Gå til innhold

forskjeller i raskhet på distroene


Anbefalte innlegg

Alle som bruker slack og arch osv, VET at disse er mye raskere(og mer stabil)

Men jeg lurte på hvor mye dette har å si på en "vanlig" normal pc.

Og da tenker jeg ikke på flux mot gnome, men samme vinusbehandler med samme konfigurasjon, altså kun distro vs. distro. Hvor mye forskjell i fart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg byttet fra Fedora og SUSE til Ubuntu opplevde jeg en sterk ytelsesøkning, spesielt i forhold til Fedora. Brukte GNOME i alle distroene (litt forskjellige versjoner dog). Fant ikke ut hva som gjorde GNOME i Fedora så sakte - dreping av bakgrunnsprosesser og unødvendige daemons hadde så godt som ingen virkning.

Lenke til kommentar
men det er altså denne tweakinga som utgjør "hovedforskjellen" i denne fartsøkningen/ytelsesforbedringen?

Når det gjelder Arch, Slackware og Gentoo så er disse ganske lik. Den største forskjellen mellom disse kan sees i oppstarten. Arch og Slackware bruker BSD-init, noen som ikke har så mye å si før man begynner å modifisere oppstarten, men da overgår den SysV som Gentoo bruker (i hastighet).

 

Til vanlig bruk så er det ikke så stor forskjell mellom disse distroene (selv om jeg synes den distroen jeg bruker er litt raskere ;) ).

 

Arch, Slackware og Gentoo er ypperlig hvis man vil tweake systemet til det maksimale.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Kan tweake oppstarten litt i gentoo også

/etc/conf.d/rc
# Set to "yes" if you want the rc system to try and start services
# in parallel for a slight speed improvement.

RC_PARALLEL_STARTUP="yes"

(Står som 'no' per default)

 

Dog, ubetydelig forskjell etter min mening og jeg skal ikke skryte over gentoo's boot-tid.

 

Uansett, så booter vi vel ikke så fryktelig mye? :)

Endret av phatsam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e

Utifra egne erfaringer syntes jeg Gentoo Og Slackware har vert det "kjappeste". Da i forholdt til Fedora Core 1 jeg prøvde for ganske lenge siden..

 

Har også en server stående med CentOs, og har ikke merka noe forskjell på den og en server jeg kjører Gentoo på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Kan tweake oppstarten litt i gentoo også

/etc/conf.d/rc
# Set to "yes" if you want the rc system to try and start services
# in parallel for a slight speed improvement.

RC_PARALLEL_STARTUP="yes"

(Står som 'no' per default)

 

Dog, ubetydelig forskjell etter min mening og jeg skal ikke skryte over gentoo's boot-tid.

 

Uansett, så booter vi vel ikke så fryktelig mye? :)

Gentoo i forholdt til f.eks RH syntes jeg starter utrolig mye fortere..

 

EDIT: Sorry for dobbelpost :hrm:

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Jeg prøvde initng for et par uker siden, og sparte 0.5 sekunder i forhold til normalt i gentoo. Jeg ble ikke spesielt imponert, men det blir sikkert bedre etterhvert.

Hvor mye ble oppstartstiden fra GRUB til GDM/KDE tilsammen i initng? Her i Ubuntu ble den redusert fra 40 sekunder til 15 sekunder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...