Gå til innhold

Geforce 6600 eller Radeon X700?


Bergtora

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et skjermkort som er så _stille_ som mulig.

Kortet _må_ støtte hdtv og kunne brukes i linux.

 

Maskinen jeg skal ha kortet i brukes mest som "skrivemaskin" og til å se film på, men det hender av og til at det spilles litt gamle spill.

 

Prisgrensa går på ca 1000 kroner, så det er absolutt ingen vits i å anbefale meg kort over 1200...

 

Jeg vil helst ha et skjermkort som ikke krever ekstra strømkontakt.

 

Edit: kortet må være agp

Endret av Bergtora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Kimen: Hva er det som gjør at X700 er bedre? Bruker det mindre strøm? Er støtten til videovisning bedre? Er kjøleløsningene bedre?

Ville gjerne ha litt begrunnelse her...

Her tror jeg du bør høre på evt. Linux-guruer som måtte finne på å lese tråden..

Når det gjelder støy så er det jo klart at ett kort m/passiv kjøling er å foretrekke.. Det finnes vel slike varianter både for 6600 og X700-serien.. let.. :)

Støy fikses like greit ved å bytte vifte/kjøler, men det visste du sikkert også..

Når det gjelder ytelse.. 3D.. så vil jo det også avhenge av drivere, noe jeg ikke kan noe om når det gjelder Linux.. Som en annen her påpeker.. Historisk har Nvidia vært bedre enn ATI i så måte..

I Windows-miljø er dog X700 en del bedre etter det jeg har erfart.. 6600 "non GT" er noe av det mest skuffende jeg har eid/testet forøvrig.. Har du råd vil jeg anbefale å heller kjøpe det billigste X700Pro kortet du får tak..

Nå skriver du ikke om det er PCI-E, men jeg antar det er det..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jeg er ute etter et skjermkort som er så _stille_ som mulig.

Kortet _må_ støtte hdtv og kunne brukes i linux.

 

Maskinen jeg skal ha kortet i brukes mest som "skrivemaskin" og til å se film på, men det hender av og til at det spilles litt gamle spill.

ATi + Linux = Problemer

 

Det er iallefall min erfring. Selv om driverene demmes har forbedret seg fra totalt ubruklige til dårlige så har de utrolig langt igjen før de er på nivå med nVidia sine Linux/Unix drivere.

 

Jeg har sinskyt mange timer bak meg med svette etter sloss med driveren til flere forskjellige ATi kort i Linux. Så jeg anbefaler trådstarter til foreløpig å holde seg unna ATi kort i Linux hvis du absulutt ikke må bruke dem...

 

Ville tatt et GeForce 6600 kort med pasiv kjøling.

 

De bør du finne til rundt 1000 kroner på AGP.

Lenke til kommentar

GDI[Raptor]: Er det som er problemet egentlig, finner kun passivt kjølte X700 og 6600 med pci-e, av en eller annen grunn er de umulig å finne i agp-versjon. Bruker et radeon 9600 np i linuxboksen nå, og det fungerer helt greit, men ville jo gjerne ha litt mer av de nyeste videostøttene som er på de nyeste skjermkortene...

 

TL1000S: er agp jeg har, og boksen har en gammel type celeron 2,5 ghz, så skjermkortet bør ikke være _for_ bra :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg nettopp et X700 AGP, og den blir veldig varm. Minnet er klokket til 250 MHz (kontra 350 MHz på PCIe-versjonen), og problemet er at PCIe-AGP-broen blir veldig varm. Jeg måtte stille inn på 4xAGP i BIOS, og feste en minne-kjøleribbe på broen.

 

PCIe-versjonen har selvsagt ikke dette problemet. Selv med et relativt tregt minne, så går det an å spille F.E.A.R. med dette skjermkortet, og Doom3 går overraskende bra, selv med "High"-kvalitet.

Lenke til kommentar
PCIe-versjonen har selvsagt ikke dette problemet. Selv med et relativt tregt minne, så går det an å spille F.E.A.R. med dette skjermkortet, og Doom3 går overraskende bra, selv med "High"-kvalitet.

I Linux?

 

Til trådstarter: Vet at utvalget i AGP ikke er helt topp hverken med nVidia eller ATi, råder deg derfor til å bytte ut kjølingen på et 6600 kort. Zalman har en løsninger som er meget stille.

Lenke til kommentar

Doom3 og F.E.A.R. var ment som eksempel på hva skjermkortet er godt for. Linux har vel fremdeles dårlig støtte for 3D-funksjonene på ATi-kort, så forutsetningen er at dette forbedres.

 

Hvis trådstarter KUN skal spille gamle spill i Linux, og trenger skjermkort for å se filmer, så anbefaler jeg et GF 6200, som har støtte for PureVideo i Windows, og som sikkert også får det i Linux etter hvert.

Lenke til kommentar

Har akkurat det samme spørsmålet som trådstarter og har fått gode svar.

 

Men er dette 6600 kortet noe bra? Om ATI kortet utklasser 6600 kortet er jeg villig til å glemme at hardware akserelasjon ikke funker i Linux. Jeg spiller ikke så mye der uansett. Så vidt jeg har sett fungerer alt annet. (Dette vet jeg ikke, men en kjapp google så ut til å gi det svaret)

 

Har også smertegrense på 1200 men har hørt mye bra om 6600GT. Er det virkelig verdt de ekstra hundrelappene?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

6600GT.. AGP el. PCI-E.. er verdt de ekstra hundrelappene.. ja.

Dersom du følger litt med på bruktmarkedet kan du få ett 6600GT for en rimelig penge.. 6600GT er en del bedre enn X700Pro.. for ikke å snakke X700..

6600 "vanilla" derimot er ikke mye å skryte av.

For Linux er Nvidia beste valg.. etter det jeg hører.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...