Gå til innhold

Et spørsmål om Dual Channel.


Skarnes

Anbefalte innlegg

N00b spørsmål :blush:

 

Jeg har disse brikkene i maskinen fra før:

 

OCZ 1024MB EL Dual Channel optimized PC-3200 DDR 512 x 2 Kit (2-3-2-6) 400Mhz

 

Det jeg lurer på, er hva som skjer hvis jeg setter inn et "kit" til. Vil maskinen fremdeles kjøre på Dual Channel, eller vil den kjøre på "rent" 2048 MB?

 

Beklager hvis emne tittel ikke er god nok. Fant ikke på noe annet. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Manualen til mitt kort MSI K8N NEO2 (nforce 3) sier at det går, forutsatt:

 

-identiske moduler

-single side moduler for 400mhz, med double side moduler 333mhz

Modulene ikke være identiske, men det er det beste.

 

Det som står om divider er ikke en absolutt sannhet lengre, fordi det på AMD64 kommer an på prosessoren, og ikke hovedkortet.

 

 

Skarnes: Emnetittelen er sikkert grei, men for å kunne gi noe utfyllende svar må vi vite noe om hardwaren din (hovedkort og CPU)

Lenke til kommentar
Manualen til mitt kort MSI K8N NEO2 (nforce 3) sier at det går, forutsatt:

 

-identiske moduler

-single side moduler for 400mhz, med double side moduler 333mhz

Modulene ikke være identiske, men det er det beste.

 

Det som står om divider er ikke en absolutt sannhet lengre, fordi det på AMD64 kommer an på prosessoren, og ikke hovedkortet.

 

 

Skarnes: Emnetittelen er sikkert grei, men for å kunne gi noe utfyllende svar må vi vite noe om hardwaren din (hovedkort og CPU)

ok, hehe, manualen min sier "vennligst bruk identiske minne-moduler" :)

 

Dersom du poster ditt hovedkorts merke og modell, vil det være lettere å gi deg presis informasjon og hjelp, som ibsen sier :)

Lenke til kommentar

Så lenge brikkene er installert parvis, og er like store, vil de kjøre i dual channel. Men, de vil sannsynligvis ikke gå på full hastighet - som regel er det bare Venice (og bedre) som klarer fire dobbeltsidige brikker på full hendel. Du må også bruke 2T command rate i slike tilfeller (uansett CPU). Tre brikker skal så vidt jeg vet kjøre uten divider, men da vil jeg heller anbefale å benytte fire brikker - dualchannel og bank interleaving utgjør større forskjell enn noen titalls MHz, og det får man bare utnyttet med to eller fire brikker.

 

Men du kan kanskje undersøke muligheten for å selge brikkene du har, fordi 2x1GB er en mindre belastning for kontrolleren, og ikke vil medføre de ulempene jeg nevner her. Disse brikkene er både gode og rimelige.

 

Anbefalingen min blir altså at du enten kjøper to til av de du har, eller selger dem og kjøper et nytt 2GB-par.

 

 

2x1GB overklokkings-database. Raskeste Patriot i listen klarer 280 @ 3-3-3-8-1T med 2,8 volt. Crucial Ballistix er riktignok endel bedre, men her i landet koster de 1000 kroner mer, noe jeg ikke synes at forskjellen er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...