Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det kan fortsatt bli tatt ennå mer tak i. Husker det selv fra da jeg var BK-OP. Det var jo de siste øvelsene som gikk aller best. Når alt er såpass innøvd at det går på refleks og automatikk. Tenk om man kunne bygd ennå et år videre på det?!

 

Jeg er enig i det dere sier, Forsvaret hadde blitt mye bedre med en lengre vernepliktsperiode, men det koster jo svinemye penger... Det går nedover med Forsvaret, minner veldig om førkrigstiden...

 

Ang kurs/sertifikater... Tar jo lang tid å få enkelte av disse og det går utover den "normale" tjenesten.. Soldatene hadde blitt mye mer kompetente og dyktig.

Eksempler:

Vognførere

Sanitetsmenn

Våpenspesialister (BK, Javelin osv)

Ingeniørdykkere

 

Spesielt er det pga teknologien at det vil lønne seg med flere vervede/lengre verneplikt.. Nye våpensystemer/kjøretøyer/utstyr som krever mye kursing/øvelse..

Den største utfordringen hadde vært å gjøre en eventuelt lengre verneplikt mer attraktiv, jeg tror ikke vi ville klart å fylle alle de vernepliktige plassene med motiverte, trente og profesjonelle soldater. Det ville uansett tatt tid og mye ressurser for å få det på plass.

 

En annen utfordring hadde vært å gjøre det man hadde kompetanse fra Forsvaret mer attraktivt i det sivile, la oss ta en geværmann feks... Han har ikke noe å by på i det sivile ift geværmannstillingen... Det burde vært et slags fagbrev eller lignende som kunne vært nyttig i det sivile, selv om man ikke var spesialist (vognfører o.l.)

 

Forsvaret og spesielt Hæren har jo rekordøkninger på grenaderstillingene som blir utlyst. Det blir flere søkere på FOS hvert år.. Dette må bety noe, så Forsvaret burde satset mer profesjonelt, noe som de i større grad tar tak i...

 

 

Det spørsmålet man må stille seg først er, hva skal Forsvaret primært brukes til, forsvar av Norge, eller "intervensjoner" ala Afghanistan/Lybia. For det andre, holdninger, skal man ha et vernepliktig forsvar som fungerer, må man ha en fellesskapsfølelse, dvs Norge slik det var for 15år siden, og ikke det amerikaniserte Norge man har i dag.

 

Gitt at Forsvarets primære oppgave er Norge sitt forsvar. Ville jeg anbefalt at "alle" skal inn. Man blir bare tjenesteudyktig om man har større problemer med bevegelighet(kan ikke løpe/gå med "vanlig (Ludvig) sekk" ), siden de som er i fare for anaphylaxia(diverse alergier), folk med epilepsi, medfødte hjerte/lunge feil...

 

Alle småskader, gir enten lettere tjeneste, eller mudding(fikses, siden inn på nytt)

 

Sier meg ellers enig med forslaget om "FOS" for førstegangstjeneste, da ser man ofte hva folk egentlig duger til, eller hva de sliter med eventuelt.

 

Hva annet, hadde hatt folk inne til førstegangstjeneste når de var 21, de er mer modne, alle "barnesykdommer" har enten gått over/blitt reparert, eller så har de blitt verre, og vedkommende er tjenestedyktig. Eneste post-ww2 mobiliseringen av fgtj folk i Europa var ganske faila. Serbiske/Jugoslaviske hæren i 91 var oppsatt med 18/19åringer. Etter det økte de alderen til 21. Selv om mange av dere sikkert ser ned på sørøst-Europa så hadde dette samfunnet anno 1991 ganske mye til felles med det samfunnet man atm har i nordvest Europa.

 

Ellers, til poenget. To typer førstegangstjeneste, kort og lang.

Kort fgtj, for geværmenn etc. 9mnd. Første 3 er opplæring(hvor av 8 uker felles rekrutt, siste 8 uker, mer spesialisert og hardere for de som er mer fysiske av seg), resterende 6 er man på beredskap.

 

Lang førstegangstjeneste(18-24 mnder), som belønnes, økonomisk(man blir betalt normal lønn) for de som er f.eks skyttere, de som bemanner kritiske deler av luftvernet... etc... Har veldig begrenset militær erfaring(rekruttskole->medisinsk dimm) så kan ikke si hvilke tjenester som hadde vært mer hensiktsmessige å ha folka inne lengre.

 

Etter denne kan man ta en karriere videre i forsvaret. Man velger selv lang/kort fgtj, etter rekrutten(8 uker) som er felles for alle.

 

Kort fgtj, belønnes samme som i dag.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Ingen som jobber i forsvarets mediasenter her? Har tilgang til forsvarets mediearkiv og på SAMTLIGE bilder fra Cold Responce 2012 har de bommet totalt med hvilke kjøretøy som er avbildet. En M113 og en BV206 er ikke det samme... Nederlandske Fennek er heller ikke en BV, den har ikke belter engang. Sisu er bare kalt "kjøretøy" for å gjøre det enkelt.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Ingen som jobber i forsvarets mediasenter her? Har tilgang til forsvarets mediearkiv og på SAMTLIGE bilder fra Cold Responce 2012 har de bommet totalt med hvilke kjøretøy som er avbildet. En M113 og en BV206 er ikke det samme... Nederlandske Fennek er heller ikke en BV, den har ikke belter engang. Sisu er bare kalt "kjøretøy" for å gjøre det enkelt.

 

Du kan sende dem en mail. [email protected]

Lenke til kommentar

Når jeg var på Madla (i sjø), fikk ikke vi til å ha noe annet enn sjøpølsa (ganske stor, men upraktisk bag) under senga. Det jeg gjorde var bare å hive det jeg hadde av ryggsekk og bag oppi den, men det ble også mulighet for å låse inn bagene på en egen lugar som stod tom. Men dette alternativet var vel egentlig bare flaks, da de fleste lugarene pleier å bli brukt.

Lenke til kommentar

Har blitt innkalt til garden og tenker på å søke på presse og informasjonsassistent. Noen som har noen erfaringer derfra?

Lurer også på å søke forsvarets mediesenter som videoassistent, ettersom det er noe jeg kommer/holder på å utdanne meg innenfor.

All info er nyttig :)

Lenke til kommentar

Ikke alle får ha en sivil bag under senga, kommer ann på hvor du tjenestegjør... Og hvilket befal du har, i 2BN hadde noen tropper i kompaniet lov til å ha bag under senga, og noen ikke. Så er veldig forskjellig. Sivil hylla er forøvrig jævlig liten.

 

Vet det varierer, da jeg var rekrutt på Madla kunne vi ha en militærbag under senga, og den kunne du godt lempe oppi alt av sivilt utstyr om du ville.

Lenke til kommentar

Det er en liten hylle som sitter på døra på skapet som dere kan ha sivile effekter på. Hvertfall var det sånn på skapene til 4. tropp, 5. Kompani på 1107-kontigenten og tviler på at dette har forrandret seg siden den gang. Resten skal ned i bagen og stues under senga om dette blir tillatt, eller alt skal ned i Sjøpølsa (denne bagen dere i Sjøforsvaret får utdelt). Da jeg var på rekrutten ble sivile bager stuet inn på et troppslager på loftet på kaserna og låst inne. Om du trengte noe i bagen kunne du spørre befalet, så låste de opp.

 

At Sjøforsvaret ikke får utdelt Forsvarets kamuflasjefargede bagger er for meg helt utrolig da Sjøpølsa er en upraktisk bag som moser alt du har oppi der.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Må også benytte anledningen til å ytre at jeg synes Sjøforsvaret burde gjøre noe med både uniformene sine og uniformsreglementet. Per i dag så kan kun gakk-gakken benyttes utenfor leir. Denne er av mange årsaker lite brukt av personell som skal hjem på perm og fører til at spesielt Sjøforsvaret ikke blir vist frem i det sivile samfunnet. Både Hæren og Luftforsvaret får lov til å stikke hjem i arbeidsantrekk (eller finere arbeidsuniform), så hvorfor skal ikke Sjø få stikke hjem i US? Men på en annen side synes jeg også at arbeidsantrekk i Sjø er utrolig stygge uniformer med særdeles dårlig passform.

 

Tips til alle nye rekrutter! Pass på at dere får uniformer av samme og riktig størrelse når dere går gjennom depoet.

 

Hvis dere er som meg og liker å pose i uniform, så ikke velg Sjøforsvaret. Da må dere hvertfall like å pose i gakk gakk i så fall, men den er jo også meget tradisjonell vel og merke.

Endret av Pleya
Lenke til kommentar

Synes USen er digg jeg. Mener også det er slik en arbeidsuniform i sjøforsvaret skal se ut.

 

Det verste med paradeuniformen er egentlig bare at den er helt forferdelig å gå i. Det klør OVERALT, og gnagsår har oppstått på de merkeligste steder.

 

Ja, også har jeg jo vært et element for latter når jeg har gått på butikken i den.

Lenke til kommentar

Ferdig med øvelse "No Response" for i år, makan til møkkaøvelse skal man lete lenge etter...

 

Min andre NATO, og jeg har fortsatt til gode å løsne skudd, og i år så jeg ikke fienden en gang. Hadde absolutt ingen meningsfylte oppdrag.

 

 

Men slik er det nå en gang med NATO-øvelser, det er de høye herrer som skal trene på å flytte brikker rundt i et ustanselig kaos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...