Gå til innhold

kondensator -> mindre støy fra vifta?


opticus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke 100% sikker på dette men jeg tror det er koblet slik, vis jeg tar feil venligst rett meg.

 

Kanskje denne posten passer bedre i Elektronikk og PSU nå?

 

Når jeg tenker meg om, hvis denne saken du viste meg er for og fjerne rippel spenning , og jeg har tegna riktig. Så vill det nokk ikke hjelpe noe serlig. Er ikke så mye ripppel spenning fra 12 V hvis det er det som brukes.

post-12-1125076298_thumb.jpg

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Enkelt forklart:

 

Viftekontrolleren på hovedkortet justerer ikke spenningen trinnløst. Den skrur bare vifta vekselvis av og på veldig fort. Ved å variere hvor lenge spennigen skal være på av gangen kan man justere hastigheten.

 

Siden spenningen veksler konstant mellom 12V og 0V så kan man få ulyder. En kondensator glatter ut spenninga så den blir mere jevn.

Lenke til kommentar
Hvis du tar 12V rett ut fra PSU er det ingen rippel. Hvis du bruker en vifteregulator som bruker vanlige potmetre/rheostater/spenningsregulatorer så blir det heller ingen rippel. Bruker du viftestyring som bruker PWM (slik som den innebygde på HK) så kan det bli rippel.

Ja men da har vell jeg ikke sagt noe feil da :p (Bortsett fra at jeg sa at det kunne bli rippel på PSUen sin 12V)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...