Gå til innhold

Passer Zalman passiv kjøler på MSI K8N NEO4 ?


erre

Anbefalte innlegg

Er en del tråder ang dette, men har ikke funnet et ordentlig og sikkert svar!!

 

Trenger nytt hovedkort omgående, og det blir nok MSI K8N NEO4 Platinum nforce4 Ultra, http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=147595

MEN, det avhenger av at jeg kan bytte ut chipset vifte som jeg har skjønt bråker en del, fordi jeg skal ha STILLE pc! Tenkte å bytte ut vifta med en Zalman ChipsetKjøler ZM-NB47J, http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=145592

Har et PCI-Express Sapphire Radeon X700PRO 256MB skjermkort, http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=11&PNO=145137 Vet ikke om skjermkortet vil komme i konflikt med denne Zalman'en.

 

Altså, passer ZM-NB47J på MSI K8N NEO4 med PCI-Express skjermkort installert ??

(Har null greie på hardware og "mekking" inne i kabinettet, så håper noen kan svare!)

 

Forresten, hvordan lager du din egen tekst på linker, slik at det står f.eks "her" istedet for adressen?

Endret av erre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utfra bildet på hovedkortet ser det ut som om kortet vil komme helt inntil kjøleribbene til Zalman-en. Uansett, selv om det ikke blir fysisk kontakt mellom grafikkortet og kjøleribbene, vil jeg anbefale at du heller går for et HK som gjør at du får mer luft rundt de varmeutspyende enhetene. Tror f.eks. Asus har et kort med mer fornuftig layout i så måte.

 

Kan forøvrig anbefale den chipsettkjøleren til Zalman.

Lenke til kommentar
Høres ikke ut som noen god løsning å klippe av kjøleribbene. Ville som sagt heller valgt et annet kort mtp. passiv kjøling av Northbridgen.

 

Morten K: Hvordan synes du Zalman-en fungerer? Blir ribbene veldig varme?

Jeg synes den fungerer helt glimrende. NB holder ca samme temp som når viften var montert.

 

Edit:Jeg planslipte forresten kjøleren før jeg monterte den. Den var IKKE plan i det hele tatt. Det er andre gang jeg monterer en slik kjøler. Måtte planslipe første gangen også.

Finishen på kjøleren er ikke god,så jeg anbefaler alle å planslipe før montering.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Jeg har MSI K8N Neo2 Platinum og X800XT PE.

Når jeg monterte Zalman kjøleren på mitt kort måtte jeg klippe av 3 av "pinnene" på kjøleren for å få plass.

Det ser ut til at du må gjøre det samme på NEO4.

Hvorfor har du forresten valgt X700Pro?

Hva med å heller ta et X800GT?

Hva bruker man for å klippe av "pinnene" ?

 

Valgte X700Pro for et halvt år siden, så har ikke råd foreløpig til å bytte skjermkort på nytt nå. Men nytt hovedkort må jeg ha umiddelbart, fordi har problemer med mitt Gigabyte GA-K8NF-9.

 

Fant en annen gullfarget Zalman chipsettkjøler ZM-NB32J !

Den er bare 32mm høy, tror dere den vil passe bedre?

Selges ihvertfall på advance

Endret av erre
Lenke til kommentar
Er det slik skjermkortet ditt ser ut?  Hvis det er det,så er kjøleren så liten på det at det ikke vil bli noe konfliktproblem.

Tror du linket til AGP versjonen av kortet, mens min PCI-e versjon ser tilnærmet slik ut.

Men kortene er jo nesten like, og kjøleren er den samme.

Så da skulle det funke fint å installere den blå zalman'en..(?)

 

Blir kanskje et problem senere da, når man skal oppgradere skjermkortet. F.eks til X800XL. Virker på dette bildet som om vifta er en del større.. Men man kan jo alltids velge et annet kort da selvsagt :)

Endret av erre
Lenke til kommentar
Tror du linket til AGP versjonen av kortet, mens min PCI-e versjon ser tilnærmet slik ut.

Men kortene er jo nesten like, og kjøleren er den samme.

Så da skulle det funke fint å installere den blå zalman'en..(?)

 

Blir kanskje et problem senere da, når man skal oppgradere skjermkortet. F.eks til X800XL. Virker på dette bildet som om vifta er en del større.. Men man kan jo alltids velge et annet kort da selvsagt :)

Hvis det er samme design på skjermkortet ditt,så kan du montere den blå Zalman kjøleren uten problemer ja.

Det X800XL kortet du linker til har en slik utforming at jeg tror faktisk ikke den heller vil skape noen konfliktproblemer,men det er jeg ikke 100% sikker på.

Lenke til kommentar

Jeg har K8N Neo2, med ganske lik layout som det aktuelle kortet i denne tråden. jeg kjøpte meg passiv kjøler for å bytte ut stock northbridge-kjøler, men fant at denne ikke passet, plugget derfor simpelthen ut vifta til stock-kjøleren, noe som fungerer glimrende: temp har aldri vært over 40 selv ikke i sommer. Det kosmetiske derimot, bryr jeg meg ikke så mye om, men utkoblet stock kjøler tar seg ikke spesielt godt ut som passiv kjøler.

Lenke til kommentar
Jeg har K8N Neo2, med ganske lik layout som det aktuelle kortet i denne tråden. jeg kjøpte meg passiv kjøler for å bytte ut stock northbridge-kjøler, men fant at denne ikke passet, plugget derfor simpelthen ut vifta til stock-kjøleren, noe som fungerer glimrende: temp har aldri vært over 40 selv ikke i sommer. Det kosmetiske derimot, bryr jeg meg ikke så mye om, men utkoblet stock kjøler tar seg ikke spesielt godt ut som passiv kjøler.

Hvis du ser på bildene av henholdsvis K8N Neo2 og K8N Neo4 så virker det som PCI-E sporet er flyttet litt lenger til venstre på Neo4, slik at det blir bedre plass til å sette inn en passiv kjøler. Men den hvite "hendelen" man fester kortet med er noe lengre da, vet ikke om den kommer i veien.

 

Vet ikke altså, men har lest noen steder at folk ikke anbefaler å bare koble ut vifta, fordi det kan bli for varmt. Og at temperaturen man ser i diverse måleprogrammer ikke stemmer, man må måle direkte på chippen eller noe sånt..

Lenke til kommentar
Jeg kan garantere at Zalman kjøleren passer uten problemer sammen med ditt X700Pro skjermkort. Zalman kjøleren er mindre i diameter enn orginalviften.

Ok. Mange TAKK for hjelpen til deg Morten K !! :)

Da bestiller jeg dette hovedkortet nå.

Har du fått varene dine? Kan du bekrefte at dette faktisk passer sammen? Tenkte å kanskje skaffe meg en slik kjøler jeg også.. :yes:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...