Gå til innhold

Å identifisere kristne


Anbefalte innlegg

Vennekretsen min består for det meste av ikketroende. Andre i klassen og Paralellklassen er kristne, men de er bare "Tror kanskje det er noe" -Ferdig med det.

 

Så har det seg sånn at når jeg er ute med andre og det kommer noen inn så seg jeg med en gang om de er kristne, eventuelt kommer fra en kristen skole.

En kan liksom bare se det på atferden å utseende på en måte, bare pang med en gang liksom.

 

-Hvordan har det seg at en mange ganger bare kan se det, uten at de har smykker eller noe som tilsier det? Jeg ser ikke på dem som "dumme" eller noe, men er liksom noe "spesielt."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var de ikke snakk om, en kunne ikke se det på klærene som jeg sa. Det var liksom bare en spesiell atferd på en måte, en ting som jeg lurte på hvorfor er.

 

-Og jeg har sagt klart ifra at jeg ikke at intensjoner om å provosere eller noe, så ikke oppfør deg som om det var.

Lenke til kommentar

Neida, det er helt klart noe i det. Klisjénoten er vel at alle kristne har vidåpne øyne, er eplekjekke og har et stort hvit smil. Det er klart at hvis man er i den tro at en øvrig makt over deg elsker deg og at livet bare er en liten oppvarming før man skal til paradis, der de dessuten møter alle de man har mistet, så er det klart det påvirker personligheten din.

 

S,

Lenke til kommentar

Sorry min tone, men jeg blir litt oppgitt av det her. Kristne er vel ikke mer eplekjekke og glade enn sossete sosiallærere? Man kan se at noen liker metal eller hip hop ut fra oppførsel og klesstil, men å se om noen tror på jesus eller buddah, no way.

Jeg synes det bare er et latterlig tema...

 

Edit: At dere kan si noe sånt sier vel mer om hvor flinke dere er til å dømme folk på forhånd.

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Vennekretsen min består for det meste av ikketroende. Andre i klassen og Paralellklassen er kristne, men de er bare "Tror kanskje det er noe" -Ferdig med det.

 

Så har det seg sånn at når jeg er ute med andre og det kommer noen inn så seg jeg med en gang om de er kristne, eventuelt kommer fra en kristen skole.

En kan liksom bare se det på atferden å utseende på en måte, bare pang med en gang liksom.

 

-Hvordan har det seg at en mange ganger bare kan se det, uten at de har smykker eller noe som tilsier det?

Det går ikke an å se om noen er kristne. Men om noen tilhører eb gitt kultur, så kan det påvirke være måte og klesstil. Derfor oppstår det klisjeer og stereotyper. Og enkelte vil ligne på disse stereotypene.

 

Hjerne vår er ufattelilg flink til å ubevisst sortere inntrykk og klasifisere disse. Og små subtile inntrykk kan være nok til at hjernen klarer å klassifisere enkelte personer som kristne.

 

Men denne klassifiseringen er neppe særlig presis. Men alle de kristne du ikke klarer å plukke ut, de legger du ikke merke til. NÅr du tar feil, så legger du ofte ikke spesielt godt merke til det heller. Men hver gang du får bekreftet at du har rett, så legger du veldig godt merke til det, fordi du er obs på nettopp dette.

 

Grunnen til at man husker bedre når man får bekreftet sitt syn kan sammenlignes med å høre en lyd i bakgrunnen som man normalt ikke legger merke til. Hvis det går ti sekunder, og noen spurte hva man hørte, så hørte man ingen ting. Men om noen to sekunder etter sier, hørte du det? Så ligger lyden fortsatt i korttidshukommelsen, man fokuserer på hva man hørte og tenker over det. Og informasjon vil flyttes fra korttidshukommelsen over til langtidshukommelsen, og man vil huske dette også senere.

 

Tilsvarende når du ser noen kristne. Hjernen plukker mer eller mindre underbevisst ut noen som kristne. Noe du ikke legger merke til, med mindre du rett etter får bekreftet at vedkommende er kristen. Men da legger man med en gang merke til hva underbvisstheten nettopp sa.

Lenke til kommentar
Ja jeg vet det høres dumt ut og nedlatene, noe som ikke er min intensjon. Jeg synes bare det var rart på måten man kunne/kan se det på. -Og det er slettes ikke i alle tilfeller, så det er sagt.

Noen mennesker, uavhengig av hvem de er eller hvilken gruppe du vil plassere dem i, har et varierende behov for å uttrykke hvem de er. Dersom en person er kristen, det er en viktig del av livet hans og han vil få frem dette, så vil du naturlig nok legge merke til det. Det trenger ikke være så ekstremt som at vedkommende går rundt å skriker at han er kristen, det holder å observere andre kristne og finne ut hva som er "normal kristen oppførsel". Det vil være tilsvarende for andre grupperinger, f.eks. homofile eller muslimer.

Lenke til kommentar
Oovz: Nå sier både han og jeg at det absolutt ikke gjelder alle så da er tydeligvis ikke kompisen din en av dem. Les før du sier ting er bare tull.

Vel, jeg står på min påstand. Jeg har aldri hatt den opplevelsen dere snakker om her, og jeg har truffet en del folk, både kristne og ikke-kristne, opp gjennom tidene.

Lenke til kommentar
Om noen derimot er fanatisk kristne (pinsevenn e.l) og går rundt med "I love god" på brystet, så er det noe helt annet.

Interessant at du skulle nevne det. Jeg så akkurat Donnie Darko, og der har den stereotypiske fanatisk kristne lærerinnen "GOD is awesome!!" på brystet. Pussig sammentreff...

 

For ikke bare å komme med en digresjonen: JBlack er, som så ofte, trådens (eneste?) fornuftige røst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...