Gå til innhold

Ny multimedia/spill/jobb maskin (Ca. 50.000,-)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Det begynner å nærme seg utskifting av min gamle PC så jeg jobber for tiden litt med å sette sammen en ny.

 

Ønsker synspunkter på sammensettningen av komponenter og noen gode råd fra ekspertisen her :)

 

Jeg vet maskinen blir dyr og ønsker alstå ingen tilbakemeldinger ala "skrytepost" osv., jeg er bare ute etter fornuftige endringer uten at kostnadene forandrer seg betydelig.

 

Og før noen spør: JA - Jeg trenger mye diskplass! Den oppgitte 500GB disken skal kun være backup for de viktigste dataene på de øvrige 3 andre data diskene i et eller RAID oppsett. Er ikke engang sikkert jeg setter denne i samme kabinett men i serveren.

 

Maskinen skal brukes til "alt" og stå i et eget rom som jeg ynder å kalle "Multimedia-rommet". Det skal være TV stue, festlokale, musikkrom, arbeidsplass osv.

 

CPU kjøler etc. kommer jeg nok kanskje til å skifte etterhvert, men vil ikke ta med det her ettersom jeg ikke kommer til å montere maskinen selv (Må kjøpe den ferdig montert!)

 

Nåvel, her er oppsettet:

 

Ant. Beskrivelse

1 stk. Lian-Li PC-V1000B Miditower, Sort Aluminium (Uten Stømforsyning)

1 stk. Lian Li frontdeksel, Aluminium, Sort

1 stk. MIST, 500W, 20/24 pins, S-ATA

1 stk. Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

1 stk. AMD Athlon 64 X2 4800+ 2.4GHz Socket 939 2MB, BOXED m/vifte

1 stk. Corsair TWINX2048-3200C2PRO DDR 2048MB Kit w/two matched 1024MB 3200C2 PRO DIMM

1 stk. Gainward GeForce 7800GTX 256MB 2xDVI PCI-Express,"U/3500PCX XP GS"ViVo,470MHz

2 stk. Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM (Raid 0)

3 stk. Hitachi Deskstar 7K500 500GB SATA2 16MB 7200RPM NCQ (Raid 5)

1 stk. Plextor DVD recorder PX-716SA SATA Retail (inkl. svart og hvit front)

1 stk. Samsung DVD-spiller IDE 16x/48x Bulk Sort

1 stk. Sunbeam 20-in-1 Superior Panel, Sort

1 stk. Creative SB X-Fi Platinum PCI, Retail

1 stk. Creative Gigaworks S750 , 7.1 THX (Sub,7 monitorer,forsterker)

1 stk. Logitech diNovo Media Desktop 2.0, tastatur/mus/remote, USB, PS/2

1 stk. Eizo 21 LCD FlexScan S2110K TCO-03 Black Wide (1680x1050),8ms,1000:1,VGA/DVI-D

 

Håper på gode tilbakemeldinger!

 

/Terje

 

PS! For ordens skyld vil jeg presisere at jeg må betale mesteparten av maskinen selv, og at IT både er jobb og hobby for min del! Har fått tilsagn om at firmaet vil sponse noe av dette, men det er altså ikke snakk om at pengene til maskinen er noe jeg har fått fra Pappa eller noe... Det dreier seg om prioriteringer fra min side. Jeg har f.eks. ikke råd til bil og tar bussen 2 timer hver dag til/fra jobben. Maskinen skal også erstatte ev. andre DVD spillere og multimedia systemer i minst 3 år fremover...

 

Ville bare nevne det for å unngå misforståelser! :)

 

Edit: Endret oppsett (igjen!), og nå er bestillingen gjort!

 

...og jeg angrer allerede! Fant ut at Lian Li har egen kortleser og viftestyring og ville selvsagt hatt disse for å matche kabinettet best mulig ;)

 

Tar nok ikke lang tid før Sunbeam panelet må byttes er jeg redd :no:

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du skal ha en så dyr pc, kjøp heller 2 20" skjermer isteden for den ekstremt dyre litt overprisa Eizo skjermen

 

Trå heller til på LaCie 20" eller Nec 2080 20" absolutt gode skjermer

 

Og ikke kjøp så liten Cpu, trekk ned på noe annet å kjøp minst 3.8ghz eller noe Pentium D

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

Artig prosjekt. Var mye å lese, men det jeg klarer å trekke ut på rappen:

- Hvis man skal ha en maskin til 50k, så er kun det beste godt nok. Den prosessoren du har valgt ut er selvsagt bra, men jeg tror du burde ta en titt på Athlon64 X2 4800+ også. Kan være den er hakket bedre. Let litt etter tester.

 

- Er personling imot 19" LCD-skjermer. Først og fremst fordi man ikke får noe bedre oppløsning enn 1280, dermed blir det bare store piksler. I dette tilfellet ville jeg sett på Dual-screen LCD. Uten tvil. De fleste skjermkort i dag har jo Dual-DVI, så jeg ser ikke problemet.

 

- Det finnes overganger fra Molex til SATA ja, følger som regel med HK. Men du trenger kanskje ekstra mange.

 

- Mange disker og varmekilder=mange støykilder. Har du tenkt noe på støydemping?

 

Ellers ser det ut som du har tenkt godt igjennom det. Lite å klage på.

Lenke til kommentar

Skjerm: Sony eller Apple 23 tommer

CPu: MER enn bra nok, hvis noen påstår at X2 4800+ er så mye bedre: de ville ikke klart å skille dem fra hverandre i en blindtest. Er kjemperfornøyd på alle måter med min Pentium D :thumbup:

 

Det jeg reagerer mest på her er Raid5, vet du egentlig hvor dårlig skriveytelse du får? 4 disker i Raid10 er i snitt enormt mye bedre, trenger du bedre leseytelse enn det så gå for 6 disker i Raid50 evnt Raid 10. Raid5 er ganske så bra på SCSI med lynraske disker og styggdyre kontrollere med 128-512MB cache, på vanlige oppsett er Raid10 et atskillig bedre valg.

 

Lydkortet var litt out of place for prisklassen, men det er jo ganske billig i forhold til pro-kort så greit nok.

 

Edit: Digger avatarn din, det var andre tider det, da gikk vi med sommer både votter og vinter.

Endret av th-3
Lenke til kommentar

Takker for mange gode forslag :w00t:

 

Skal se nærmere både på skjermer og diskløsning! Er enig i at overgang fra 17" til 19" ikke er det smarteste. Skal sjekke nærmere ang. Raid 10...

 

CPU skal også vurderes på nytt, men må si jeg liker det valgte HK'et veldig godt... Lover imidlertid å se på 939/AMD også....

 

Når det gjelder støydemping/kjøling er dette antagelig noe jeg må se mer på etter å ha fått maskinen i hus, da det er begrenset hvor mange detaljer man får bygget inn i en ferdig-maskin. Noen forandringer blir det nok!

 

th-3: Var andre tider det ja! :yes: Husker godt tidene med BBS'ing før Internet ble allemannseie... Sommer både votter og vinter høres riktig ut :thumbup:

 

Takker igjen for alle gode forslag og hyggelige tilbakemeldinger!

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, har endret noe på oppsettet:

 

1. Byttet HK fra MSI 945P til MSI 955X (Noen som har linker til tester av dette MSI kortet?)

2. Fjernet den ekstra RocketRaid SATA kontrolleren da det nye HK'et har 4+2 stk. SATA II porter

3. Byttet disk-oppsett slik at alle unntatt Raptoren er SATA II

4. Byttet ut den ene SATA Plextoren med en ATA/IDE enhet (For å ha en alternativ boot enhet som alltid virker!)

5. Byttet skjermer fra EIZO til Samsung 193P (Nulltoleranse for pixelfeil, 3/5 års garanti, 8ms kontra 25ms respons!)

6. Satt inn en FD, bare i tilfelle...

 

Er veldig fornøyd med MSI, men ser at kanskje ABIT er en bedre HK løsning mens det finnes andre GeForce 7800 kort med høyere arbeidsfrekvenser så jeg er enda ikke helt i mål... (Men prisen gikk ned med rundt 5K :))

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mens det finnes andre GeForce 7800 kort med høyere arbeidsfrekvenser så jeg er enda ikke helt i mål...

Dersom eg skulle ha kjøpt ett 7800GTX-kort i dag, så hadde eg valgt ASUS Extreme N7800GTX TOP/2DHTV PGA det er utstryrt med en Artic cooling NV silencer som blåser varmluften ut av kabinettet i tillegg til at den er veldig stille. Ikkje det at støy er noe problem med 7800GTX, eg hører knapt mitt, uansett kva eg spiller :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk igjen for innspill th-3 :thumbup:

 

Har vært innom å tittet på millionærforslaget til HW. Gleder meg til å se en test av MSI 955X og bare "må ha" 2 skjermer hvilket betyr maks 19" for å holde budsjettet...

 

Abit kortet frister selvsagt også! Ellers har jeg igjen blitt noe forvirret mtp. diskoppsettet... 2xRaptor + 2x500GB Hitachi i Raid med en 500GB Hitachi som backup frister selvsagt også....

 

Dermed er MSI forholdet borte, i allefall før det finnes en test av HK'et, og dermed er det også åpent for et annet skjermkort....

 

Hmmm.... Valgets kvaler! :) Godt jeg har noen uker på meg!

 

Intel vs. AMD.... Blir jo som å begynne på bunnen igjen det ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mens det finnes andre GeForce 7800 kort med høyere arbeidsfrekvenser så jeg er enda ikke helt i mål...

Dersom eg skulle ha kjøpt ett 7800GTX-kort i dag, så hadde eg valgt ASUS Extreme N7800GTX TOP/2DHTV PGA det er utstryrt med en Artic cooling NV silencer som blåser varmluften ut av kabinettet i tillegg til at den er veldig stille. Ikkje det at støy er noe problem med 7800GTX, eg hører knapt mitt, uansett kva eg spiller :thumbup:

Er i ferd med å endre mitt forhold til MSI... Ikke fordi de ikke alltid har fungert for meg, men fordi jeg selvsagt også i alle fall for noen uker kunne tenke meg litt "performance".... :)

 

Takker for innspill Dragavon!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hmmmm.... Godt forslag det også.... Hvor skal dette ende ;)

 

Takker apwr!

Oppsettet er endret litt igjen! Et godt gammelt forhold til MSI er fullstendig snudd på hodet, og den nye skjermen vil få støtte av en gammel 18.1 Hitachi LCD enten på 1 eller 2 sider om skjermkortet takler 3 = 2 x Analog og 1 x DVI ;-)

 

Har også endret lydkort da en ekstern enhet vil kunne bli problematisk... Diskoppsettet er heller ikke hva det opprinnelig var, men har bestemt meg for å beholde mine "gamle" 3x200GB disker som backup....

 

Det nye HK'et har forøvrig fått særdeles god omtale og I955X har det meste av hva jeg kunne tenke meg :-)

 

Håper dette blir bra, men er fremdeles åpen for forslag :-)

Endret av trn100
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...