Gå til innhold

partisjonering av harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
/boot 150MB

/usr 10-15GB

/tmp 1-3GB

/var 1-3GB

SWAP 512MB

/ 1GB

/home resten

Hva er poenget med alle de partisjonene? :dontgetit: Hverken /tmp eller /var er nødvendige å ha som egne partisjoner, heller ikke /usr. De eneste mappene jeg ser noe poeng i å ha som egne partisjoner er /home og eventuelt /boot hvis trådstarter tenker på å teste flere distribusjoner.

 

Forslag:

 

SWAP 768MB

/ 60GB

/home resten

Lenke til kommentar

BTW: Å ha /usr som eigen partisjon vil vel ikkje gå?

funker her, du kan ikke ha /lib, /bin og /sbin (tror du heller ikke kan ha /root og /sys) på en egen partisjon.

/boot er fint og ha på en egen partisjon og /tmp er fint og ha noexec(sikkerhet, lite trorlig at den vil hjelpe deg noe særlig, men og ha den på en egen partisjon hjalp faktisk på ytelsen hos meg)

 

/var og /usr er vel unødvendig.

Lenke til kommentar
HAr 768(?)mb ram

gimper: hele 60 gb til root?? sikkert rett, er ikke det, men hva blir dette brukt til?

Kanskje 60GB er litt mye, men du bør i hvert fall ha ganske mye plass på root til installering av programmer. Har ofte gått i den fellen at jeg kun definerer 10-20GB som root og installerer masse programmer som fyller opp.

Lenke til kommentar

så da tar jeg noe i midten av dere?

35-40gb? :hmm:

 

edit: liker ikke å ha så mange programmer. Føler at jeg har en slaskete(bloathete?) distro som går saktere, aner ikke om det gjør det. Men jeg trenger ihverfall ikke så mange programmer, men er bedre å ha for mye enn for lite..

btw: har en disk på 122 gb som jeg bruker til lagring av multimediafiler(musikk,filmer etc) visst det har noe å si for partisjoneringa

Endret av raakken
Lenke til kommentar
ekke helt pro på linux, men jeg kjører bare swap på ca 2x ram og resten av disken på /

... for /home ligger jo under /

Fordelen med å ha /home på egen partisjon er jo mulighet for å bruke samme /home-katalog i forskjellige distroer. Egen /home-partisjon gjør det også lettere å reinstallere distribusjonen senere.

Lenke til kommentar

Ikke glem de sikkerhetsmessige aspektene.

 

/var bør absolutt på egen partisjon, da dette er en katalog du nødig vil skal slippe opp for diskplass. ofte vil cache fra pakkebahandler kunne fylle denne, jeg har gått mer og mer over til 2-3 GB /var

 

/tmp er det og en ide å legge på egen partisjon, da denne ofte er world writable. (og ved en glipp vil noen kunne bruke denne for å fylle opp ditt filsystem og skape krøll/dossing)

 

og bruk nå for all del LVM så slipper du å bestemme deg nå for hvor stor /home du tror du kommer til å trenge om ett år.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...