Gå til innhold

Hvorfor nei til EU? *Haster egentlig en god del*


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vært oppe før, så du kunne jo ofret på et søk.

Noen små punkter jeg kommer på akkurat nå;

# EU er et ineffektivt byråkrati

# EU vil prøve å sikre seg tilgang til våre råvarer (fisk, olje), som vil ramme Norges økonomi.

# EU fungerer i praksis som en tollbarriere ut mot de fattigere deler av verden, noe som gjør at de blir mindre opptatt av handel, og dermed trenger mer pengestøtte for å overleve. (Ond sirkel); dette er et nyttig argument mot Ja-argumentet "EU lar den europeiske industrien spire, osv. osv."

# Norge vil ha liten medbestemmelsesrett innen EU. Her kan EØS hvor vi har tilnærmet null medbestemmelsesrett dras inn som motargument, men det er vel EU vi diskuterer, ikke EØS. "Ja til alt, eller nei til alt" (alt = EU og EØS) sier en del mennesker.

 

Skal si fra i morgen om jeg kommer på mer (det er vel for sent); nå skal jeg snart tusle vekk fra datamaskina.

Lenke til kommentar

vegis har et viktig poeng; med en mer fri flyt av arbeidskraft over landregrenser, vil Norge korte ned tiden til sin undergang, pga. de høye lønningene, de høye prisene, den høye renta, osv. som tidligere regjeringer har skaffet oss. (I dag er hvertfall renta bedre; takk regjeringen Bondevik :) )

Lenke til kommentar

Norsk jordbruk vil ha store problemer med å kunne konkurrere mot utenlandsk jordbruk (bl.a. pga. reglene om tillegg per dyr og pga. mulighetene til å drive større ellers i Europa, som gjør at det blir billigere). Om norsk jordbruk blir utkonkurrert vil det ha konsekvenser for de bøndene som må finne seg et nytt arbeid, det vil påvirke kulturlandskapet, fordi jorden vil ligge brakk, og vi vil ha mindre kontroll over kvaliteten på produktene.

 

Eksen er bonde og svært imot EU, men jeg kjenner andre bønder som ikke er det.

 

Edit: Åh, jeg så ikke denne:

Hvis du sier ja til EU, så ikke svar på tråden!

 

Skal jeg fjerne innlegget mitt igjen?

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...