Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Lurer på noe anngående ermebretten. Jeg synes det ser helt tullete ut å brette ermene med foret ut. Er ikke dette imot kleskoden i forsvaret? Ser stadig vekk uniformer der bretten ikke har kamuflasjen vendt utover.

Også utrolig sløvt å ha buksene langt nedpå støvlene, er ikke dette også mot instruks? Buksekanten skal knytes oppunder støvlekanten vel?

 

Så dette på 17. mai blant annet. Hvis ikke man kan ta på seg uniform skikkelig, kan man ikke like gå med noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Garden bretter vi med for ut og på gardensk vis så skal det gjøres ordentlig. Bretten skal være stram, ikke ha noen folder og sånt, det dras bak. Bretten skal ikke være i kontakt med underarm når armen er 90 grader. Syns det er helt greit jeg, slipper å stryke arma på uniformene. Sparer ett par minutter på kveldstid.

Lenke til kommentar

Nå er jo heller ikke uniformer formsydd heller da, så derfor kan jo en uniform faktisk se litt annerledes ut på enkelte personer. Er midt mellom 42-44 og 46-48 selv. 42-44 sitter tight og blir litt kort i beina, mens 46-48 blir litt mer baggy, men gjør at jeg faktisk klarer å bevege meg skikkelig i den.

Lenke til kommentar

Lurer på noe anngående ermebretten. Jeg synes det ser helt tullete ut å brette ermene med foret ut. Er ikke dette imot kleskoden i forsvaret? Ser stadig vekk uniformer der bretten ikke har kamuflasjen vendt utover.

Også utrolig sløvt å ha buksene langt nedpå støvlene, er ikke dette også mot instruks? Buksekanten skal knytes oppunder støvlekanten vel?

 

Så dette på 17. mai blant annet. Hvis ikke man kan ta på seg uniform skikkelig, kan man ikke like gå med noe annet?

 

Som alle sier det du beskriver er en skikkelig uniform brett. Luft har dog egne perm dresser og sjø har gakk gakk uniformen sin så er bare hæren du ser i en M04.

Lenke til kommentar

Synes -Longva- sitt forslag om 3 gode + 3 dårlige også høres mest fornuftig ut. Avkrysning/poeng gir særdeles lite info om hva du spesifikt gjorde bra/dårlig, som jo er det en trenger for å kunne utvikle seg. Evt. ville jeg supplert med å be soldatene skrive noen linjer om de har forslag til andre måter å gjøre ting på.

Lenke til kommentar

Synes -Longva- sitt forslag om 3 gode + 3 dårlige også høres mest fornuftig ut. Avkrysning/poeng gir særdeles lite info om hva du spesifikt gjorde bra/dårlig, som jo er det en trenger for å kunne utvikle seg. Evt. ville jeg supplert med å be soldatene skrive noen linjer om de har forslag til andre måter å gjøre ting på.

Det blei slik eg gjorde det. Minimum tre ting eg kan forbedre, kor mykje ansvar eg tek i forhold til stillinga, kva eg har gjort bra.

Takk for hjelpa gutta!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har et lite spørsmål til dere som har peiling på sånt.

INTOPS er noe jeg kanskje vurderer etter fgtj, så da har jeg et lite spørsmål:

 

Jeg har blitt innkalt til CSS bataljonen, hvor/som hva burde jeg prøve å få tjenestegjort om jeg har lyst til å prøve meg utenlands? Altså, jeg vet at alle har mulighet til å komme inn, men er det noen grener innenfor CSS som veier tyngre?

 

Velkommen til CSS! Har selv førstegangstjenesten min her nå og skal fortsette som grenader etter sommeren.

 

Det er stort sett ikke så nøye hvilken stilling du har, de fleste av stillingene våre trengs i utlandet. Bortsett fra stillinger som velferdsass, vakta og skytebaneass, de er ikke like relevante. Jeg vil anbefale deg å komme i Tren-, Vedlikehold-, Krok-, eller Tungtransport-tropp. Alt etter hva du liker best selv.

 

Er det noe mer du lurer på, så er det bare å sende PM!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Også må vi ikke glemme å sitte fyringsvakt og sove på et ujevnt og ukomfortabelt underlag i et svett telt med svette mennesker og vite at plutselig må du opp og full alarm er i gang.. :roll:

 

Klarte å sovne på en fyringsvakt under førstegangstjenesten jeg, men ble heldigvis vekket av en i teltet før befalet oppdaget det (enda heldigere er det at det ikke skjedde noe katastrofalt). At jeg sovnet er en av de tingene jeg skammer meg mest over i livet til den dag i dag faktisk. Men til forsvar kan jeg si at jeg ikke merket at jeg holdt på sovne; plutselig var jeg borte bare. Det er ikke lett å holde seg våken langt utover natta når man er stuptrøtt.

Endret av Intuisjon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...