Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3Com router vil ikke ha 10.0.0* adresse


Anbefalte innlegg

Jeg har et lite problem her. Jeg leier en sokkel hos noen og husverten har bredbånd fra Telenor. Fra dem fikk de et Speedtouch 510 modem som også fungerer som router. Greit nok, men husverten var så smart og ville ha trådløst så han kjøpte til en 3com trådløs router. Nå er det jo ikke anbefalt med to routere etter hverandre i et nettverk, men det er ikke det jeg har problemer med.

 

For jeg får ikke åpnet portene til Azuerus skikkelig. Så fant jeg ut at begge routere står oppført med DHCP. Så jeg tenkte jeg skulle deaktivere DHCPen på 3com routeren for jeg regner med at Speedtouchen ikke forstår IP-adressen min som er "192.168.*" ettersom det er en IP jeg får fra 3comen.

SÅ når jeg skal deaktivere DHCPen på 3comen så får jeg ikke IP-adresse fra Speedtouchen.

 

Jeg tenkte kanskje det var fordi 3comen var satt opp som 192.168.1.1 som IP og at Speedtouchen vil at 3comen skal ha en 10.0.0.* adresse, men 3comen vil ikke ha den adressen. Jeg får bare følgende feilmelding når jeg prøver:

 

"ERROR: Your LAN IP adress falls in the same subnet as your Internet IP adress"

 

Må jeg sette 3com routerens IP-adresse til 10.0.0.* eller går det greit som det er?

Har det noe med at jeg må sette TP-kabelen fra Speedtouchen inn på LAN porten på 3comen istedet for WAN-porten? Er det derfor jeg ikke får IP fra Speedtouchen når jeg deaktiverer DHCP på 3com?

 

Regner med det er dette som er grunnen til jeg ikke får åpnet portene ordentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jaha? Hvorfor er det nødvendig? Det må da gå av å gjøre det på en annen måte vel? For jeg vil helst ikke gjøre så mange forandringer på modemet.

 

Edit: Prøvde å gjøre det før og sette ppoe-instillingene på 3com routeren istedet, men det fungerte ikke særlig bra. Helst bør dette gjøres fort sånn at nettlinjen ikke er nede for så veldig lang tid.

 

Det må da vel gå an å få det til sånn at 3com-routeren bare fungerer som en vanlig basestasjon vel? For da vil jeg vel ikke ha dette problemet?

Endret av raziel014
Lenke til kommentar

Hei.

 

Sett 3com til "static IP" under WAN innstillingene.

Sett "wan IP" til noe HELT annet enn den serien som modemet gir (feks. 11.12.13.14).

sett LAN IP til 10.0.0.x (Feks. 10.0.0.4)

Husk å disable DHCP server i routeren.

Sett kabelen fra modemet i en LAN- port, og restart router.

 

 

Dette oppsettet burde virke.

 

Lykke til. :thumbup:

 

Edit: 10.0.0.x forutsetter at det er denne serien modemet gir ut. Kan også være 192.168.1.x er ikke helt sikker her...

Endret av madammim
Lenke til kommentar

 

Sett 3com til "static IP" under WAN innstillingene.

Sett "wan IP" til noe HELT annet enn den serien som modemet gir (feks. 11.12.13.14).

sett LAN IP til 10.0.0.x (Feks. 10.0.0.4)

 

Nå er jeg ikke helt sikkert på hva du mener for jeg har ikke tilgang til routeren akkurat nå for jeg er på jobb. Men under LAN-settings kan jeg sette IP-adresse til 3com routeren og det er her den ikke vil ha 10.0.0.* adresse. Om jeg kan sette WAN-adresse og hvor eventuelt er jeg ikke sikker på og må sjekke det ut når jeg kommer hjem.

 

Husk å disable DHCP server i routeren.

Sett kabelen fra modemet i en LAN- port, og restart router.

 

Det var dette jeg trodde. Mener å huske at flere har sagt akkurat dette for da vil routeren fungere som et helt vanlig aksesspunkt ikke sant?

 

Edit: 10.0.0.x forutsetter at det er denne serien modemet gir ut. Kan også være 192.168.1.x er ikke helt sikker her...

 

Speedtouch-modemet fra Telenor bruker 10.0.0.* adresse ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...