Gå til innhold

Politisk debatt på Sandnes VGS.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I fjor var Per-Kristian Foss på besøk hos Oslo Handelsgymnasium, sammen med noen andre mindre kjente politikere. Det ble iallefall en interessant debatt.

 

Men tilbake til topic: Det hadde vært interessant å spørre de røde partiene om hvordan de innbiller seg at velferdsstaten vil utvikle seg. Hvordan ser det ut om f.eks 50 år? Hvordan skal dette finansieres og vil vi og våre barn få de samme godene som dagens foreldregenerasjon. Med mindre noen drar penger ut av ræva, er man enten nødt til å øke skatter og avgifter. Da blir spørsmålet: Vil mellom- og overklassen akseptere at politikerne herser og stjeler enda mer penger enn de gjør i dag?

Lenke til kommentar

Spør om FRP virkerlig har kontakt med julenissen :D

 

Forøvrig Morten så synes jeg at du kan spørre hva som er alternativene til FRP etter et stortingsvalg , om det er kun Høyre det er aktuelt og arbeide sammen med , samme spørsmål kan frontes mot Høyre og eventuelt Venstre. Du kan også spørre hvordan SP stiller seg til monarkiet.

Endret av HanDerre
Lenke til kommentar

Om man spør hvordan SV/AP/SP har tenkt å løse flokene med EU/NATO/forsvar/utenriks, så vil man holde dem underholdt i noen minutter. Om man spør H/KrF/V/FrP hvordan de forholder seg til samarbeid med hverandre, så vil man oppnå samme effekt der i leiren. Nå har jo partiformann i FrP, Carl I Hagen sagt seg villig til å trekke seg at han står i veien for et samarbeid, så det lønner seg ikke å trekke ham inn i dette uten å tenke godt gjennom det først. Nå husker ikke jeg hvordan det ligger an, men jeg synes huske at noen i den knall-røde leir (RV, SU, AKP, NKP ?) støttet væpnet revolusjon, hvilket kan bli et fint tema å diskutere.

Lenke til kommentar

"Hvorfor kan dere aldri lære dere å samarbeide skikkelig, det er sikkert greiere det istedetfor å bare å sitte å se på at eldresentrene/sykepleien/forsvaret blir dårligere og dårligere.."

 

Til de som er imot NATO vil jeg spør hvordan Norge da vil forsvare seg, og jeg vil ikke godta et svar som sier at "Norge har ingen fiender"...

Lenke til kommentar

Jeg var innom websidene til endel partier og så kun hva de hadde tenkt å bruke penger på. Det stod ikkenoe om hvor de hadde tenkt å kutte.

 

Det kan jo hende at de bare hadde tenkt å omfordele pengene innen hver sektor? F.eks +3mrd til videreutdanning av lærere, -3mrd til vedlikehold av skolene.

 

Jeg skjønner godt hvorfor de ikke skriver hvor de kunne tenke seg å kutte, det vil jo garantert støte noen velgere. På den andre siden så synes jeg det er talentløst å være så lite åpne. Skal jeg gå utifra at de har tenkt å ta alle pengene fra oljefondet? Begynner nesten å tro det...

 

Så, si at du har to spørsmål. Spør først en representant om det er noen sektorer de kunne tenke seg å bevilge mer penger til. Etter at de har fortalt om alt de kunne tenke seg å øse ut penger til, spør dem hvor de har tenkt å ta dem fra.

 

Evt kan du spørre i motsatt rekkefølge... hvis de da ikke sier at de har tenkt å kutte noe så kan du jo spørre om de har tenkt å bruke mer penger noe sted... ;)

 

Jeg ser for meg noe vill roing.

Lenke til kommentar

Jeg synes du bør spørre på ting du lurer på foran valget J! Du er tross alt førsteårsvelger i år og da er vell det viktigste å få klarlagt litt hva partienes "hjertesaker" er. Du kan også spørre de partiene som er mest villige til å bruke penger hvor verdiskapningen skal komme ifra. Dersom FRP skal holde halvparten av det de lover vil jo dette føre til inflasjon og en skikkelig høy rente.

Lenke til kommentar

Det finnes brukere her på forumet som tror at de er hevet over moderators henstillinger. Jeg sa klart og tydelig:

 

Hold dere til det trådstarter ber om dere, nemlig gode spørsmål han kan stille politikerne på møtet. Det er nok av tråder hvor dere kan krangle om andre ting.

Noen av dere synes det ikke vare noe å bry seg om og fortsatte en diskusjon om liberalisme. De innleggene er nå gått tapt for almenheten, og slik vil det gå med andre innlegg som beveger seg off topic til tross for moderators henstilling. Så dere kan like godt spare dere bryet...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...