Gå til innhold

iBook 12": Ultraportabel?


Anbefalte innlegg

Jeg ser etter en ultraportabel maskin og har streifet over Mac sin iBook 12". Kan denne klassifiserer som ultraportabel? Orker ikke en ny 15"! Blir for mye å drasse på! Er forøvrig PC-person og har ikke noe spesiell efaring med Apple enn QuickTime (sier litt).

 

Men jeg har hørt rykter om at Intel skal bli implementert i Apples maskiner og det er ikke noe vits å kjøpe iBook nå, stemmer det? Trenger en ny maskin nå..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Diskusjonen om hvorvidt det ikke er noe vits i å kjøpe mac nå, er etter min mening meningsløs, og gidder ikke starte med den en gang.

 

Nå har iBook nylig blitt oppdatert, og etter min mening er det ikke et dårlig kjøp. Mange vil nok si at 2 kg ikke er ultraportabelt, og det er jeg forsåvidt litt enig i. Derimot syns jeg ikke den er spesielt ubehagelig og ha i sekken hele dagen (har den med daglig til studiested). Batteritiden er jeg utrolig fornøyd med, og den passer perfekt til mine bruksområder.

Lenke til kommentar

Eg vil si at det kommer helt an på kva som menes med 'ultraportabel'...

 

Min Packard Bell Easynote E1245 med sin 15" skjerm var ikkje så mye tyngre enn min 12" iBook er, men Packard Hell maskina hadde bare 2Timers batterilevetid, om man var heldig.

Det var definitivt ikkje nok til å vise en hel DVD film.

 

Min Psion netBook har opptil 8.5 timers batterilevetid, et godt tastatur(faktisk bedre enn iBooken) og veldig brukervennlig programvare, men skjermen er litt for liten for å skrive lange dokumenter.

(Maskina er omtrent 1.15Kg, og halvparten så stor som Packarden)

 

iBooken med sin 12" skjerm og ultralang batterilevetid på opptil 6timer er akkurat rett for meg.

Bare synd at det tok så lang tid før eg fant det ut...

 

Eg var, og er fortsatt, en PC person, spesielt siden eg jobber med Server og nettverks drift, og hadde ingen erfaring med OsX før iBook'en, men det tok meg ikkje mer enn 5 minutter ifra eg slo på maskina første gang, til eg var inne på webmailen min og svarte på en epost.

 

Airport Extreme kortet ser ut til å være rimelig godt, eg får ihvertfall bedre signal enn på den svindyre Tablet PC'en som en på kontoret liker å brife med.

 

En ting eg spesielt liker er at det er så enkelt å SLÅ AV Airport kortet når eg ikkje trenger det eller er utenfor dekningsområdet, slik at eg sparer strøm.

(Prøv å gjøre det på en WinTel maskin med innebygd trådløst kort)

Lenke til kommentar

Ok, har fått se på en PowerBook (riktig?) 12" og den var ..ehem..tung kanskje? Men kompisen min sa at det var chassie'et som gjorde.

 

Men burde jeg gå for PowerBook istedenfor iBook? Er student og bruker kun nettleser, Oracle og Office for det meste. Null spilling sådan.

 

Og hva med Intel-situasjonen?

Lenke til kommentar
Eg vil si at det kommer helt an på kva som menes med 'ultraportabel'...

 

Min Packard Bell Easynote E1245 med sin 15" skjerm var ikkje så mye tyngre enn min 12" iBook er, men Packard Hell maskina hadde bare 2Timers batterilevetid, om man var heldig.

Det var definitivt ikkje nok til å vise en hel DVD film.

 

Min Psion netBook har opptil 8.5 timers batterilevetid, et godt tastatur(faktisk bedre enn iBooken) og veldig brukervennlig programvare, men skjermen er litt for liten for å skrive lange dokumenter.

(Maskina er omtrent 1.15Kg, og halvparten så stor som Packarden)

 

iBooken med sin 12" skjerm og ultralang batterilevetid på opptil 6timer er akkurat rett for meg.

Bare synd at det tok så lang tid før eg fant det ut...

 

Eg var, og er fortsatt, en PC person, spesielt siden eg jobber med Server og nettverks drift, og hadde ingen erfaring med OsX før iBook'en, men det tok meg ikkje mer enn 5 minutter ifra eg slo på maskina første gang, til eg var inne på webmailen min og svarte på en epost.

 

Airport Extreme kortet ser ut til å være rimelig godt, eg får ihvertfall bedre signal enn på den svindyre Tablet PC'en som en på kontoret liker å brife med.

 

En ting eg spesielt liker er at det er så enkelt å SLÅ AV Airport kortet når eg ikkje trenger det eller er utenfor dekningsområdet, slik at eg sparer strøm.

(Prøv å gjøre det på en WinTel maskin med innebygd trådløst kort)

jeg skal på Apple Mac&Carry på Mandag for å titte på maskinen..blir nok en iBook!

 

Men kan dere fortelle meg om jeg får prosentavslag? Har hørt at jeg kan få 10% som student, og hele 20% "One in a lifetime" rabatt fordi jeg studerer blant annet systemutvikling?

Lenke til kommentar
Men kan dere fortelle meg om jeg får prosentavslag? Har hørt at jeg kan få 10% som student, og hele 20% "One in a lifetime" rabatt fordi jeg studerer blant annet systemutvikling?

Du får vel nærmere 5% ved kjøp av en iBook fra apple.no - dersom du kjøper gjennom ADC (Apple Developer Connection) får du 10% på iBook og 20% på PowerBook. Det koster for øvrig $100 å bli medlem av ADC, så det sier seg selv egentlig at du bør spare så mye du kan og gjerne kjøpe en ekstern skjerm o.l. når du skal bruke din "once in a lifetime" ADC rabatt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
En flott artikkel som forteller leseren hvordan det er å bruke en Mac i praksis!

http://www.ierik.com/Macs/index.html

 

enjoy

"Why the MacOS is better than Windows"..en subjektiv mening som er partisk gidder jeg ikke å lese..

 

Men takk for lenken ;)

 

..................

 

Tror jeg skal gå for PowerBook 12" men det kommer en ny versjon denne måneden så jeg venter litt med å bestille :)

 

Btw: blitt ADC-medlem, får 20% rabatt. Derfor går jeg for en litt dyrere maskin. Hadde det ikke vært for de 20%'ene, hadde jeg gått for iBook 12"

Lenke til kommentar

Sjekk denne og les på PowerBook. Er ikke offisielt bekreftet men..

 

Snakket med Apple Callsenter i dag og sa at jeg skulle akkurat til å kjøpe en PB men så kom det en kompis og sa at jeg burde vente til siste halvdel i September pga oppgradert PB. Jeg spurte dem om dette var sant men det "visste" ikke selgeren noe om men allikevel så rådet han meg faktisk å vente til da med å kjøpe PB. Han har helt sikkert munnkurv.

 

btw, hyggelig selger :thumbup:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...