Gå til innhold

Mandriva vs Ubuntu


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu. Mulig jeg er trangsynt, men jeg klarer rett og slett ikke å se hva som gjør Mandriva bedre enn Ubuntu på noen punkter. Kanskje at i Mandriva kan du velge hva som skal installeres, og at man kan velge development tools under installasjon. Går likevel greit å installere med apt-get i Ubuntu etterpå da.

Ok, da snur vi spørsmålet. Hvis Mandriva ikke er bedre enn Ubuntu, hva gjør Ubuntu bedre enn mandriva?

 

(no offence her altså, jeg er bare nyskjerrig)

Lenke til kommentar

Går vel egentlig i at den er raskere, ikke så bloatet, ikke bleeding edge som Mandriva har en tendens til å være, installeres kun med èn CD.

 

Kom forresten på en ting som kan være greit for nybegynnere, Mandriva automounter Windows-partisjoner. På en annen side, man finner greie smørbrødlister på www.ubuntuguide.org for hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar
Kom forresten på en ting som kan være greit for nybegynnere, Mandriva automounter Windows-partisjoner. På en annen side, man finner greie smørbrødlister på www.ubuntuguide.org for hvordan man gjør det.

Ubuntu monterer FAT32-partisjoner i noen tilfeller. Og hvis du venter til Ubuntu Breezy blir sluppet i Oktober blir både gamle Linux-partisjoner, NTFS-partisjoner og FAT32-partisjoner automatisk montert. :)

Lenke til kommentar

Jeg prøvde både ubuntu og kubuntu (?) en kort liten tid. Om Ubuntu er noe særlig kjappere, det vet jeg ikke (kanskje boot timen, men her blir nok ubuntu slått av PClinuxOS, som er redux av mandriva), men den er behagelig å bruke og fungerer fint. Ankepunktet mitt var at ubuntu kommer ikke med et tilsvarende kontrollsenter som mandriva gjør, dvs at du må enten (correct me if i am wrong) bruke shell for admin, eller kde-gnome control center. KDE Control center spesielt er forholdsvis rotete, og hverken gnome eller kde kan måle seg med mdk control center mht funksjonalitet og enkelhet å bruke.

 

Her er forresten en review av beta 3 mandriva 2006.

 

http://distroreviews.com/index.php?view=109

Lenke til kommentar
Kom forresten på en ting som kan være greit for nybegynnere, Mandriva automounter Windows-partisjoner. På en annen side, man finner greie smørbrødlister på www.ubuntuguide.org for hvordan man gjør det.

Ubuntu monterer FAT32-partisjoner i noen tilfeller. Og hvis du venter til Ubuntu Breezy blir sluppet i Oktober blir både gamle Linux-partisjoner, NTFS-partisjoner og FAT32-partisjoner automatisk montert. :)

Ser det ut som jeg har Windows-partisjoner på boksen min? :mad::) Men det hadde ikke hatt så mye å si for meg uansett. SÅ vanskelig er det ikke å legge inn en linje i /etc/fstab.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg mener Mandriva er en sterkt undervurdert distribusjon. Jeg har i flere år byttet mellom mange forskjellige distroer og mener helt klart at den forandringen Mandriva gjennomgår for tiden gjør det til den klart beste distribusjonen for nybegynnere og ellers alle brukere som vil ha et system som fungerer fra start uten å måtte surfe forum og paste oppskrifter i kommandolinje for å kunne spille mp3.

 

Mandriva 2005 LE er dønn stabilt. De har nettopp kjøpt opp Conectiva og er inne i en forandringsprosess som ser VELDIG lovende ut. De har blant annet skrudd ned lanseringsmaset og fokuserer nå mer på å levere gjennomprøvde løsninger (noe flere distroer burde...). De leverer flere grafiske grensesnitt (Gnome, KDE, osv...) og har gjennomført de alle på en skikkelig måte. De har etterhvert en god og stabil pakkehåndterer og et veldig godt utvalg av program. De har sagt at de alltid skal levere 100% GPL distroer i tillegg til club-utgaver med ikke-GPL programvare. Installasjonen er en lek.

 

Jeg mener valget mellom Ubuntu og Mandriva burde være nokså lett for de aller fleste. Velg Mandriva. :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...