? Jeg tviler på at mamma skal spille så veldig mye, og Rage Pro er mer enn nok for kontor og internett.

 

Uklar bilde kan bety mye annet, for eksempel trøbbel med monitor eller monitorkabel. Jeg har aldri hatt et skjermkort som gir så dårlig bildekvalitet at det ikke kan brukes til kontorarbeid.

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg vil bytte skjermkortet med et annet, er at skjermkortet gir uklart bilde. Blir veldig slitsomt for øynene etter en stund foran skjermen. Derfor vil jeg bytte det ut :thumbup: Skal se på bruktmarkedet jeg, kanskje gå for et pci basert kort. Men er vanlig pci skjermkort bedre enn agp 2x? Er helt blant på de eldre skjermkortene...

 

Edit: Har en nec 1770nx lcd skjerm koblet til dell'en. Denne skjermen gir suveren bildekvalitet, men ikke med dell. Så det er nok ikke noe problem med skjermen.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
Skjermkortet som er der gir dårlig bildekvalitet. Uklart. Så jeg vil bruke par hundre kr på å kjøpe et bedre skjermkort.

Bare en rask kommentar. Jeg har aldri aldri hørt om, eller sett et skjermkort som har produsert uklar 2D grafikk. Selv ikke eldgamle kort fra gamledager. Noe forskjell på kort er det sikkert, men om det virkelig er uklart så er det mye mer sannsynlig at det er monitoren (eller evt. kabel til monitor) som er noe galt med. Sjekk det før du kjøper noe nytt ihvertfall.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...