Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dele opp hastigheten av ADSL? er dette possible


Anbefalte innlegg

Hei :love:

 

meg og veninna mi deler ADSL i studenthybelen vår.. vi har 2 datamaskiner.. men krangler heletiden hvem av oss som skal surfe.. fordi veninna mi laster ned filer konstant fra datamaskinen sin selv når hun ikke er hjemme :hrm:

 

Så uansett når jeg skal bruke internett så går det så ulovlig tregt for meg.. :cry:

 

Har hørt noen snakke om at vi kan dele opp hastigheten via routeren.. så selv om veninna mi laster ned på høytrykk har jeg likevell halvbarten av tilkoblingen..

 

Stemmer dette i tilfelle hvordan skal vi gå frem vi har kjøpt en

SMC barricade router (SMC7004VBR) som vi har koblet oss opp med

 

Hjertelig takk for at dere tar dere tid til å lese og kanskje hjelpe til

 

ha en god dag

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg ikke helt 100% inne på det, men ettersom jeg har forstått så skal du høre på følgende:

Du har en tjenester som heter QoS (Quality of Service), som lar deg spesiefisere hva som skal prioriters og til hvilken grad det skal prioriteres. Da kan dere sette opp at hver av dere skal prioriteres med halve linjekapasiteten. Så når du ikke sitter på nettet, kan hun bruke hele linjen, men da igjen når du sette deg ned forran maskinen så blir du prioritert til å få halve linjekapasiteten.

 

Husker ikke hva slags switcher som har denne funksjonen, men dem lå på pris på underkant av 1000kr

Lenke til kommentar

tja... netlimiter kan da vel funke... i netlimiter kan du jo begrense hvor mye uploads du vil dele, og hvor mye download du vil ha på det programmet du bruker.. Hvis venninna di bruker dc++, kan hun vel bare stille på (la oss si du har 1000kbps linje) og da kan hun stille på til sånn ca 45/60 kb/s og 1 på upload (upload tar mye av linja au).. da vil ikke programmet laste ned mer enn 45 kb/s, og da antar jeg at du har de andre 45/60kb/s til gode!

 

 

Forresten finnest det crack til netlimiter au, så du slipper å tenke på prøveperioden. Men var vist noe tull og herk ang cracken (måtte gjøre updatering).... men men :D

Lenke til kommentar
tja... netlimiter kan da vel funke... i netlimiter kan du jo begrense hvor mye uploads du vil dele, og hvor mye download du vil ha på det programmet du bruker.. Hvis venninna di bruker dc++, kan hun vel bare stille på (la oss si du har 1000kbps linje) og da kan hun stille på til sånn ca 45/60 kb/s og 1 på upload (upload tar mye av linja au).. da vil ikke programmet laste ned mer enn 45 kb/s, og da antar jeg at du har de andre 45/60kb/s til gode!

 

 

Forresten finnest det crack til netlimiter au, så du slipper å tenke på prøveperioden. Men var vist noe tull og herk ang cracken (måtte gjøre updatering).... men men :D

piratkopiering er ikke lov...

 

Men som du sier er netlimiter på begge pcne en mulighet. Evt så kunne du ha satt opp en linuxboks som shaper hvis du er veldig inn i linux

Lenke til kommentar

Da dere har kjøpt en router så blir det kanskje litt dyrt å kjøpe ny? Hvis dere skulle ha en router som dere kan stille inn prioriteringer inne i routeren anbefaler jeg Linkys WRT54. Uten en slik router (som har denne teknologien) er netlimiter et fint program. Men e jo ganske enkelt for venninen din å "jukse" med farten når hun er hjemme.

Endret av Garreth
Lenke til kommentar

Jeg har noe av den samme problemstillingen..

 

Har en pc som kjører win2000 server med 2 nettverkskort i.

 

Kan jeg bruke netlimiter på den pc'en og sette en limit på all trafikk som går på det ene nettverkskortet?

 

Eller finnes det andre programmer til dette?

 

Grunnen til at jeg vil sette limit på all trafikk på nettverkskortet, er at den er koblet til en trådløs base som bl.a. leieboer kobler seg opp mot.

 

 

Håper noen har en løsning :)

Lenke til kommentar
WIN 2000 har vel QoS innebygd, men du kan vel få netlimiter til å funke helt greit og  :yes:

 

Har 7 pcer på samme nettet her hjemme jeg bor, bruker netlimiter på de maskinene som det blir lastet ned ting på og det funker glimrende.

Og man kan sette at netlimiter begrenser all trafikk på et nettverkskort?

Uten at det påvirker maskinen den er installert på?

Endret av Makky
Lenke til kommentar
Jeg har noe av den samme problemstillingen.. Har en pc som kjører win2000 server med 2 nettverkskort i. Kan jeg bruke netlimiter på den pc'en og sette en limit på all trafikk som går på det ene nettverkskortet? Eller finnes det andre programmer til dette? Grunnen til at jeg vil sette limit på all trafikk på nettverkskortet, er at den er koblet til en trådløs base som bl.a. leieboer kobler seg opp mot. Håper noen har en løsning :)

Du burde legge inn en linux distro som har støtte for bandwith control!

 

Netlimiter begrenser kun farten til programmer dvs. at du må ha det inne på alle pc'ene hvis det skal fungere ordentlig.. ikke en ideell løsning for deg med andre ord..

 

For trådstarter vil det derimot fungere helt fint så lenge hybelvenninen er med på tegninga!

Endret av ZanZel
Lenke til kommentar
Jeg har noe av den samme problemstillingen..

 

Har en pc som kjører win2000 server med 2 nettverkskort i.

 

Kan jeg bruke netlimiter på den pc'en og sette en limit på all trafikk som går på det ene nettverkskortet?

 

Eller finnes det andre programmer til dette?

 

Grunnen til at jeg vil sette limit på all trafikk på nettverkskortet, er at den er koblet til en trådløs base som bl.a. leieboer kobler seg opp mot.

 

 

Håper noen har en løsning :)

Du burde legge inn en linux distro som har støtte for bandwith control!

 

Netlimiter begrenser kun farten til programmer dvs. at du må ha det inne på alle pc'ene hvis det skal fungere ordentlig.. ikke en ideell løsning for deg med andre ord..

 

 

 

For trådstarter vil det derimot fungere helt fint så lenge hybelvenninen er med på tegninga!

Finnes det ingen windows-løsninger til dette?

Lenke til kommentar
Netlimiter funker vel bare inn, så da blir vel alt trafikken til din maskin også begrensa, men jeg er litt usikker om netlimiter finner utav det med det andre nettverkskortet, men det finnes jo tredjeparts ruter software.

Det burde vel gjøre susen. Eller du kan sette opp linuxdoks Clarconnect e.l.

Er desverre ikke aktuelt å sette opp enda en maskin 27/7 :(

Lenke til kommentar
Netlimiter funker vel bare inn, så da blir vel alt trafikken til din maskin også begrensa, men jeg er litt usikker om netlimiter finner utav det med det andre nettverkskortet, men det finnes jo tredjeparts ruter software.

Det burde vel gjøre susen. Eller du kan sette opp linuxdoks Clarconnect e.l.

Er desverre ikke aktuelt å sette opp enda en maskin 27/7 :(

Netlimiter baserer seg lokalt på den enkelte maskin, på socketnivå og ikke på hardware/nettkort-nivå. Dvs, du setter den opp på maskinen til venninda di som du vil begrense, så burde saken være løst. Netlimiter kjører fint i WinXXX.

 

QoS jobber også på socketnivå/applikasjonsnivå lokalt, og ikke på hardware nivå, så QoS gjør ingenting Netlimiter ikke klarer å gjøre, og Netlimiter gjør samme jobben mye mere oversiktlig og enklere.

 

Netlimiter kan begrense den totale båndbredden som er tilgjengelig både for inn og ut trafikk på venninda din sin maskin, uavhengig av hvilke programmer hun bruker.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Så uansett når jeg skal bruke internett så går det så ulovlig tregt for meg.. :cry:

Hvis venninnen din laster ned mye er problemet trolig at hun bruker hele upload-båndbredden på nettet deres. Be henne stille denne lavere på maskinen sin, så går alt mye raskere - ikke bare for deg, men for henne selv og hennes downloads også (de trenger nemlig også litt ledig upload-båndbredde).

Lenke til kommentar

Her ser det ut til å være noe for windows: http://www.bandwidthcontroller.com/

 

Jeg har ingen som helst erfaring med båndbreddestyring på windows-platform, men jeg lurer på om MS sin ISA-server også kan brukes til båndbreddestyring? Krever sikkert et server-os av nyere dato og dertil utlegg av cash hvis man skal holde seg innenfor lovens rammer.

 

Ellers har man jo som nevnt mer interessante OS som kan gjøre jobben veldig bra og graits, herunder kan jeg også nevne FreeBSD/OpenBSD med PF. Det er dog ikke alltid like aktuelt å kaste ut windows fra en allerede etablert maskin i nettverket :)

Lenke til kommentar
Her ser det ut til å være noe for windows: http://www.bandwidthcontroller.com/

 

Jeg har ingen som helst erfaring med båndbreddestyring på windows-platform, men jeg lurer på om MS sin ISA-server også kan brukes til båndbreddestyring? Krever sikkert et server-os av nyere dato og dertil utlegg av cash hvis man skal holde seg innenfor lovens rammer.

 

Ellers har man jo som nevnt mer interessante OS som kan gjøre jobben veldig bra og graits, herunder kan jeg også nevne FreeBSD/OpenBSD med PF. Det er dog ikke alltid like aktuelt å kaste ut windows fra en allerede etablert maskin i nettverket :)

Dette programmet så genialt ut!

 

Det har heldigvis en Trial som skal testes ut, men liker ikke at det bare er "beta" som er ute...

 

"A single copy of the software is $189.00 US" <- Syns det er dyrt å betale fullpris på et program som fortsatt er beta, og det ser ut som det er en god stund til v1.0

Lenke til kommentar

Prøv om dere kan få byttet SMC ruteren til en Linksys WRT54G/GS, den ruteren har båndbreddestyring på forskjellige nivåer.

 

Med en WRT54 kan dere prioritere slik at dere har halve linjen hver hele tiden, eller slik at nedlastinger (P2P etc) har lavere prioritet enn annen trafikk og derfor viker for surfing, mail etc.

 

Dersom dere ikke får byttet SMC ruteren er ikke prisen på en WRT54 avskrekkende, tror den koster rundt 600kr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Prøv om dere kan få byttet SMC ruteren til en Linksys WRT54G/GS, den ruteren har båndbreddestyring på forskjellige nivåer.

 

Med en WRT54 kan dere prioritere slik at dere har halve linjen hver hele tiden, eller slik at nedlastinger (P2P etc) har lavere prioritet enn annen trafikk og derfor viker for surfing, mail etc.

 

Dersom dere ikke får byttet SMC ruteren er ikke prisen på en WRT54 avskrekkende, tror den koster rundt 600kr.

Kan noen forklare hvordan man setter opp Linksys'en ?

Har ip telefon og vil sette opp systemet slik at telefonen er prioritert når den er i bruk, ellers så ønsker jeg full pupp på det trådløse nettverket når tlf. ikke er i bruk.

Hakker noe inni helvete i telefonen hvis det er høy belastning på nettverket....noe som igjen fører til at dama hakker noe inni helv.. på meg og min nettbruk :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...