Gå til innhold

Nye fotobokser måler gjennomsnittsfarten


audiomur

Anbefalte innlegg

Kanskje vi skulle hatt fotobokser hele veien?Da har ikke fartsbøllene mulighet til å slippe unna. :dremel:

 

Hvis en vet hvordan fotoboksene funker er de ikke noe å bekymre seg for i det hele tatt!

 

Skjønner ikke hvorfor det gnåles om fotoboksene.....les mitt tidligere innlegg vedr fotobokser og få aldri en fotoboksbot igjen!!!!

 

Hvis det fra idag av (f.eks.) ikke var mulig å identifisere noen som ble knipset i fotobokser, ville boksene etter kort tid ikke fått inn en eneste krone og hadde bare vært å skru ned, alle som en.

 

Myndighetene hadde blitt tvunget til å tenke annerledes når det kom til trafikksikkerhets-kontroll og hadde måttet sørge for å få mer politi ut på veiene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Glenn: det der er en spøk!

 

 

Nei det er ingen spøk. Det er slik det funker!

 

Uansett hva en skulle bli tatt for etter å ha bli knipset i en fotoboks (fart, gj.snitts fart mellom to bokser, bilbelte, mob.tlf, osv osv) så MÅ sjåføren kunne identifiseres for å kunne motta bota!

 

En er ikke automatisk skyldig bare fordi en eier en bil! En kan ikke straffes for noe en annen person gjør!

 

Det er politiets oppgave å bevise at du er skyldig, ikke din oppgave å bevise at du er uskyldig.

Lenke til kommentar
Og ærlig talt, nå har du mast om solskjermer, kløing på nesa, løsbart, solbriller i VELDIG mange tråder her. Du har også fått tilbakemeldinger fra flere hold. Kanskje på tide å finne noe annet?

 

T'Weed

 

...MASER....? :dontgetit:

 

Fotoboksene drar inn så utrolig mange 10 tallsmillioner hvert år at jeg burde mase mye mer. Selv ansatte i Statens veivesen synes pengemaskinene(fotoboksene) er gått for langt:

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article189040.ece

 

60 tusen bilister (!!!!!) ble knipset i fotobokser ifjor, men "bare" 41.347 fikk tilsendt forenklet forelegg. Det betyr at litt over 18 tusen fotografier viste en ikke identifiserbar sjåfør, eller at det var åpenbart at sjåfør og registrert eier ikke samstemte. Alternativt at eieren nektet å opplyse hvem som hadde kjørt bilen (les: familiemedlem)

At de slapp unna fordi politiet ikke hadde resurser nok er bare tull. Politiet vil selvsagt ikke innrømme fakta her. Det var kun fordi politiet ikke har noen sak når ikke bildet viser et 100% identifiserbart ansikt samt at det er dette ansiktet som møter opp på politistasjonen for å se bildet...

 

Slik jeg ser det, er det veldig mange mennesker som trenger å få vite de fakta jeg skriver om, til slutt vil da fotoboksene forsvinne helt fordi de ikke klarer å dra inn en eneste krone. 60000 bilder hvor en ikke hadde kunnet se noe ansikt hadde ikke dratt inn mye penger nei....

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article133239.ece

Lenke til kommentar

Hvis myndighetene synes det blir et problem at man ikke får identifisert nok bilister med fotobokskameraene kommer de sikkert med forslag om lovendring slik at bilens eier må betale selv om man ikke kan se hvem som kjørte bilen.

Da kan man også montere kamera som tar bilde av kjøretøyene bakfra slik at også motorsykler kan bli knipset.

 

Slik er det i mange andre land.

Lenke til kommentar
Hvis myndighetene synes det blir et problem at man ikke får identifisert nok bilister med fotobokskameraene kommer de sikkert med forslag om lovendring slik at bilens eier må betale selv om man ikke kan se hvem som kjørte bilen.

Da kan man også montere kamera som tar bilde av kjøretøyene bakfra slik at også motorsykler kan bli knipset.

 

Slik er det i mange andre land.

 

Dette vil ikke kunne gå, fordi det er noe som heter grunnleggende rettsikkerhet. Du skal ikke kunne straffes for noe en annen person har gjort.

 

En motorsyklist vil ikke kunne tas i en fotoboks selv om bildet tas bakfra, fordi hjelm/visir skjuler identiteten.

 

Enkelt og greit.

 

PS: I hvilke land er det mulig å STRAFFE noen for noe en annen person har gjort, forresten?

Lenke til kommentar
...og da skal jeg mase litt jeg også:

 

Den absolutt beste måten å forhindre at fotoboksene drar inn "10 tallsmillioner" hvert år på, er å forholde seg til fartsgrensene.

 

Sånn. Du må da ha andre interesser enn dette?

 

T'Weed

 

Helt korrekt! Det er to måter å unngå bøter fra fotobokser.

 

Kjøre etter fartsgrensene til ENHVER tid (gjelder sikkert deg samt etpar % av Norges bilister) eller lese mitt tidl. innlegg om fotobokser.....

 

Når det gjelder intr annet enn diskusjonsforum har jeg selvsagt mange. Regner ikke akkurat innlegg i div forum som en interesse.....

 

Kanskje litt spesiellt at spørsmålet kom fra en med nesten 600 innlegg her..... :p

(Men dette var offtopic, sorry)

Endret av Glenn635
Lenke til kommentar
Trafikksikkerhet meg i RÆVA..bokstavelig talt. Det man kommer til å sitte å nistirre på er speedometeret fordi man fra før er livredde for å få bot, hvor mange er det ikke som bråstopper foran en boks og legger seg 10 under grensa. JA, psilocybe, dette er ett faktum hvis du ikke vet det så har du rett og slett ikke kjørt nok bil enkelt å greit.

.. eller jeg bare holder meg til fartsgrensen, og har generelt svært lite å bekymre meg for i trafikken. Om det er en fotoboks et eller annet sted, ofrer ikke jeg den en tanke.

Men ta f. eks langs E6 i Eidsvoll-området. Der har de plassert ut fotoboksene på slutten der det er laget egene forbikjøringsfelt (3 kjørefelt). Kom ikke å påstå at det noe med traffiksikkerhet å gjøre. Det er rene melkekuer. Hvem kjører forbi uten å komme litt over fartsgrensen? Og kjører man litt fortere akkurat der, så kommer flere forbi, noe som igjen begrenser køene og livsfarlige forbikjøringer senere.

 

Fotobokser har ingenting med trafikksikkerhet så lenge de blir brukt som i dag. Sett dem heller opp smale, uoversiktelige veier. Ikke på gode veier, og spesiellt ikke der det er meningen man skal kunne kjøre forbi vogntog og andre som ikke kan\har lov å følge fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Hvis myndighetene synes det blir et problem at man ikke får identifisert nok bilister med fotobokskameraene kommer de sikkert med forslag om lovendring slik at bilens eier må betale selv om man ikke kan se hvem som kjørte bilen.

Da kan man også montere kamera som tar bilde av kjøretøyene bakfra slik at også motorsykler kan bli knipset.

 

Slik er det i mange andre land.

 

Dette vil ikke kunne gå, fordi det er noe som heter grunnleggende rettsikkerhet. Du skal ikke kunne straffes for noe en annen person har gjort.

 

En motorsyklist vil ikke kunne tas i en fotoboks selv om bildet tas bakfra, fordi hjelm/visir skjuler identiteten.

 

Enkelt og greit.

 

PS: I hvilke land er det mulig å STRAFFE noen for noe en annen person har gjort, forresten?

Ta i Storbritannia f.eks, der tar boksene bilde av bakenden på bilen. Hvordan det juridisk sett gjøres med bøter og sånt vet jeg ikke, men tvil ikke på noe lignende ville bli innført hvis alle her i landet begynte å kjøre med løsbart og finlandshette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...