Gå til innhold

Nytt kamera? God på nærbilder


Anbefalte innlegg

Hei vi har i dag et enkelt FujiFilm FinePix A204 kamera, Ved nærbilder er vi ikke helt fornøyde med skarpheten, sammenlignet med mitt gamle APS kamera (også fujifilm).

 

Er dette et generelt problem for digital kamera, slik at det ved nærbilder er bedre å benytte vanlig filmkamera?

 

Dersom det finnes digitalkamera som er spesielt gode på nærbilder ønsker jeg tips, gjerne kamera med "superzoom" 10x+.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida, digitalkameraer har normalt ikke problemer med nærbilder. De fleste kameraene med litt over middels kvalitet tar meet bra nærbilder, da det er vanlig med såvel makro som supermakro på en rekke av disse. Det gjelder også kameraer med ultrazoom som du også nevner som interessant. Det har i det siste kommet en god del ultrazoomkamera på markedet, de fleste av dem er meget bra, og du får mye moro med kraftig zoom. Hvis du ikke har tenkt å legge altfor mye penger på bordet, kan jeg få anbefale Olympus C-765 Ultrazoom.

1098298678_350x350_c765uzheader.jpg

Det er for tiden fortsatt markedets mest kompakte ultrazoomkamera, til tross for at det er ca. halvannet år siden det kom. Mens de fleste andre merkene har en relativt stor "klædd" der batteriene sitter, er Olympusen nærmest helt rett. Objektivet er også meget kompakt, til tross for 10x zoom, i området 38 - 380 mm.

Supermakroen går ned til 3 cm. Her er et eksempel på nærbilde, det er en valmueknopp på ca. 3-4 cm, tatt et stykke utpå sommerkvelden i varm sommersolfarge (klikk for stort bilde):

Valmue-mini.jpg

 

Det har i tillegg til full automatikk også fulle manuelle innstillingsmuligheter.

Siden det ikke er årets modell, er også prisen svært fordelaktig, for tiden ligger det på ca. 2400, hvilket gir deg svært mye kamera for pengene.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...