Gå til innhold

Vifter til harddisk - nødvendig?


H@@kon

Anbefalte innlegg

I min læringsprossess om harddisker er jeg nå kommet til vifter.

 

Ser for meg at jeg skal ha 3 stk harddisker:

 

Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM (kjører OS + programmer)

2 stk Hitachi Deskstar 7K500 500GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ (som brukes til musikk, film, bilder, annen lagring).

 

Hvor viktig er det å ha avkjølingssystem til disse? Blir holdbarheten vesentlig lengre? Bør jeg ha på alle tre, eller bare Raptore'n?

 

ser at flere skryter av denne:

Zalman Heatpipe harddisk Cooler ZM-2HC2 Passiv kjøler for harddisk

 

Hvordan fysisk måler man temperaturen på harddisker?

 

Noen som kan anbefale evt kjølere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En vifte for harddisk er absolutt å annbefale. Det øker gjennomsnittlig levetiden mye. En harddisk trenger dog ikke mye kjøling, og om du sitter de 3 diskene i en "kubbe" med plass for en 80mm vifte, så trenger du kun en laber bris. Altså trenger du ikke øke støynivået på maskinen. Problemet med harddisker er ikek at de produserer så mye varme, men helelr at de ligger på steder i maskinen der det normalt er lite eller ingen gjennomtrekk. Dermed hoper varmen seg opp til det ekstreme. Selv den svakeste vifte du finner vil kunne redusere dette kraftig.

 

Passive kjølere for harddisk har jeg ikke brukt før, men kan ikke tenke meg det er noe bra. Du har jo fremdeles ingen gjenomtrekk som leder bort varmen. Dessuten har du tre disker, så det blir e ndyr affære.

 

Nye harddisker har interne temperatur sensorer. En rekke programmer kan lese av disse. google etter harddrive temperature feks. så finner du ting som http://www.hddtemp.com/

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Om du trenger vifter eller ikke kommer an på temperaturen på diskene. Hvis de f.eks står tett sammen en plass med dårlig luftgjennomstrømning så trenger de kjøling for å få OK temperaturer. Med OK temperaturer mener jeg opp mot ca 45'C. (selv om diskene er spesifisert å kunne tåle en temperatur på omgivelseslufta under drift på 55'C i hele dens levetid. Dvs. selve disken vil være vesentlig varmere enn det).

 

Holdbaheta blir kortere ved å ha høye temperaturer ja, normalt oppgis levetida være MTBF (Mean Time Between Failure) rundt ca 100 år. Men om du utfordrer dette ved å ha høye temperaturer så kan du kanskje halvere levetida, evt. halvere ennå en gang. Ok, la oss si at levetida reduseres til bare en tiendel: Da har du fortsatt en forventet levetid på 10 år. Og det er jo ikke så værst spør du meg.

 

Temperaturen måler du ved hjelp av et program som kan sjekke den innebyggete temperatursensoren. F.eks Dtemp.

 

Men jeg vil nok anbefale å bruke vifte hvis diskene skal stå tett. Bruk f.eks en 120mm-vifte så får du god luftstrømning rundt alle diskene på en gang uten at det støyer for mye. Hvis du velger mange små vifter i stedet for en stor så vil det bare gi mye mer støy enn nødvendig og et plagsomt ledningskaos.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hva jeg har å lære :roll:

 

Sjekket min nåværende pc, 46 grader. Og nå har disken stått på "tomgang" lenge. Mao litt varmt...

 

Jeg ser for meg et kabinett ala:

 

Chieftec Mesh Big Tower Sort w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

 

Så lenge jeg legger litt penger i generelle vifter, så vil det med andre ord (basert på det dere akkurat lærte meg) ikke være noe særlig å hente på en direkte harddisk-vifte.

 

Takk for hjelpen!

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...