Gå til innhold

HDD stopper opp i et par sek.


Anbefalte innlegg

Har et problem med en av hddene mine, vet ikke hvilken, men når jeg ser på film, så stopper filmene opp i 5 sek. hvert 2 minutt.. meget plagsomt. Hoveddiskene med windows på er 2 stk 80GB disker med RAID 1. Disken der filmklippene ligger på er en 300GB's Maxtor disk, med 16mb cache. Den siste discen i pcen er en Maxtor 160 gb.

 

Når jeg prøver å kjøre scandisk på 300'gigen, så stopper den etter fase 2 "Windows kan ikke fullføre kontrollen" Alle filene på disken fungerer..

 

Jeg prøvde å slenge ett filmklipp fra 300'gigen til raid systemet, da jeg spillte av filmen, så stoppet det også opp på samma måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å skru av alt av strømsparing på maskina (både bios og os), og se om problemet fortsetter. Gjør det ikke det vet du grunnen.

 

Siden scandisk gir feilmelding bør nok disken reformateres. Gjetter at du har en gigantisk partisjon som fyller hele disken - FY! (Ingen partisjoner skal være større enn den plassen du til en vær tid har ledig på andre partisjoner/disker. Da kan man fort flytte data til et annet sted, formatere, og flytte tilbake.)

 

Hakkingen kan skyldes at både lagringsdisken og raidsystemet er fragmentert. Det kan også være at en av diskene i raidet har problemer, eller at OS instalasjonen din er sliten og/eller er full av spyware.

Lenke til kommentar

Heh, dette er satt opp systematisk. Windowsen er 100% clean. Ble reinstallert i går pga. at det gamle raidsystemet (raid0) gikk føyken. RAID1 oppsettet ble nylig satt opp i går, så systemdisken er 100% clean.

 

300'gigen har abre en gigapartisjon, tjokka full.

 

Prøvde nå å kjøre scandisk, ved å hake av "reparer feil automatisk". Nå lurer jeg litt på om filmlagginga har slutta. (Skal bekrefte det etterpå, men må ha forkost først :p)

Lenke til kommentar

Å ha fulle partisjoner er ikke bra. Det gjør at maskinen leser treigt. Og maskinen kan oppleves som kranglete. Det at du har en helt full partisjon kan fort gjøre at du får problemer når du kjører tyngre filer som film. Flytt litt av data massen du har over på noen av de andre diskene og prøv igjen.

 

Lest flere steder at 10% av disken er ett "minimum" av plass du trenger for å lese og skrive filer uten problemer. På din 300gb disk vil det si ett sted mellom 25 og 30gb ledig plass.

 

Å defragmentere diskene en gang i blant er også fint. Håper at noe av dette kan hjelpe.

 

Med vennlig hilsen

 

Thelle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...