Gå til innhold
Noe nedetid og ustabilitet mellom 11:40 - 11:55 ×

Nye fotobokser måler gjennomsnittsfarten


audiomur

Anbefalte innlegg

Artikkel fra VG.

Håper Datatilsynet tar til fornuft,å stanser dette tullet.Unnskyldningen til trafikkmyndighetene for å montere bokser som måler gjennomsnittsfart,er å bli kvitt kengurukjøringen.Her er det noen som har hatt et svakt øyeblikk i "sikringsboksen".Fotoboksene fungerer akkurat på samme måte som før,pluss at de måler gjennonsnittsfarten.

Bilistene kommer da til å kengurukjøre forbi den første fotoboksen akkurat like mye som før,i tillegg til å kjøre 10km/t under fartsgrensen mellom boksene som måler gjennomsnittsfarten,for å være helt sikre på at de ikke blir knipset.Det blir kanskje slutt med kengurukjøring enkelte steder,men jeg tror sneglekjøring vil overta ganske raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle folk kjøre 10km/t under fartsgrensen, egentlig? Siden boksene også fungerer på samme måte som normalt (dvs. tar bilder av folk med for høy hastighet) i tillegg til å måle gjennomsnittshastigheten. Antageligvis vil fartsbøllene bremse ned foran fotoboksen som før, kjøre i normal hastighet til neste fotoboks, så sette opp farten igjen.

 

Derfor hadde det vært ekstra kult med dummy-fotobokser etter 1/3 av strekningen. :)

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om fotoboksene måler gjennomsnittsfart eller bare hastigheten forbi boksen.....

 

DU TRENGER IKKE BEKYMRE DEG FOR FOTOBOKSER UANSETT!!!!

 

Ta ned solskjermen, bruk solbriller & klø deg på nesa eller på en eller annen måte gjør identifiseringen av sjåføren umulig så får ingen bot fra fotoboks-måling noen gang igjen.

 

Les mitt tildligere innlegg her vedr fotobokser!

Lenke til kommentar

Trafikksikkerhet meg i RÆVA..bokstavelig talt. Det man kommer til å sitte å nistirre på er speedometeret fordi man fra før er livredde for å få bot, hvor mange er det ikke som bråstopper foran en boks og legger seg 10 under grensa. JA, psilocybe, dette er ett faktum hvis du ikke vet det så har du rett og slett ikke kjørt nok bil enkelt å greit. Folk tar ikke noen sjanser og legger seg alltid under med god margin på speedoen som fra før har feilvisning.

 

Nei takke seg til at jeg vet hvor boksene er der jeg kjøer og gps'n er med ellers.

 

Og ja, å kjøre litt fort på tomme motorveier er helt greit for det skal ikke være folk der enkelt og greit. Går man rundt på en vei hvor det er forbudt så er vel det strengt tatt ikke bilistens problem...

Lenke til kommentar
Trafikksikkerhet meg i RÆVA..bokstavelig talt. Det man kommer til å sitte å nistirre på er speedometeret fordi man fra før er livredde for å få bot, hvor mange er det ikke som bråstopper foran en boks og legger seg 10 under grensa. JA, psilocybe, dette er ett faktum hvis du ikke vet det så har du rett og slett ikke kjørt nok bil enkelt å greit.

.. eller jeg bare holder meg til fartsgrensen, og har generelt svært lite å bekymre meg for i trafikken. Om det er en fotoboks et eller annet sted, ofrer ikke jeg den en tanke.

 

Nok en gang syns jeg det er utrolig artig at såkalte "drevne sjåfører", som snakker varmt om å kjøre fort for å teste grenser og for å kjenne bilen, ikke klarer noe så enkelt som å holde en jevn fart uten å sjekke speedometeret hvert femte sekund. Jeg skal ikke skryte på meg verdens beste sjåfør-evner, men til og med jeg kan kjenne på bilen om den går raskere eller senere enn den gjorde for 10-20 sekunder siden. En kjapp titt på speedometeret bekrefter eller avkrefter mistanken, og farten blir regulert til forskriftsmessig nivå.

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om deg og din bil, men alle de tusen andre som ikke klarer det samme som deg: Å holde jevn fart over en gitt strekning med svinger og bakker.

 

Trafikkflyten blir ødelagt, selv om bare et fåtall blir usikker og bremser opp. Dette straffer da ærlige og redelige bilførere som psilocybe, fordi kjøringen blir mer stakato og slitsom enn den hadde vært foruten disse sorte fårene i trafikken som ikke følger fartsgrensen i nærheten av fotoboksene.

Lenke til kommentar

Ligger stort sett alltid, så sant føre og vær tilater det, rundt farts grensen. Dvs, jeg trenger stort sett ikke bremse opp foran bokser og gjør jeg det så er det ikke for å ligge 10 under den faktiske grense for å være på den sikkre siden så lenge speedo'n ikke viser mer enn 10 over så bråstopper jeg ikke akkurat.. :thumbup:

 

Problemet er at med det bøtenivået vi har så kan man ikke koste på seg å gjøre en eneste feil. Nå aner jeg ikke hvor høy snittfart man må ha for å få bot, men å følge trafikken kan da med andre ord bli "dyrt" om man kjører mye på feil strekning...snakker av erfaring fra strekningen hvor dette blir montert på E6. Om trafikken flyter i 100 skal man da føle seg som en idiot fordi man ikke vil få bot, evnt de andre som blir irritert pga. den ene som ikke tørr å ligge en km over fordi han/hun tror hun får bot?

 

På den aktuelle strekningen så er det vel heller ikke fart som er største årsak til ulykker, bra vei, men å sovne bak rattet..hvordan man klarer det er ett godt spørsmål..menmen, det er en annen sak.

 

I tillegg er jeg ikke akkurat for overvåkning av hver fordømmte krik og krok av landet.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Trafikksikkerhet meg i RÆVA..bokstavelig talt. Det man kommer til å sitte å nistirre på er speedometeret fordi man fra før er livredde for å få bot, hvor mange er det ikke som bråstopper foran en boks og legger seg 10 under grensa.

Hvis man har så liten føling med hastighet uten å måtte stirre på speedometeret hele tiden så har man vel ikke noe i trafikken å gjøre i det hele tatt. Og det er jo ikke tvil om at mange aldri burde hatt lappen, deriblant idiotene som får angst og bråbremser når de ser en fotoboks.

 

Det skal faktisk litt til å få bot; noen få kilometer over angitt hastighet spiller ingen rolle - man får ikke regning i posten om man passerer i 66 i 60-sonen for å si det sånn.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Ja, det er relativt god sikkerhetsmargin på de fleste fotobokser. For ikke lenge siden var jeg litt uoppmerksom og tøffet forbi en fotoboks i nesten 80 km/t i en 70-sone - ingen reaksjon. Det hender at folk bremser unødvendig mye foran fotoboksene, og det er selvsagt ikke bra, men stort sett holder folk jevn fart forbi. Flere begynner nok å bli klar over at fotoboksen ikke knipser deg om du skulle kjøre 2 km/t for fort.

 

Når det gjelder de nye fotoboksene som måler gjennomsnittshastigheten tror jeg ikke disse vil bli veldig utbredt med det første. Uansett vil disse strekningene være godt skiltet og når man dessuten stort sett kjører i kø på norske riksveier skal det litt til for å bli foreviget i enden av strekningen. Likevel er jeg i likhet med datatilsynet skeptisk til den økende overvåkningen i samfunnet og dermed til at alle bilister skal tas bilde av når de ferdes langs veiene.

 

Før vi vet ordet av det sitter vi med en innebygd gps i bilen som vet hva fartsgrensen er på veien vi kjører på, hvor vi befinner oss og dersom vi kjører f.eks 10 km/t over fartsgrensen eller mer, sender den en melding til politiet som så sender bot til deg...og med litt datakunnskap vil man lett kunne hacke seg inn på denne gps'en og dermed vil kona di vite om du kommer rett hjem fra jobb, og sjefen din finner lett ut av det dersom du en dag sier du er syk, og bilen din begynner å bevege seg jevnt og trutt mot golfbanen...

Lenke til kommentar

Det skal faktisk litt til å få bot; noen få kilometer over angitt hastighet spiller ingen rolle - man får ikke regning i posten om man passerer i 66 i 60-sonen for å si det sånn.

Vel ville ikke stase på det, bestefaren min fikk 1600 i bot for å kjøre 76km\t i 70 sona :w00t:

 

Men je gvet ikke hvor grensa går.

 

Glenn365: Slik oppførsel i trafikken er livsfarlig, man skal konsentrere seg om kjøringa og ikke om å gjemme ansiktet.

Lenke til kommentar

når dere først er inne på fotobox emnet så må jeg få trøkka ut noe som dere kanskje ikke vet.

fordet om dere holder fartsgrensen så kan dere bli tatt i fotobox like vel.

jeg kjenning av meg opplevde dette.

han kjørte så fint og lovlydig i en 60 sone en fin dag i sommer så blei han pinemæ tatt å dette skjønte han ikke en dritt av, så han snudde og kjørte tilbake for og kjøre forbi fotoboxen en gang til, denne gangen lå han litt under 60 bare for sikkerhets skyld.

det blinka denne gangen også, da blei han hakkande forbanna og kjørte tilbake for og så stoppe et stykke før fotoboxen, så ringte han opp til politiet å sa at den boxen ikke var riktig god, å de trodde ikke helt på han så han sa at han skulle kjøre forbi den til så måtte de bare sitte og følge med på dataen.

å joda han blei tatt en gang til, men han kjørte ikke for fort å det sa politiet at det er en sånn stikkprøvefunksjon på fotoboxer å denne hadde hengt seg opp på denne boxen så han fikk ikke bot for og kjøre for fort men han fikk 3 bøter for og kjøre uten bilbelte og 1 for og snakke i mobiltelefon :p

så pass på s¨ikke dere også blir tatt på en sånn kjip ting.

Lenke til kommentar

Vel ville ikke stase på det, bestefaren min fikk 1600 i bot for å kjøre 76km\t i 70 sona :w00t:

 

 

Glenn365: Slik oppførsel i trafikken er livsfarlig, man skal konsentrere seg om kjøringa og ikke om å gjemme ansiktet.

 

Hehe....der ser du....at alle "værstingene" blir tatt er jammen bra! Bestefaren din som kjørte i 76 km/t i 70 sona satte sikkert mange liv i fare, gitt!

 

Hadde han tatt ned solskjermen e.l. hadde han ikke fått noen bot.

Lenke til kommentar
når dere først er inne på fotobox emnet så må jeg få trøkka ut noe som dere kanskje ikke vet.

fordet om dere holder fartsgrensen så kan dere bli tatt i fotobox like vel.

jeg kjenning av meg opplevde dette.

han kjørte så fint og lovlydig i en 60 sone en fin dag i sommer så blei han pinemæ tatt å dette skjønte han ikke en dritt av, så han snudde og kjørte tilbake for og kjøre forbi fotoboxen en gang til, denne gangen lå han litt under 60 bare for sikkerhets skyld.

det blinka denne gangen også, da blei han hakkande forbanna og kjørte tilbake for og så stoppe et stykke før fotoboxen, så ringte han opp til politiet å sa at den boxen ikke var riktig god, å de trodde ikke helt på han så han sa at han skulle kjøre forbi den til så måtte de bare sitte og følge med på dataen.

å joda han blei tatt en gang til, men han kjørte ikke for fort å det sa politiet at det er en sånn stikkprøvefunksjon på fotoboxer å denne hadde hengt seg opp på denne boxen så han fikk ikke bot for og kjøre for fort men han fikk 3 bøter for og kjøre uten bilbelte og 1 for og snakke i mobiltelefon :p

så pass på s¨ikke dere også blir tatt på en sånn kjip ting.

 

Hadde han tatt ned solskjermen e.l. slik at politiet ikke hadde kunnet se hvem som kjørte hadde han ikke fått disse idiotiske bøtene du nevner....

Lenke til kommentar
...

Hadde han tatt ned solskjermen e.l. slik at politiet ikke hadde kunnet se hvem som kjørte hadde han ikke fått disse idiotiske bøtene du nevner....

Glenn: det der er en spøk!

 

ang. disse solskjermene dine så er dette rådet "greit" på fotobokser som måler snittfarten...ved vanlige fotobokser så velger nok de fleste å sitte ned farten isteden!

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...