Gå til innhold

Intel spår store gjennombrudd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vell egentlig ikke så helt umulig. Prescott bruker vell rundt 4 ganger så mye strøm som en Pentium M 780 (2.26GHz).

 

Vet ikke helt hvor mye man kan stole på xbitlabs.com, men ifølge denne testen så bruker jo Pentium 4 670 6 ganger så mye strøm som Pentium M 780. Dersom dette stemmer så er det jo ikke helt utenkelig at ytelse/watt på Conroe blir rundt 5 ganger bedre enn for Prescott.

Endret av mar
Lenke til kommentar
ny sokkel til amd ja....det tok ikke lang tid ..hehe jeg som trudde 939 var kommet for og bli en stund i og me at dobbelkjerne og 939 går hånd i hånd..det må bety at også di kanskje har en forbedret cpu i planene sine :)

mange happy intel og amd eiere blire da..

Er nok overgangen til DDR2 som er grunnen til ny socket. AMD har bekreftet at de ikke har de helt store planene for 2006. De regner med at litt små flikking på A64 er nok til å holde følge med Intel. Er litt redd for at det ikke blir nok, og da må AMD igjen senke prisene og det blir flere røde tall.

 

Det som skremmer meg mest er at AMD sitt svar på Yonah blir en 90nm dual core Turion64.

Endret av mar
Lenke til kommentar

Jepp,blir spennende dette,men jeg tror virkelig at Intel har ting på gang de hadde neppe uttalt seg såpass skråsikkert ellers.

Som jeg har anntydet tidligere så er vel deres "satsing" på prescot frem til nå kun et plaster på såret menst de utviklet fullstendig nye prosessore og jeg har også før anntydet at jeg ikke forventet noen store endringer før i 06. Så joda jeg gleder meg, blir morro når kappløpet tilspisser seg igjen :-)

Lenke til kommentar

Litt morsom denne nestegenerasjon kjerner fra Intel. De sier den er helt ny, men med elementer både fra Dothan og P4 (egentlig ganske banal påstand da alle prosessorer baserer seg på en lang rekke kjente teknikker og en kunne sikkert funnet masse likheter mellom Merom og hva som helst av uarch design). Designet ligner sånn grovt sett (dvs. pga. 14 steg pipeline og 4-issue) mest på Power5 kjernen fra IBM som er 4-issue og sikker rundt om 14 steg pipeline. Det viktigste her er vel at de begge har en bredde på 4-issue mot 3-issue som er normalt i dag.

 

Det ser også ut som om SMT (Hyperthreading) ikke blir implementert i disse kjernene, men der er jeg fortsatt usikker. Mulig det er implementert, men bare blir aktivert på server versjonene.

 

Så spørs det da om vi noen gang får se en 5-issue OoO CPU. Jeg ville nok ikke satt mye penger på det.

 

Ellers må jeg si jeg er litt skuffet over Intel. De hyper nå dual core og multicore for alle penga. Fortsetter det slik så vil vi få nøyaktig samme historien her som i MHz kappløpet. Masse effektforbruk og lite reell ytelse.

 

Jeg skal forresten skru ihop en MIPS CPU i år. :w00t:

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Jeg skal forresten skru ihop en MIPS CPU i år. :w00t:

Tøft! Hold oss oppdatert. (Kanskje under Worklogs? :p )

 

rsidny og mar: Jeg tror Yonah bare blir en relativt enkel dobbeltkjerne Dothan. Jeg forventer ikke noen revolusjonerende nyheter i den. Den virkelig store nye generasjonen kommer først med Merom, Conroe, Woodcrest og Whitefield. (hhv. mobil, desktop, server1, server2)

Lenke til kommentar
rsidny og mar: Jeg tror Yonah bare blir en relativt enkel dobbeltkjerne Dothan. Jeg forventer ikke noen revolusjonerende nyheter i den. Den virkelig store nye generasjonen kommer først med Merom, Conroe, Woodcrest og Whitefield. (hhv. mobil, desktop, server1, server2)

Tror du har rett der. Yonah ser nesten ut til bare å være en kortvarig mellomstasjon. Faktisk nesten rart at de kjører den fram, i og med at det ser ut som prototypene på Merom fungerer bra. Men det kan vel ha noe med tid til å optimalisere brikkesett, samt overgangen til 65 nm og andre endringer i produksjonsprosesser som tar tid å implementere.

 

Når det gjelder MS Vista, så kommer nok ikke den ut før Merom, Conroe etc er lansert.

 

Ellers synes jeg det mest interessante på mange måter er skiftet fra å tenke CPU til plattform. For oss entusiaster er ikke det nødvendigvis en fordel, i og med at vi ønsker å sette i sammen det optimale. Men de store brukergruppene (markedene) vil nok ta godt i mot optimaliserte plattformer. Så strategisk tror jeg dette ikke er så dumt av Intel.

Lenke til kommentar

Blir litt spennende å se hvor fort Intel er i stand til å øke farten på denne nye arkitekturen. Husker jo i gamle dager, gikk jo ikke lang tid mellom hver gang Northwood fikk 200MHz ekstra. En prosentvis økning på linje med dette hadde jo vært kjekt, men er nok litt mye å håpe på. Noen som hart hørt noe om hva som forventes av "P8"(til vi får et bedre navn) på denne fronten?

 

litt OT:

Er klar over at Yonah blir en ganske enkel løsning. Det jeg ser på som er problem er at AMD (som sliter med økonomien) må prise sine 90nm dual core produkter slik at de kan konkurere mot Intel's 65nm produkter. Tar jeg ikke helt feil så er vell dual core og 90nm ikke det beste å produsere fra et økonomisk stå sted. Blir ikke bedre når konkurenten kjører 65nm. Dette gjelder ikke bare Yonah/Turion64, men vill etterhvert gjelde i desktop og server markedet også. Er vell mye som tyder på at det ikke blir noen masse produksjon av 65nm fra AMD sin side før starten av 2007.

 

Er bare litt bekymret for at dette kan føre til flere røde tall for AMD, som igjen kan gå ut over R&D.

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg det mest interessante på mange måter er skiftet fra å tenke CPU til plattform. For oss entusiaster er ikke det nødvendigvis en fordel, i og med at vi ønsker å sette i sammen det optimale. Men de store brukergruppene (markedene) vil nok ta godt i mot optimaliserte plattformer. Så strategisk tror jeg dette ikke er så dumt av Intel.

Akkurat når det gjelder laptop og desktop så er vel denne platrofifiseringen en naturlig forløper til SoC (minus DRAM). SoC konseptet er jo helt genialt for alt som er batteridrevet og vil vel være en forutsetning for å være konkurransedyktig på laptop i fremtiden en gang. På desktop er ikke SoC så viktig, men det vil jo drive ned kostnader. Er imidlertid enig i at fleksibiliteten ved lavere grad av integrering er kjekt for å opprettholde valgfriheten, men før eller siden får du "alt" på en chip uansett og da vil det eneste valget du behøver å ta bli knyttet til hvilken funksjonalitet du vil overse.

 

Workstations og servere vil nok imidlertid ikke blii SoC med det første om noen gang. Dette er tross alt maskiner som skal levere det beste og det beste vil neppe få plass på kun en brikke noen gang.

Lenke til kommentar

Gjør meg svært lite om Yonah ikke får 64-bit støtte, iallfall blir det endelig mulig å få kjøpt seg en bærbar med muskler. Men likevel, tror det er stor sjans for at Yonah får 64-bit, iallfall i noen versjoner etter hvert.

 

Anders-Jens, jeg synes da ikke dualcore er hype, det gir jo enormt mye mer ytelse for veldig mange bruksområder (jeg går iallfall aldri tilbake til vanlig cpu), og kan ikke se bort ifra at bærbare plattformer kan komme med noe ekstra lurt for å spare strøm på dualcore. For desktop er strøm vs ytelse såpass lite viktig at det har nesten kun teoretisk interesse; "Kjekt å ha"-lavt-forbruk er greit men det må ikke gå på bekostning av ytelse.

 

Gleder meg til jeg kan kjøpe "4-sylindret" CPU til desktop, blir som å ha stor-sykkel: ytelse man sjelden bruker men jævlig kult at den er der når den (en sjelden gang) trenges! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...