Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre PCI eller AGP?


moki

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som er noen år. Den fungerer fint, men jeg trenger et bedre skjermkort. Har tenkt å bruke en 1000 lapp på et nytt kort.

 

Kortet jeg har i dag er et Nvida GeForce4 MX420, ikke akkurat allverdens. Det står på en AGP port og er vel 4x AGP?

 

Vil det være best å kjøpe et PCI kort eller et AGP kort?

 

Hvordan vet jeg om PCen kan ha 4X eller 8X på AGP porten?

 

Vill et AGP kort som er 8X, men som også støtter 4X AGP likevel være et bedre alternativ enn et godt PCi kort?

 

Det var noen spørsmå dette her, jeg har rett og slett ikke mye peiling på dette feltet derfor trenger jeg litt hjelp.

 

PCinfo: Compaq EVO D510

2,6 Ghz prosessor, 512 RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle AGPx8 kort har bakover komapbilitet med AGPx4. De kjører med samme spenninger. Tror det kun er båndbredde mot resten av systemet som er forskjellen. Akkurat slik som PCIe x16 har bedre båndbredde enn AGPx8.

 

Det var snakk om når PCIe kom at de fortsatt ikke utnyttet hele båndbredden på AGPx8, slik at mange syntes PCIe var bortkastet. Når det er snakk om forskjeller mellom AGP x4 og x8, så tror jeg system minnet, og CPU har mer å si.

 

Tror du får ett kort som funker, samme hvilket du kjøper av AGPx8 kortene.

 

Ett tips ville være kanskje å legge til en hundrelapp eller to. Ser at ved 1000,- så ligger skillet mellom bunn kortene, og mellomkortene. dette vil nok funke bra for deg

 

Lykke til

 

 

 

EDIT: Dettekunne også noe for deg. Hvis du bor i Oslo området, så kan du spare porto ved å bruke Netshop sitt nye hente sted, dermed kan du bruke portoen på ett bedre kort. NB! får mor eller far til å kjøre, så slipper du å betale kolletiv transport :w00t:

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...