Gå til innhold

Krav på å få tilbakebetalt returfrakt? [LØST]


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte en Benq dvdbrenner fra en nettbutikk men fikk i stedet en Plextor dvdrom, altså en klar mangel. Når jeg nå sender pakken tilbake, har jeg krav på å tilbakebetalt hele eller deler av returporto?

 

Noen som kan gi meg en link til lovtekst?

Endret av schwami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mottok pakken i dag, og sendte epost for en halv time siden. Jeg regner ikke med å få svar før i morgen, kanskje overimorgen. Det jeg skrev i eposten var hva som var mangelen, at jeg kom til å sende pakken tilbake, og ønsket enten varen jeg bestilte eller heving av kjøpet. I tillegg krevde jeg å få tilbakebetalt returporto.

 

Etter jeg hadde sendt eposten ble jeg i tvil om jeg kunne kreve det siste.

Lenke til kommentar

Så fremst det står i ordren at du har bestilt en Benq dvdbrenner så ringer du til webshoppen å sier at du ikke har mottatt hva du har bestilt og at du vil ha produktet du har lagt in ordre på. Så sier du at du beholder den dvd-spilleren dem sendte hvis ikke dem vil betale for frakt... :thumbup: funker ikke noe slikt? :hmm:

Lenke til kommentar

Er det ikke litt tidlig å "skrike opp" her før du har fått svar fra nettbutikken.

 

Ikke gjør som Makky sier. Jeg antar at det nettbutikken gjør er å sende deg rikig vare og en returlapp som du kan klistre på esken og sende den feilleverte tilbake med. Og for all del, ikke begynn med å stille noe ultimatum, gi dem en sjanse til å foreslå en løsning.

 

Litt generelt til folk som klager på/til nettbutikker. Jeg ser noen ganger at folk her på forumet skriver noe a'la "Jeg sendte en krass mail...", "Jeg krevde...". Er det rart at dere får dårlig service? Selvfølgelig er det ergerlig når man får feil vare eller en vare med feil på, eller når ting går i stykker, men du får neppe noe raskere og bedre hjelp ved å være uhøflig eller uforskammet. Min anbefaling er at man begynner med en høflig, formell henvendelse der man skriver/sier hva som har skjedd. Hvis man så ikke får gehør og man mener å ha loven på sin side kan det være greit å henvise til/sitere loven, men for all del hold en høflig/formell tone.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
Er det ikke litt tidlig å "skrike opp" her før du har fått svar fra nettbutikken.

 

Jeg antar at det de gjør er å sende deg rikig vare og en returlapp som du kan klistre på esken og sende den feilleverte tilbake med.

 

Litt generelt til folk som klager på/til nettbutikker. Jeg ser noen ganger at folk her på forumet skriver noe a'la "Jeg sendte en krass mail...", "Jeg krevde...". Er det rart at dere får dårlig service? Selvfølgelig er det ergerlig når man får feil vare eller en vare med feil på, eller når ting går i stykker, men du får neppe noe raskere og bedre hjelp ved å være uhøflig eller uforskammet. Min anbefaling er at man begynner med en høflig, formell henvendelse der man skriver/sier hva som har skjedd. Hvis man så ikke får gehør og man mener å ha loven på sin side kan det være greit å henvise til/sitere loven, men for all del hold en høflig/formell tone.

Kunne ikke vært mer enig, de få gangene jeg har hatt trøbbel med nettbutikker har jeg alltid henvendt meg høflig til butikken enten via e-post eller telefon, og ventet til jeg fikk svar med å omtale saken her.

Lenke til kommentar
var en gang en butikk som ville ha kvitering, enten på snail mail eller scannet og e-mailet for å betale portoen. ting kunne blitt gjort enklere enn det syntes nå jeg..

Ja, du kunne kontaktet butikken først, så ville de sikkert sendt deg en "returlapp". Dette er enklere og billigere for både deg og nettbutikken. Antar at de store nettbutikkene har rabatt hos posten. Dessuten koster det ekstra tid og gebyr for dem når de må overføre penger til en bankkonto.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg ikke gjorde meg helt klar. Jeg lurte bare på om jeg har krav på å få tilbakebetalt returporto. Om det blir oppfattet som om jeg "skriker opp" er det ikke det jeg hadde til hensikt til. Derfor har jeg heller ikke skrevet hvilken nettbutikk jeg kjøpte fra...

 

forbrukerportallinken jeg fikk av forumbruker fetter`n gav meg svaret.

 

Hvis det viser seg at det er feil eller mangler ved en vare du har bestilt, kan den returneres på selgerens bekostning. Det samme gjelder som nevnt hvis kjøperen har fått tilsendt en vare som er vesentlig forskjellig fra det som er beskrevet.
Lenke til kommentar
Kanskje jeg ikke gjorde meg helt klar. Jeg lurte bare på om jeg har krav på å få tilbakebetalt returporto. Om det blir oppfattet som om jeg "skriker opp" er det ikke det jeg hadde til hensikt til. Derfor har jeg heller ikke skrevet hvilken nettbutikk jeg kjøpte fra...

 

forbrukerportallinken jeg fikk av forumbruker fetter`n gav meg svaret.

 

Hvis det viser seg at det er feil eller mangler ved en vare du har bestilt, kan den returneres på selgerens bekostning. Det samme gjelder som nevnt hvis kjøperen har fått tilsendt en vare som er vesentlig forskjellig fra det som er beskrevet.

Det er helt riktig at det er selger (nettbutikken) som skal betale returporto i ditt tilfelle. Hvis det er en seriøs nettbutikk går dette helt sikkert greit.

 

Når det i loven eller forskriften står at retur skal skje på selgers bekostning betyr ikke det at man sporenstriks skal sende pakken i retur og sende regningen til nettbutikken. De fleste nettbutikker har faste rutiner for retur. Det er som sagt mye smidigere å melde fra om feilen og få en "returlapp". Det er enklere for kunden(bare å klistre lappen på pakken og levere på posten) og nettbutikken får registrert returen i sine systemer og vet hvordan pakken skal håndteres når de får den i retur. I tillegg får du antakelig den nye varen raskere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...