Gå til innhold

Linux og NTFS-filsystemer


Anbefalte innlegg

Heisann.

Kjører i dag Windows på maskinen her og vurderer å gå over til Linux.

Siden jeg har en del disker som bruker NTFS-filsystemet, lurer jeg da på om det er noen løsning for å få disse til å virke i Linux eller om jeg må gjøre de om til en linux partisjon (og evt. tilbake dersom jeg en dag skulle bestemme meg for det?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke noe minus med FAT... og har det derfor på alle diskene, og har dualboot med ubuntu hvor jeg kan herje så mye jeg vil med skrivetilgang til diskene.

 

Skal du ha dualboot ville jeg iallefall gjort én disk om til fat så du har litt skrivertilgang. Skal du bare ha linux ville jeg gjort om alle diskene til fat eller til ext3/reiser så du har full tilgang til alt!

Lenke til kommentar
,27/08/2005 : 21:01]Heisann.

Kjører i dag Windows på maskinen her og vurderer å gå over til Linux.

Siden jeg har en del disker som bruker NTFS-filsystemet, lurer jeg da på om det er noen løsning for å få disse til å virke i Linux eller om jeg må gjøre de om til en linux partisjon (og evt. tilbake dersom jeg en dag skulle bestemme meg for det?)

I mandrake 10.1 ( Mandriva) så Mountes NTFS automatisk ved oppstart. Du kan lese og skrive til NTFS partioner.

 

Kjører selv i dualboot XP - Mandrake.

Lenke til kommentar

Alle filsystemer har begrenset volumsstørrelse. NTFS har en grense på 16 EiB. Nå kan du si at det ikke har noe å si fordi du ikke har så mye lagringsplass, men i så fall gjelder for FAT32, hvor grensen er på 2 TiB.

(Merk at vi snakker her om et enkelt hjemmesystem, så det er ikke vits i å kverulere om at RAID-løsninger med mange disker kan gi så mye plass.)

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke la dette bli til ntfs vs fat diskusjon så jeg sier bare at jeg syns det er mye lettere og bedre med Fat32 system på mine disker.

 

Og jeg svarte ut i fra at det lønte seg med å iallefall ha EN disk med fat32 hvis du skal ha linux. For da vil en aldri oppleve problemer med å skrive til disken. Men så visste jeg heller ikke at Mandrake hadde dette ferdig inne, så hvis det ikke finnes noen problemer er det ikke så ille lenger. Men det har vært vanskelig å kunne skrive til NTFS fra linux tidligere, og dette var noe jeg raskt ikke gadd å prøve å få til engang.

 

edit: phatsam: Derfor er linux's FS genialt, for der har man plass til større filer

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
,27/08/2005 : 21:01]Heisann.

Kjører i dag Windows på maskinen her og vurderer å gå over til Linux.

Siden jeg har en del disker som bruker NTFS-filsystemet, lurer jeg da på om det er noen løsning for å få disse til å virke i Linux eller om jeg må gjøre de om til en linux partisjon (og evt. tilbake dersom jeg en dag skulle bestemme meg for det?)

I mandrake 10.1 ( Mandriva) så Mountes NTFS automatisk ved oppstart. Du kan lese og skrive til NTFS partioner.

 

Kjører selv i dualboot XP - Mandrake.

:hrm: Beklager så mye, trodde det var en NTFS jeg kopierte file til, men jeg hadde desverre fat32 på den partion, som ble brukt til test. :ermm:

Lenke til kommentar

Ja, Var det jeg også mente Kyrre ;)

 

Skal jo være mulig å skrive til NTFS, men ser ikke visten med å risikere både disk og info ved å prøve.

Til Trådstarter. Hvis du ikke Ikke engang kan ofre en NTFS disk til FAT32 eller EXT3/Reiserfs, så ikke legg inn linux. Mener nå jeg da. Men så får jeg oftes de fleste postene mot meg også når jeg legger ut noe jeg mener.

 

PerØyvind

Lenke til kommentar

Største problemet er begrenset filstørrelse mtp. dvd-isoer. Hadde en uheldig opplevelse med det i går:

bash-2.05b$ dd if=/dev/cdrom of=fmp.iso
File size limit exceeded

Nå har jeg riktignok ReiserFS på det meste, så jeg bare la isoen på en annen partisjon i stedet, men det er irriterende at den nesten er helt ferdig lest inn, og så stopper den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...