Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Program for å overvåke nett trafikk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg sitter på en nextgentel linje som deles over et sikret trådløst nett med noen naboer. Til tider opplever jeg treg linje og kunne godt tenkt meg å finne utav hvem det er som spiser linje, ev. om det er noen som leecher eller om noen har virus og kanskje blir DoS'et eller lignende.

 

Derfor skulle jeg likt et program som kan gi meg fortløpende oversikt over trafikken på lokalnettet. Jeg bruker winXP og ønsker et oversiktlig GUI, helst gratis.

 

Noen forslag til programmer?

 

Trygve

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kort og greit, så kan ikke en klientmaskin i lokalnettverket se annen trafikk enn til seg selv hvis det brukes svitsjer. Hele poenget med svitsjer er jo å redusere trafikken til et minimum ved å dirigere den dit den skal.

 

Hvis du skal overvåke trafikken internt i lokalnettverket, så må du bruke såkalt "managed switch" som støtter dette. Hvis du bare skal overvåke hver klientmaskins bruk av internettlinjen, så holder det med en litt avansert ruter - enten i form av en stand-alone boks eller en gammel pc satt opp som ruter.

 

Altså, du kan ikke få den oversikten du ønsker med noe program fra din egen maskin. Du trenger nettverksutstyr som støtter det.

Lenke til kommentar

Mr. Floppy testa ettercap ? switch er ikke noe probelm :=)

men over til saken som du lurte på. hvis det er wrt54gs box(med dd-wrt) kan du kjøre rf-flow på den så får du full oversikt på skjermen. over hvem ip som går til hva.

skal du få oversikt over wlan ditt er airopeek tingen. men det er for og sniffe alt av trafikk på wlan siden.

 

eller så kan du kjøre en gateway pc som du kan se trafikken på spørs litt hvor du er i net.

 

eller så kan du bytte ut switch men en gammel switch som du setter rett før inet linja og bruker ethereal eller netxray (men dem krever hub netverke, eller teste ettercap finnes og for windows. og er gui men litt knot

Endret av ranvik
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ser ut til at airopeek da er tingen, er i gang med en nedlasting.

 

En annen ting er at Trend Micro nå gir meg stadige advarsler på nettverksvirus av typen MSBLAST, mer her. Men det ser ikke ut til å være en lokal ip-adresse, så det er vel egentlig ikke så mye å gjøre med det.

 

takker for responsen.

Lenke til kommentar
Hmm... jeg klarte visst å overse det lille ordet som sa at dette dreide seg om et trådløst nettverk. Det forandrer selvsagt situasjonen en hel del... :roll:

 

Den forrige posten min gjelder selvsagt for kablet nettverk. My bad.

som ranvik skriver, det er ikke problem med å sniffe hele nettet fra en arb.stasjon.

 

en Netverks "sniffer" som takler promiscuous mode og du får ALL trafikk, og hvis nettet er ett switcha nettverk er det muligheter og...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...