Gå til innhold

Hva krever programering av pcen


Anbefalte innlegg

Dere som er inne på dette forumet rekner jeg med har programert litt, så jeg vil stille dere spørsmålet om hva som kreves av en bærbar pc til programering. Har spurt mange steder, men aldri fått noe skikkelig svar. Det vil bli Java, C++ og SQL til å begynne med.

 

Håper noen kan hjelpe meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du bare skal drive med små programmeringsoppgaver holder det meste av maskiner. Så lenge de klarer å kjøre OS'et på en grei måte.

 

Dersom du skal drive med litt større oppgaver og tar i bruk verktøy som NetBeans, Visual Studio og lignende får du raskt behov for 1GB ram og en skjerm med høy oppløsning.

Lenke til kommentar

Man klarer seg fint med en prosessor rundt 1ghz og 256 minne. Men, det er alltid kjekt med mer! 512 minne og en ok prosessor er en god start.

 

Selv så er jeg veldig glad i stor skjermflate. Min private bærbare har jeg 1600*1200 og alt blir utnytttet under programmering. Når jeg jobber hjemme bruker jeg den pluss en 17' flatskjerm til annen info. (Som oppgave, API osv)

 

:)

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg lagt mest vekt på minne og skjermoppløsning.

Så fremt du ikke skal kompilere store programmer så er ikke cpu-kraft så viktig.

Skjermplass får man ikke nok av som utvikler.

 

Selve programmeringen krever så og si ingen ting, jeg kunne brukt en 386 om så var, men da bruker jeg vim og ikke noe stort ide, og så skriver jeg interprenterspråk for tiden.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg lite om pre-compiled headers, så jeg tviler på det hjelper på java-siden! ;)

 

Det som kan kreve cpu-kraft er krevene utviklingsverktøy. Og kanskje du skal kjøre litt servere på maskinen din (databaseserver, webserver, applikasjonsserver)

 

Men, nyere maskiner kommer med ok prosessorer til det meste!:)

 

kom gjerne med eksempler på maskiner så kan vi vurdere for og mot!:)

Lenke til kommentar
Det som kan kreve cpu-kraft er krevene utviklingsverktøy. Og kanskje du skal kjøre litt servere på maskinen din (databaseserver, webserver, applikasjonsserver)

Det skal være et heftig IDE før det er et større sluk for prosessortid enn selve kompileringen..!

Det kommer jo helt ann på. Trådstarter er ganske ny på programmering så de fleste programmene han skriver vil nok kunne kompileres raskt på de fleste prosessorer.

 

Men, bruker han litt krevende IDE'er som eclipse med diverse plugins, jdeveloper eller vs.net så er det greit å ha en cpu som ikke er helt sirup! ;)

Lenke til kommentar

Som findus seier,

Minne og skjermoppløysning er det essensielle. Kva cpu som står i begynner å bli lite viktig. Dei bærbare er kraftige nok til å kompilere det meste utan at du merker forskjell på ein liten celly og eit råskinn av ein cpu (selfølgeleg vil du merke det om du skal rekompilere heile linux-kernelen)

 

Når ein programmerer så er det veldig behageleg å ha fleire vindu oppe samtidig, men ein 1400x1050 eller 1920x1200 så har ein god plass til dokumentasjonsdokument samtidig som ein kan sjå sin eigen kode.

Minne vil gjere at det er ikkje noko problem å skifte frå vindu til vindu.

 

For min del anskaffa eg ein ekstern 20" LCD til kontorbruk då jobben standardiserte Dell x300(1024x768) som jobbmaskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...