Gå til innhold

Stuemaskin til 10k - AMD og ATi


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Skal sette sammen en maskin til en kamerat for rundt 10k. Han skal ikke spille de aller kraftigste spillene, så jeg valgte et middels skjermkort. Er lenge siden jeg har gjort dette, så jeg trenger litt hjelp fra noen litt mer oppdaterte brukere. Her er oppsettet:

  • Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM
     
  • Asus A8N-SLI nForce4 SLI S-939
     
  • Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3 PCIe
     
  • AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED
     
  • Altec Lansing ACS221 høyttalersett
     
  • OCZ 1024MB Dual Channel Gold C2 E.L.
     
  • NEC DVD-brenner ND-3540 bulk, intern
     
  • Arctic Cooling Silentium2 Miditower
     
  • Logitech Cordless Internet Pro Desktop

Tot: 9 604,- fra Netshop

 

Som Shuttle-mann er jeg ikke helt sikker på hvor mange kabinettvifter han trenger for tilstrekkelig kjøling og respektabelt støynivå. Tips? Hvordan så det ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
hvorfor det skjit skjermkortet der? SLI hovedkort og ATI er bortkastet

Han trengte ikke noe bedre, dessuten er det greit å ha et hovedkort som tillater oppgradering senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ

ro ned på rammen så kan du investere i 7800gt...., og du burde velge et litt bedre kabinett for det der suger virkelig hardt

Endret av Slettet-uHVgFQ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
ro ned på rammen så kan du investere i 7800gt...., og du burde velge et litt bedre kabinett for det der suger virkelig hardt

På hvilken måte suger det hardt? Står at det lager lite støy og varme, dessuten så ser det helt greit ut, og koster ikke allverden.

Lenke til kommentar

White det er et meget godt kabinett det der AC kabinettet, har bygget 6 maskiner basert på det, det er ekstremt støysvakt, det har i tillegg egen hardiskjøler i strikkoppheng . Det er imidlertid trangt å bygge i, men det er vel eneste bakdelen.

 

Så Prohelp er helt ute på jordet her, er et av de kabinett jeg virkelig anbefaler for de som vil ha et støysvakt system. I tester får også strømforyningen på det kabinettet god kritikk.

 

Men du bør unne han Artic Cooling Silencer Ultra TC som cpu kjøler.

 

Men det hovedkortet der ville jeg ikke hadd, det har ei meget bråkete lita fillevifte.

 

Jeg ville valgt:

 

Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X kr 850,- - Et greit hovedkort uten vifte.

 

sparer deg 250 kr, gjør at du kan kjøpe den cpu kjøleren jeg anbefalte.

 

Skjermkortet er vel greit nok, men såvidt jeg har forstådd så yter 800 XL en del bedre en 800

 

I såfall har du jo :

 

Club3D Radeon X800XL 256MB PCIe retail kr 2495,-

 

Dette sparer du inn på å skifte til :OCZ 1024MB Dual Channel Value series kr 950,-

 

Det jeg da ikke vet er hvor mye vifta på det skjermkortet bråker, ville derfor ha vurdert å kjøpe :Arctic Cooling ATI Silencer 5 ke 195,-

 

Da har du garantert et system som takler det meste på markede idag.

 

Og til Prohelp, har du noen som helst grunnlag for å si at T1 er et dårlig kabinett, eller er det bare Probullshit du kommer med ?

Endret av Osse
Lenke til kommentar

og du trenger ingen kabinettvifter til det kabinettet der, det har 2 meget stillegående 80 x80 mm vifter topp bak som drar ut luft, og 2 x 80x80 mm vifter som drar ut luft og blåser gjennom strømforsyninga.

 

Og tar du i tillegg den skjermkortkjøleren så blåser den varmen fra skjermkortet direkte ut.

Lenke til kommentar

Men dette er det jeg ville kjøpt, og i tillegg bestilt AC silencer Ultra TC fra databutikken til kr 101,-. Bare for å gi deg valgets kval, men en X2 har sine fordeler, men shg har jeg alri bestilt noe fra, så hvor gode de er på service vet jeg ikke.

 

Antec SX1040B II-EC, 400Watt, Black 586,00 586,00

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939 586,00 586,00

AMD Athlon64 X2 3800+, S939, BOX 2.988,00 2.988,00

Kingston DDR400, 2x512 MB, CAS 3 853,00 853,00

Seagate 7200.8 250GB, 8MB, SATA, NCQ 988,00 988,00

NEC ND-3540, DVD±RW, Black 373,00 373,00

Asus EAX800XL/2DTV/256MB, PCI-E 2.430,00 2.430,00

Logitech Cordless Desktop LX300, NO 426,00 426,00

Arctic Cooling VGA Silencer ATI 5 v2 212,00 212,00

 

 

 

Varebeløp inkl. moms: NOK 9.442,00

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ
Og til Prohelp, har du noen som helst grunnlag for å si at T1 er et dårlig kabinett, eller er det bare Probullshit du kommer med ?

Her er en liten leksjon til Osse som tydeligvis er brainwashed av de fra AC.

1: Det er laget av stål som er svært tungt, ikke noen lan box

2: PSUen har ikke standard passform så det er vanskelig å oppgradere

3:Psuen er bare 350w...ikke så altfor mye

4: Kun plass til to harddisker

5: Kun plass til to cd spillere eller annet

6: Ingen filter...trekker masse støv

7: Plastikk utenpå som ser skikkelig billig ut...

8: PSU vifta bråker under load

9: Altfor trangt for store ATX hovedkort

10: Ingen PSU-e power connector

11: Plastikken som er brukt i kassa er ekstremt skjør og knekker lett

Lenke til kommentar

Test av High tech revies

 

Test av HW

 

:p og slik fortsetter konklusjonene fra testere verden over.

 

Største bakdelen er som sagt at det er trangt å bygge , ellers kan du jo linke til en kombinasjon eller et ferdig kabinett som er like støysvakt, med 2 meget stillegående kabinettvifter og kvalitetstrømforsying i.

 

Og det er faktisk 3 x 3,5 brønner, altså plass til maks 4 hd. (inkludert 1 i hd kjøler)

 

Ellers er det jo morsomt at AC har hjernevasket både meg og testere rundt om i verden.

 

Vært morsomt å se om du kan finne en negativ test av det kabinettet.

 

Men skal være ening i at det er trangt. Og jeg vil heller ikke anbefale det til folk som ukentlig er inne i maskinen og oppgrader..

 

Det er ikke et lett kabinett, skal du ha et lett kabinett må du ha tynt jallablekk, eller aleminium. Dog er fordelen at virbrasjoner ikke forplanter seg like lett til kabinettet for resonans.

 

Når det gjelder støyer under load, hmm - de 4 viftene er styrt av kabinettempraturen, og selv tester jeg alle maskiner ved å kjøre diverese tester som belaster systemet rimelig hart i en del timer , så støy under load har jeg ikke opplevd.

 

Billig plastic, joda, det er plast front, kan ikke si at den platikken der er av dårligere kvalitet en f.eks chiftech sine med dører.

 

Og som sagt har jeg bygget 6 maskiner basert på det kabinetet, har ikke knekt noe enda, og samtlige 6 som har mottatt maskinene har vært fornøyd.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...