Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hr lærere lov å gi lekser i helgen?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettopp begynnt på VK1 og jeg lurer på om lærerne har lov til å gi elevene lekser som skal være innlevert på mandag. De gir leksene på fredag, og det vil jeg si er helglekser.. Dette er litt irriterende for helgen bruker du vanligvis til å gjøre andre ting enn skolerelaterte saker. For meg selv så jobber jeg både fredag og lørdag, så den eneste fridagen min er søndag.

 

Er det noen forskrifter om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil råde deg til å ta det opp i elevrådet, de har faktisk litt de skulle sagt på en VGS (det er noe annet enn i grunnskolen). Men hvordan resultatet blir er 100% opp til elevrådsstyret. Hvis de pusher administrasjonen, er det mulig å få til en avtale, hvis styret er avvikende kan du glemme det.

Lenke til kommentar

Det er ingen lov mot det, men det hjelper ofte å si ifra til læreren at lekser i helgen ofte kan være en uting for elevene. Om du sier i fra til læreren under en time så pleier han å gi en dag ekstra. prøvå lag en deal og si at om han slutter å gi lekser over helgen så skal dere slutte å mase om å få igjenn prøvene

Lenke til kommentar

Dette synes jeg høres utrolig gammeldags ut. Har jobbet som lærer i mange år, og har da gitt ukelekser de siste 10 årene, slik at elevene selv kan velge når de vil gjøre dem. Trodde det var slutt på denslags undervisning for mange år siden.

 

Men når det er sagt- forbudt er det ikke, men slike ting er det jo greit å avklare sammen med elevene?

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Har hatt lekser i helgen helt siden ungdomsskolen jeg.

Var det ikkje du som ikkje hadde gjort leksa siden ungdomsskulen då?

Jo? Jeg har kun gjort innleveringer. Klassestyreren vår var tilhenger av "AFEL" og hadde jeg ikke gjort leksen, og det ble oppdaget, noe det svært sjeldent ble, ble unskyldningen "AFEL" godtatt. Men i prinsippet ble det jo gitt lekser i helgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...