Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs internett uten tlf linje i huset?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Skal flytte inn i en leilighet i løpet av uken! Er ikke tlf linje på huset, så vi får ikke inn adsl eller bredbånd på vanlig måte. Saken er at det finnes bredbånd i en menighet som ligger 50 meter unna huset, og vi har fått lov til og disponere linjen deres.

 

Så, dette er da problemet. Vi vil gjerne koble til internett trådløst gjennom innebygde Intel 802.11 på de bærbare pcene i leigheten. Hva slags løsning funker best og praktisk? Trekke en lang ledning over, skaffe tlf linje (veldig dyrt!?!?) en trådløs router som funker gjennom masse vegger, steiner og etasjer (eeeh?!?!?)

Alle forslag tas imot med takk :)

 

 

-Dennis ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tkf Skrevet 28/08/2005 : 03:49

  Enten trekke fiber optisk kabel i mellom eller skjermet nettverkskabel, vanskelig løsning.

 

Eller bruke en vanlig trådløst punkt med oppgradert antenne, eller pluss rekkeviddeforlenger..

 

Ser dlink.no har tilbud på ett slikt system for tiden.. http://www.dlink.no/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDL...KDoKEkYseLYboM= 

 

Tror dere ikke linja blir dårlig a? Først sette opp et trådløs aksesspunkt i en bygning og videre en rekkeviddeforlenger i samme bygg eller mellom bygget med innlagt internett og leiligheten og så koble seg på internetten i leilighet. Lukter ustabilt....noen andre med forslag til løsninger?

 

Det fast telefon forslaget hørtes ikke bra ut....

Lenke til kommentar

Kjøp 2 stk WRT54G.

 

Sett den ene i ved adsl tilkoblingen

Den andre setter du hos deg selv.

 

Legg inn annen firmware på routerne

f.eks. <http://sveasoft.com/>

 

Sett opp routerne i WDS mode, evt skru opp senderstyrken noen hakk.

 

Pris. 1100 :yes:

 

Dette vil kunne gi deg stabil linje mellom bygninger samtidig får du

"Stor" tråløs sone og 4 (5) nettverkspunkt du kan benytte (svitsj)

 

For mere info søk evt på WRT54G på forumet.

Denne har hunget med en god stund :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva mener du med uten tlf linje i huset? Mener du at det ikke er fasttlf-abonnement, eller at det ikke finnes kabling frem til huset fra sentralen. Hvis sistnevnte er tilfelle så er jeg ganske sikker på at Telenor er ansvarlig for å legge kabel inn til huset gratis dersom det ikke er uforholdsmessig langt. Siden det er et bygg 50m unna som har telefon burde det ikke være noe problem.

 

Om det fungerer å bruke angrefristen vil jeg ikke spekulere i, men det er i alle fall ikke slik den loven er tenkt og hvis du er et rasshøl som utnytter en lov som skal beskytte deg mot useriøse aktører burde du egentlig gå i deg selv og foreta litt selvransakelse (kanskje besøke menigheten :!: )

Lenke til kommentar
Hva mener du med uten tlf linje i huset? Mener du at det ikke er fasttlf-abonnement, eller at det ikke finnes kabling frem til huset fra sentralen. Hvis sistnevnte er tilfelle så er jeg ganske sikker på at Telenor er ansvarlig for å legge kabel inn til huset gratis dersom det ikke er uforholdsmessig langt.

Telenor er vel forpliktet til å levere analog telefon til alle adresser med fast bosetning.

Lenke til kommentar

Det heter WIMAX, og det skal komme til de fleste tettsteder i norge de neste årene... Det er en på en måte en trådløs stasjon som settes opp i nærheten av der du bor, og når du betaler for det, kommer du deg inn på en trådløs internettlinje... DVS at du ikke trenger kabel inn til huset for å få internett!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Må bestille ISDN linje, IKKE analog, pga den analoge er for svak.

Gjorde det hos meg da tullenor nektet å legge inn ADSL linje pga det ikke lønte seg med at kun en person skulle ha det, brukte angrefristen (2 uker) og fikk linjen gratis lagt inn ;)

Tullenor er pålagt av loven å legge inn tlf til de som bestiller det..

 

EDIT: la inn bestilling på internett FØR jeg brukte angrefristen, så linjen fremdeles var "min"...

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Må bestille ISDN linje, IKKE analog, pga den analoge er for svak.

Gjorde det hos meg da tullenor nektet å legge inn ADSL linje pga det ikke lønte seg med at kun en person skulle ha det, brukte angrefristen (2 uker) og fikk linjen gratis lagt inn ;)

Tullenor er pålagt av loven å legge inn tlf til de som bestiller det..

 

EDIT: la inn bestilling på internett FØR jeg brukte angrefristen, så linjen fremdeles var "min"...

4757232[/snapback]

 

Kult da

Lenke til kommentar
Må bestille ISDN linje, IKKE analog, pga den analoge er for svak.

4757232[/snapback]

 

Analog og ISDN bruker akuratt samme kabel/linje så dette er tull som en generell regel.

5506765[/snapback]

Analog krever mindre av linjen enn ISDN.

Grunnen til at jeg ble nektet bredbånd i begynnelsen var akkurat dette, det hadde kun vært analog tlf i leiligheten så linjen var for svak.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...