Gå til innhold

Gode 2.0høyttalere,IKKE "boomy". Feks Phonic P5A?


Anbefalte innlegg

Lurer på hva folk har av anbefalinger av høyttalere til PC-bruk (stort sett musikk). Må være aktive siden jeg ikke ønsker å kjøpe egen forsterker, og må ha god lydgjengivelse over hele frekvensspekteret, jeg ser ikke etter noe à la Cerwin Vega, for å si det slik.

Bør ikke være så alt for store heller, men tar heller anbefalingene først, så får jeg heller se om de er for store når vi kommer så langt..

 

Har sett litt på Phonic P5A, skjønner disse skal være ganske bra, men de har volumjustering etc i bakkant, det er jo et minus for praktisk bruk. Hvordan er de ellers lydmessig?

 

Det er veldig viktig at de ikke gir "boomy" lyd, har nå et Klipsch 2.1-sett og synes det ikke funker så godt til å høre på musikk med det, jeg har sub'en på minimum hele tiden, bassen blir alt for dominerende, selv om lyden ellers er upåklagelig. Som et eksempel blir selv trommene i en del rock/metal alt for dunkende og tar mye fokus.

 

Skal jo ta meg en tur i noen høyttalerforretninger for å kikke og forhøre meg, men fint med innspill herifra også. Tips til noen spesielle butikker i Trondheim kanskje?

 

--

Phonic P5A er jo studiomonitorer, og det er kanskje gjerne slik at de har innstillingene i bakkant da de tilpasses rommet på sine egne kontrollere, og ellers opereres via miksebord etc. Stemmer ?

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Phonic P5A er jo studiomonitorer, og det er kanskje gjerne slik at de har innstillingene i bakkant da de tilpasses rommet på sine egne kontrollere, og ellers opereres via miksebord etc. Stemmer ?

Det stemmer det. Men det er jo ikke noe problem å justere lyden i windows, eventuelt lodd på et par potmeter på kabelen.

Har både P5 og P6 på jobb, og de fungerer helt utmerket. Ikke noe boomy lyd, kun god smell. Husk at studio monitorer ikke er laget for å fylle større rom med lyd, men beregnet for den som sitter i sweetspotten rett foran monitorene. Det blir perfekt når man har dem på hver sin side av skjermen:)

 

Jeg har selv Alesis Monitor one Active MKII og er godt fornøyde med dem. Man sparer godt med plass og kabling med aktive høytalere. Kunne aldri tenkt meg å gå tilbake til et passivt system til pc-bruk.

 

Nå har jeg ikke hørt det Klipsch settet du sitter på, men tør påstå at Phonicene spiller bedre.

Lenke til kommentar
Genelec 802 er nok noe av det beste da. Masse instillinger på baksiden med justering av avrulling i bassen, justering av diskantnivå osv.

Mener du Genelec 8020 kanskje? Hva ligger de på i pris? ca 3500?

 

Kikket litt på dem på nettet, virket som noe jeg kunne få veldig lyst på hvertfall!

Pluss for volumkontroll i front og størrelsen.

 

Hvordan er de med forskjellige typer musikk? Spesielt rock/metal, men egentlig alt forskjellig, også elektronisk, dance/trance, kanskje også klassisk etc.

 

Hvordan er det forresten å bruke studiomonitorer i det daglige? Hva skiller dem fra vanlige høyttalere? Blir man fortere sliten av dem, er lyden "blassere" etc?

 

Fins det noen mulighet for å få hørt på dem i Trondheim? Virket som om de kun hadde én forhandler i Norge, og den var i Oslo..du skulle ikke tilfeldigvis bo i Trondheim vel? ;)

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke forsterker og høyttalere? kjøp noe brukt for 3500... blir nok mer nøgd med det ja....

Hadde sikkert blitt fornøyd med en passiv løsning også, men for å spare plass (og ledningssurr som en nevnte lenger opp her), så ønsker jeg et aktivt sett. :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det forresten å bruke studiomonitorer i det daglige? Hva skiller dem fra vanlige høyttalere?
Gode monitorer er laget for å være så nøytrale som mulig. Om ikke resten av kjeden er bra nok så avsløres det gjerne fort. (Garbage in = garbage out).

Om de er nøytrale så skal de (i teorien) passe til alle typer musikk.

Små nærfeltsmonitorer (som andre småhøyttalere) klarer som regel ikke spille så veldig høyt uten at kvaliteten blir dårlig.

De (nærfelt) Genelec'ene jeg har vært borti spilte mer enn høyt nok for mitt bruk men det er jo smak og behag.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke forsterker og høyttalere? kjøp noe brukt for 3500... blir nok mer nøgd med det ja....

Hadde sikkert blitt fornøyd med en passiv løsning også, men for å spare plass (og ledningssurr som en nevnte lenger opp her), så ønsker jeg et aktivt sett. :)

Du begrenser deg altfor mye ved å utelukke en passiv løsning. En par små DALI høyttalere på en Cambridge forsterker tror jeg hadde passet deg bra, ettersom du ikke er ute etter masse trøkk og bass. Da har du hifi-lyd uten at det koster skjorta.

Lenke til kommentar
Mener du Genelec 8020 kanskje? Hva ligger de på i pris? ca 3500?
Vil vel heller tro nærmere 35 000

Hmmm. Det virker som om de ligger på ca 3500 i Sverige hvertfall, inkl. moms. (Men det virker som om dette kanskje er prisen for kun én høyttaler, i så fall er det dessverre uaktuelt.)

 

Du begrenser deg altfor mye ved å utelukke en passiv løsning. En par små DALI høyttalere på en Cambridge forsterker tror jeg hadde passet deg bra, ettersom du ikke er ute etter masse trøkk og bass. Da har du hifi-lyd uten at det koster skjorta.

Jeg tror du nok kan være inne på noe der, det er bare det at jeg ikke egentlig ønsker å bruke mer plass på høyttalere m/tilbehør enn jeg strengt tatt må. Og da er vel et aktivt sett å foretrekke. :)

 

min gamle avr 10 og klipsch rebel sub + klipsch rebel sattelitt høytalere for 2500 + frakt

så har du så du klarer deg

Vel, nå har jeg jo et 2.1-sett da, og det er nettopp løsninger med sub jeg ønsker å unngå. :) For det første synes jeg ikke musikk blir noe fint med sub, dessuten krever de som regel et visst lydnivå før de "fungerer som de skal", og jeg ønsker som regel å høre på musikk ved et moderat (altså lavere) lydnivå. Men du skal ha for forsøket.. ;)

Endret av mbst
Lenke til kommentar
Hvordan er det forresten å bruke studiomonitorer i det daglige? Hva skiller dem fra vanlige høyttalere? Blir man fortere sliten av dem, er lyden "blassere" etc?

Lyden er kanskje litt masete. Grunnen til det er at det er studiohøytalere, og de skal gjengi detaljer. Og da gjengir de alle detaljer. Det fører til at du blir mer kresen på hva du mater inn i høytalerene.

 

MP3 i 128kbits kvalitet høres i disse høytalerene, for å si det sånn!

 

Bakpå går det an å dempe diskanten for å gjøre de litt mindre avslørende. Da blir de litt varmere i lyden.

 

For de som er spesielt interessert, så er det norske Seas elementer inni høytalerene. (Jeg måtte skru opp og kikke en dag jeg satt alene og kjedet meg i studioet.) Seas brukes i veldig mange dyre høytalere, bla i Snell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...