Gå til innhold

Er Naruto en barneserie?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen har skrevet dette ennå, gidder ikke å lese gjennom 6 sider. Uansett, i Japan er Naruto en barneserie, men siden Amerika og verden generelt er såpass pysete så blir sensuren høyere og blir da kalt for ungdomsserie. Det er det samme med Bleach og alle de andre mangaene og animeene i Shounen-sjangeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bleach har bare mer blood, naruto er mye mer voldelig og sterk. Det nermeste Bleach kommer er når Aizen kutter ned Hinamori og Byakuya selv ber om dødsdom for Rukia.

 

Bare Sasukes fortid alene gjør Naruto til en i hvertfall 12+ Du får se, i full detalje, at Itachi slakter hele familien sin! Det er ikke for barn, animert eller ei.

 

Naruto har innimellom en form for barnslig dohumor, men den er som oftest velplassert og noe selv voksne flirer av (hvis de har fulgt med). En unge vil, for å si det sånn, bare skjønne skiten.

 

Gidder ikke lese noen av sidene, fordi jeg ikke gidder å lese innlegg fra folk som mener Naruto er en barneserie fordi;

A. de ikke liker den selv, synes humoren er dårlig og spenningen for "opplagt god slutt" etter country of the wave og dermed barnslig...

B. det virker barnsligt med alle tusenene av teknikker og hvordan det gode for det meste vinner.

C. Første episoden har gitt dem intrykk av at det er barslig "foreldreløs får det endelig godt, og siper" som et av temaene i serien.

 

Jeg liker for eksempel ikke Dragonball men mener ikke av den grunnen at det er en slags barneserie, selv om den sikkert også er mulig å se for barn.

 

Dessuten er det ulike deler med serien man liker som unge og som ungdom. SÅ ikke kast en ung dom på Naruto, VENLIGST. Bare det faktum at så mange ungdommer og nesten voksne personer ser på Naruto er bevis nok på at Naruto ikke er en barneserie.

 

Det er rett og slett som å si at man er barnslig hvis man liker skytespill... unger liker dem selvsagt også, men de liker bare skytingen!

 

Edit: Skriveleif

Endret av krigsnaut
Lenke til kommentar

Var i England for en uke siden, og der solgte de Naruto på DvD.

Stod aldersgrense 12+ på dem, men det er England, og de er ikke akuratt snill på aldersgrensen. tviler egentlig på at Norge hadde gitt noe lavere da, siden serien inneholder en del "sterke" hendelser. (setter sterke i hermetegn fordi jeg ikke finner noen bedre forklaring på det :hrm: )

Endret av Brainbaker
Lenke til kommentar

Er urkomisk, Japan er et land med MASSE underholdnings-vold, men samtidig et land med ekstremt lavt draps-antall så vidt jeg vet:S

Så dokumentar der de hadde 35 drap på et år?:S Kan jo ikke stemme...

 

Uansett, jeg vil sette Naruto som ungdomsserie, i hvertfall i Europa. I Japan er det Shounen uansett.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Når Naruto først startet så passet serien for barn/ungdom etter min mening, men det virker som at Shipuuden er mer seriøs. Den har gått bort fra den gammle "morsomme" Naruto til en eldre og mer moden. Dette vil jeg anta gjelder for alle de andre personene i serien. Så jeg vil si at den nye arc'en passer best for ungdom

Lenke til kommentar
Når Naruto først startet så passet serien for barn/ungdom etter min mening, men det virker som at Shipuuden er mer seriøs. Den har gått bort fra den gammle "morsomme" Naruto til en eldre og mer moden. Dette vil jeg anta gjelder for alle de andre personene i serien. Så jeg vil si at den nye arc'en passer best for ungdom

8531714[/snapback]

spørs hva slags barn du mener da og jeg stoler på at "ungdom" går opp til 18 år? :p

siden jeg har lest mangaen og vet hvor ufattelig mye de dreger ut (de drog ut litt i overkant av et kapittel til hele 3 episoder hvis jeg husker rett. Mot vanlige litt i underkant av 2 kapittel per episode.) synes jeg serien var bedre før shippuuden. Se animeen før du leser mangaen!!

Lenke til kommentar
Synes fortsatt at det bør vare 12+ men det kommer jo ann på episodene og hvor episodene blir sendt.

blod som blir sensorert i animer og i naruto da kan det være 8-9 for meg.

Men historen blir jo da et problem.

8532084[/snapback]

Hva er det egentlig som er så sinnsykt komplisert med historien, da?

Lenke til kommentar

Det eneste etter min mening som kan være litt komplisert er alle forklaringene. Sånn som når Rock Lee åpner de portene under Chunin eksamen. Disse kan kanskje være litt vansklig for de yngre å forstå.

 

Når det gjelder selve historien så er ikke den akkurat komplisert.

Lenke til kommentar

Historien på overflaten er noe en barnehage unge kunne forstått. Sånn er det med ALLE historier. Det er litt under overflaten det er litt mer vanskelig. Vi tenker da heler ikke "komplisert" for f!

Avsluttningen av country of the wave, når haku dør og Zabuza slår helt om, er ikke noen en unge vil odentlig skjønne. De vil jo bare se at zabuza skifter side på grunn av sorgen, ikke no anna.

Sier ikke at den ikke er til en viss grad sebar for unger, men som sakt at ungene bare vil forstå overflaten.

Lenke til kommentar

Med norske øyne er ikke dette en barneserie.

 

Hvis du sammenligner med andre serier som er barneserier her i Norge, så er Naruto fyllt med mer vold, blod og alvorligere scener (både kampscener og emosjonelle (?) scener)

 

Historiene blir til tider kanskje litt for dype til at barn kan forstå de?

Altså, de har kanskje litt problemer med å se forbi det som skjer akkurat der og da.

 

Folk sammenligner med Tom og Jerry? Tom og Jerry er gladvold, der allt er gøy og morro. Og en svartbrent katt blir plutselig helt frisk og tar aldri noe permanent skade. Mens Naruto har litt mer realistisk vold. (Ikke at det er så veldig realistisk. Men mer virkelighetstro.

 

Det er ikke noe barneserie i vesten ihvertfall. Når det må sensureres (det ble vel pokemon også? WTF :p) slik at det blir mer barnevennlig.

Lenke til kommentar

Erroneous har nok ikke sett Naruto ^.^ Hvor manga episoder har du sett, 1? eller kanskje du har sett ut country of waves oppdraget? Jeg skal være enig i at Inari og Haku sine bakgrunner var virkelig dårlig skrevet, litt barnslige de egentlig, men det er nå altså ikke engang en tiendedel av serien! Faktisk såvidt en tyvendedel! Gaara er den eneste igjennstående med slik bakgrunn og hans er mye MYE bedre skrevet.

 

Eller så har du ihvertfall ikke fulgt godt med! Hvorfor kan du ikke bare si rett ut "jeg likte ikke denne serien" i stedet for å skal klassifisere den som en barneserie fordi du likte ikke den?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt morsomt å lese at nesten alle absolutt skal insistere på at Naruto ikke er en barneserie. Det er en barneserie. Den ble laget for barn. Den har rimelig barnslig humor. Nei, den har ikke så mye blod, og nei, litt blod gjør ikke den automatisk til en "voksen/ungdomsserie".

 

Kan strekke meg til å innrømme at Naruto Shipuuden blir litt mer en ungdomsserie, men den er også en barneserie.

 

Bare innrøm det. Vi ser på en barneserie, og synes den er bra. Move along.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...