Gå til innhold

Råd ved evt overgang til den speilreflekse verden


Anbefalte innlegg

Jeg har i et par år nå hatt et digitalkamera og vært greit fornøyd med det. (6x optisk zoom, 3MP)

Det meste går auto, men det er og noen enkle, manuelle innstillinger, så jeg har prøvd meg litt der og det ga veldig mersmak.

 

Synes foto er spennende og kunne gjerne tenkt meg å lære mye mer og vurderer derfor å kjøpe et nytt kamera. Tenkte først på Canons superzoom kamera (PS S2 IS), da jeg falt for zoom og makro og det at det hadde noen manuelle innstillinger.

 

Så titta jeg litt på det og litt videre og sikler nå litt på digital speilrefleks. :cool:

 

Mitt spørsmål er da: Er det mulig å kjøpe dslr og lese og teste seg til mye av det man må kunne for å begynne å betjene et sånt kamera. Det finnes sikkert kurs rundtomkring, men jeg synes det er litt gøy å teste og lære sånne ting på egenhånd og.

Eller er det for stort prosjekt?

 

Om det så ikke er å ta seg helt vann over hodet, kommer neste spørsmål: :hmm:

 

Kjøper jeg et dslr med std objektiv, så er det fullt mulig å kjøpe ekstra objektiv som gjør at jeg kan zoome og bruke en makro funksjon?

 

Har sett litt på Canon EOS 350D og Nikon D50 da disse er relativt billige dslr og alikevel ser ut til å være gode kameraer.

Noen som kan anbefale ett av de eller fraråde ett av de i forhold til at jeg er glad i både zoom og makro? Evt. av andre grunner.

 

Og om det finnes bra nettsider/bøker e.l. en kan titte på for å lære om bruken, tips osv. av dslr.

 

Mvh,

Mona CB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Køb National Geografic´s "Foto guide" - den er god og let læst. på tilbud i DK til omkring 80 kr.

 

Canos DSLR intro side hurtigt gennemgået, og fin introduktion.

 

Et par gode side primært med anmeldelser af optik og kameraer:

Fredmiranda

Bobatkins

 

Kig ovennævnte igennem, og sørg så for at have kameraerne mellem hænderne - det dur ikke hvis det "perfekte" kamera føles forkert for dig. De to kameraer du nævner er begge gode, og det er mere op til hvad du har det godt med :thumbup:

 

held og lykke med det.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Fordelen med dslr er at du kan prøve og prøve uten at det koster deg noe annet enn strømmen for å lade opp batteriet. Sett kameraet i manuell-modus og vri på ting til du blir blå i ansiktet. Man lærer mye ved å prøve og feile.

 

Både 350D og D50 kommer med zoom-objektiv, så det kan du gjøre fra starten av. Det er selvfølgelig begrenset hvor nært du kommer, så dedikerte tele/makro-linser er en fordel å kjøpe inn.

 

Personlig er jeg fremdeles på nybegynner-stadiet, og har ikke brukt noe særlig mye penger på kameraet mitt (300D). Er veldig glad i makrobilder, og har hatt mye gøy med en 70-300mm tele/"makro"-linse i kombinasjon med en 50mm/1.8 portrett-linse. Begge linsene kostet meg 2000kr.

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig har en interesse for foto, bør du koste på deg overgangen til DSLR. Det gir deg vesentlig flere muligheter enn med (nesten) alle kompaktkameraer. Riktignok må du regne med å drasse på mer utstyr, og dermed også mer vekt, men du får mye igjen for det. Tro meg...

 

Det er IKKE for stort prosjekt å lære seg DSLR på egenhånd. På ingen måte. De enkleste av dagens kamera, som Canon 350D eller Nikon D50/D70s er veldig enkle å komme i gang med. Gjør gjerne som psilocybe sier, skru på alt som er å knips i vei. Du kan omtrent ikke gjøre noe feil. Og etterhvert vil du lære. Men du kan også starte med å bruke kameraet i Auto. Og da mener jeg ALT på Auto. Du vil dermed registrere hvilke verdier kameraet velger i forskjellige lysforhold, og etterhvert vil du jo lære av dette også. Når du da har forstått mer av dette skrur du av flere og flere Auto-funksjoner og tar kontroll over tingene selv. Og da begynner dette å bli morro...;-)

 

 

"Kjøper jeg et dslr med std objektiv, så er det fullt mulig å kjøpe ekstra objektiv som gjør at jeg kan zoome og bruke en makro funksjon?"

 

Det finnes et utall av objektiver med like mange bruksområder og funksjoner. Du velger det/de objektivene du mener gir deg det du er ute etter. Enten dette er med fast brennvidde, zoom eller macro. Men det holder i massevis å starte med kit-objektivene som følger med det kamera du velger. Utvid etterhvert når du har forstått mer om foto.

 

 

 

"Og om det finnes bra nettsider/bøker e.l. en kan titte på for å lære om bruken, tips osv. av dslr."

 

Det finnes massevis, og da mener jeg massevis, av litteratur der du kan lære foto. På nettet er det både mange gode, norske steder, og sinnsykt mange utenlandske sider. Søk, og du vil finne. Men et tips er å gå til ditt lokale bibliotek og låne bøker om fotografering. Detter behøver ikke å være for digitale kamera. Grunntanken rundt fotografering er like gyldig i dag som var for 50 til 100 år siden. Kjøp også gjerne noen fotoblader og få inspirasjon av bildene til andre fotografer.

 

 

Til slutt et lite råd; gå til en fotobutikk som fører de merkene du liker best. Velg det du syns er best å holde i og som har det meny-systemet du mener fungerer best. Glem alle råd om det ene eller andre merke, de fleste tar omtrent like gode bilder. Det eneste som gjelder når det kommer til merke er at du velger et kjent merke som også kan gi deg god support og tilgang på reservedeler.

 

Start med noe enkelt som ikke gir deg alt for mye å tenke på med en gang. Så fort du har funnet ut av det grunnleggende kan du fortsette videre. Husk at de aller beste av dagens fotografer også en gang var nybegynnere...;-)

 

 

Lykke til

 

Roger

Lenke til kommentar

Vedr. program, så er MIN (altså min helt egen personlige holdning) at AV er det bedste "program"

 

Sæt vælger på AV (blændeværdi) og vælg midterste fokuspunkt.

 

Vælg laveste blændetal (største blænde), fokuser på en bogreol, et hegn eller lign. i en vinkel på 45 grader og tag billedet. Prøv nu at gå op på blænde 20 (mindste lysgennemstrømning) eller højere og gør det samme - bemækr forskellen i lukketid som kameraet tilpasser automatisk, samt at der er flere ting foran/ bag fokuspunktet der er skarpt.

 

På den måde føler jeg man har bedst styr på det hele på en nem måde.

 

Lidt et sidespring, men alligevel :whistle:

 

Det danske Fotokritik og lignede sider som her er et oplagt sted at stille spørgsmål, og få et hurtigt svar.

 

Derudover, så er det en god idet ikke blot at læse manualen (jeg fornemmer det glipper for en del) men at ARBEJDE sig igennem, og prøve det af der står i den - på den måde får du en god fornemmelse for kameraets funktioner.

 

og til sidst: Selvfølgelig er det ikke for svært at kaste sig over :thumbup: men en lille advarsel vil nok være på sin plads: Interessen kan nemt stige og blive både tids- og pengekrævende :w00t:

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...