Gå til innhold

128 mb AGP kort til Abit KD7


Wolverin

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en pc som har et Hercules Geforce 2 32mb skjermkort i dag.

Jeg har en 2,8Ghz CPU på kortet, og nå merker jeg godt at skjermkortet er en flaskehals på den pcen.

Jeg ønsker da å bytte skjermkort på den, til et med 128mb minne på.

 

Jeg har forsøkt med et radeon 9700 pro fra hercules, og det lot seg ikke kombinere med hovedkortet (har siste bios versjon lastet inn på hovedkort).

Maskinen bare piper, og vil ikke starte, mens på min andre pc med et abit nf7s hovedkort så lot dette seg bruke uten problemer.

 

Jeg testet så med et ukjent merke (en kompis sitt kort) med betegnelsen GeForce 4 FX5200 128 mb med kjøleribbe uten vifte.

Dette kortet ble akkurat det samme problemet på.

 

Radeon 9500 fra 3D club lot seg derimot bruke på hovedkortet, men det ble ikke stabilt. Det var stabilt en god stund, så ble det sånn at pcen ble ustabil og til slut lot den seg ikke slå på.

 

Point Of View Geforce 4 TI4200 med 64 mb fungerer som bare det, null problemer og helt stabilt.

Problemet her er at det er for lite minne på kortet.

 

Hva er problemet her egentlig, og hvilket skjermkort bør jeg satse på?

Jeg spurte support på komplett, hvor hovedkortet er kjøpt, og de mente det hadde med AGP 2x, 4X støtte å gjøre.

Men hovedkortet er oppgitt til å støtte 8x, men virker som det sliter med det likevel?..

 

Jeg tar gjerne imot linker til plasser å kjøpe et slikt kort, og det trenger ikke være nytt! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snodig sak, det der.. Har selv et KD7 (RAID-utgaven), og jeg har hatt et GeForce4 Ti4200 og et 6600GT i det uten problemer..

 

Edit: Og det at maskinen bare piper og ikke vil starte opp har ikke med drivere å gjøre, det er på et såpass tidlig stadium at drivere ikke er lastet eller noe.

Endret av Paull
Lenke til kommentar
Har du fjernet grafikkdrivere før du byttet kort? Jeg innbiller meg at det å unnlate å fjerne drivere før man putter inn nye kort kan få omtrent slike problemer du har opplevd.

Det har ikke noe med driverene å gjøre. Dette er i det bios skal starte opp maskinen, driverene kommer ikke før Windows begynner å laste. :)

Lenke til kommentar
Snodig sak, det der.. Har selv et KD7 (RAID-utgaven), og jeg har hatt et GeForce4 Ti4200 og et 6600GT i det uten problemer..

 

Edit: Og det at maskinen bare piper og ikke vil starte opp har ikke med drivere å gjøre, det er på et såpass tidlig stadium at drivere ikke er lastet eller noe.

Det er et KD7-Raid kort jeg har også.

Ti4200 kortet fungerer smertefritt hos meg også, men det er 64mb utgave jeg har testet.

6600GT har jeg ikke forsøkt.

 

Husker du produsenten av kortet (6600GT?)

Lenke til kommentar

Abit KD7-RAID

Chipset VIA KT400

Processor Athlon XP FSB 100/133MHz

Duron FSB 100MHz

Memory PC1600/2100/2700/3200

HDD UltraDMA/133

RAID

 

Jeg tipper sakens kjerne er kombinasjonen VIA-chipset og 128MB-kort. Sett AGP aperture size til 32 eller 64 MB i BIOS, så tror jeg saken er biff.

 

(Dette er desverre et kjent problem.)

Lenke til kommentar
Høh, du kunne fått kjøpt mitt GF4 Ti4400 billig siden jeg har kjøpt et 7800GTX kort og venter bare på at Cpu og hovedkort skal komme....

Jeg hadde en annonse ute på bruktmarked, men fikk bare noen få henvendelser. Tror ikke du var blandt dem nei, for jeg fikk aldri spm om et ti4400 kort.

Lenke til kommentar
Abit KD7-RAID

Chipset VIA KT400

Processor Athlon XP FSB 100/133MHz

Duron FSB 100MHz

Memory PC1600/2100/2700/3200

HDD UltraDMA/133

RAID

 

Jeg tipper sakens kjerne er kombinasjonen VIA-chipset og 128MB-kort. Sett AGP aperture size til 32 eller 64 MB i BIOS, så tror jeg saken er biff.

 

(Dette er desverre et kjent problem.)

Det er et ukjent problem for meg, og tydeligvis også for komplett.no sin support, for det var ikke det svaret jeg fikk av dem. ref agp 2/4/8x.

 

Jeg skal se om jeg finner det ja.

Vil kortet da bare kjøre med 64 eller 32 mb minne da eller?

Får jeg ikke utnyttet de 128 mb som er på kortet?

Lenke til kommentar
Abit KD7-RAID

Chipset VIA KT400

Processor Athlon XP FSB 100/133MHz

Duron FSB 100MHz

Memory PC1600/2100/2700/3200

HDD UltraDMA/133

RAID

 

Jeg tipper sakens kjerne er kombinasjonen VIA-chipset og 128MB-kort. Sett AGP aperture size til 32 eller 64 MB i BIOS, så tror jeg saken er biff.

 

(Dette er desverre et kjent problem.)

Det er et ukjent problem for meg, og tydeligvis også for komplett.no sin support, for det var ikke det svaret jeg fikk av dem. ref agp 2/4/8x.

 

Jeg skal se om jeg finner det ja.

Vil kortet da bare kjøre med 64 eller 32 mb minne da eller?

Får jeg ikke utnyttet de 128 mb som er på kortet?

Neida, slapp av! Det betyr bare at "swap fil" for skjermkortet blir av ulik størrelse som RAM på kortet. Det har i praksis liten eller ingen betydning for ytelsen.

 

Det finnes flere tråder om hva aperture size er for noe. Kort og forenklet er det den delen av hoved-RAM som skjermkortet kan benytte til tekstur-swapping.

Lenke til kommentar

det slo meg med en gang at du kan ha for svak strømforskyning til å kjøre nyere kort. jeg prøvde å montere et x700pro kort i maskina til en familemedlem, mene maskina nekta å starte/vise bilde. og kortet funka strøkent det. så da jeg bygde ny maskin til han med en større psu, så funka alt 100%

 

edit: filserveren min har et KD7-raid kort, og det har kjørt sammen med et gainward TI4800se kort en stund, helt uten problemer.

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...