Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

overdrevet med bass?


ssswopp

Anbefalte innlegg

jeg har tenkt og sette inn en kasse med to slike subber.. blir det alt for mye og bare teit eller kan det bli litt tøft..??

jeg skal ha noe jeg kan brife av ettersom bilen er fullstylet, men når jeg viser bilen fram på show så er det noe jeg mangler; bass! så jeg tenkte når jeg først skal sette i bass, hvorfor skal ikke bassen også bare være syk den og..??

 

og hvordan forsterker trenger jeg til og drive disse subbene??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper du har mye penger for dette kan bli dyrt..

 

http://www.mamut.com/dynabel

 

Hvis du har 2stk. Dynabel BF2502 på hvert element kan du snakke ganske syk bass og samtidig kontroll på elementet. Du kan kanskje klare deg såvidt med 1 forsterker på hvert element, men det skal nok mere kraft til.

 

I tillegg til forsterkerene vil du nok trenge en større dynamo, et større batteri og en kondensator for at du ikke skal gå tom for strøm.

 

Et godt frontsett vil også komme godt med, hvis du derimot ikke bare øsnker bass og til frontsettet trenger du forsterker.

 

Da trenger du altså:

 

4 Dynabel forsterkere (Evnt. 2 hvis du bare kjøper et element) Pris: 16000(eller 8000)

1 forsterker til frontsettet. Feks. Dynabel BF 1702 Pris: 2000

1 frontsett Pris: ca. 1500

2stk. subber Pris: 12000 (eller 6000 hvis du kjøper et element)

 

Total: 31500 (eller 17500) I tillegg kommer dynamo, batteri og kondensator..

 

Dyrt, JA!

 

Hvis du derimot ikke er ute etter god lyd, eller mye lyd kan du kjøpe 2 billige subber, en kraftig forsterker og 2 6x9'er. Da får du også lyd..

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Håper du har mye penger for dette kan bli dyrt..

 

http://www.mamut.com/dynabel

 

Hvis du har 2stk. Dynabel BF2502 på hvert element kan du snakke ganske syk bass og samtidig kontroll på elementet. Du kan kanskje klare deg såvidt med 1 forsterker på hvert element, men det skal nok mere kraft til.

 

I tillegg til forsterkerene vil du nok trenge en større dynamo, et større batteri og en kondensator for at du ikke skal gå tom for strøm.

 

Et godt frontsett vil også komme godt med, hvis du derimot ikke bare øsnker bass og til frontsettet trenger du forsterker.

 

Da trenger du altså:

 

4 Dynabel forsterkere (Evnt. 2 hvis du bare kjøper et element) Pris: 16000(eller 8000)

1 forsterker til frontsettet. Feks. Dynabel BF 1702 Pris: 2000

1 frontsett Pris: ca. 1500

2stk. subber Pris: 12000 (eller 6000 hvis du kjøper et element)

 

Total: 31500 (eller 17500) I tillegg kommer dynamo, batteri og kondensator..

 

Dyrt, JA!

 

Hvis du derimot ikke er ute etter god lyd, eller mye lyd kan du kjøpe 2 billige subber, en kraftig forsterker og 2 6x9'er. Da får du også lyd..

denne da?? den er jo billigere.. :p jeg trenger vel ikke så mye annet tull da?? tenker på kanskje 3 stk. hvor mange forsterkere? hvordan forsterkere? hvor dyrt totalt..

 

har ikke peiling på alt det der..

 

men tusen takk Pallesen for et bra svar.. :thumbup::yes:

Lenke til kommentar
Om det er til show-off må du vel ikkje ha så dyrt? Eg skal garantere deg at bilen din kan dunke greit med ein sub til 2000.

ikke bare til show.. uansett så skal jo lyden høres på show også lyden er det viktigste..!! :p

jeg klarer meg ikke med en subb til 2000.. må ha bedre saker, syns sånne bilige subber blir for pinglete..

Lenke til kommentar

Jeg har alltid lurt på hvorfor det bare er bass som er kult i bil. Et anlegg med skikkelige mellomtone- og diskantelementer som hyler laaaang vei, må jo være vel så tøft som den ensformige dunke-dunke.

 

Bare tenk deg hvis en bil med et skikkelig anlegg (balansert fohold mellom bass, mellomtone og diskant, men som samtidig hyler så høyt at man hører teksten 300-400 meter unna) kommer kjørende. Vil ikke det være sinnsykt mye mer oppsiktsvekkende?

Lenke til kommentar
Jeg har alltid lurt på hvorfor det bare er bass som er kult i bil. Et anlegg med skikkelige mellomtone- og diskantelementer som hyler laaaang vei, må jo være vel så tøft som den ensformige dunke-dunke.

 

Bare tenk deg hvis en bil med et skikkelig anlegg (balansert fohold mellom bass, mellomtone og diskant, men som samtidig hyler så høyt at man hører teksten 300-400 meter unna) kommer kjørende. Vil ikke det være sinnsykt mye mer oppsiktsvekkende?

det er ikke donk donk som er så tøft, men det er føleslen når bassen donker.. merker at alle musklene strammer seg og at du for et deilig følelse imagen.. :p så lenge bassen er god.. :D

Lenke til kommentar

Skyt meg hvis jeg tar feil, jeg har ikke så mye peiling på dette, men etter hva jeg har forstått så er ikke selve suben det viktigste, hva som er alfa omega er subbens forsterker og at denne får masse strøm.

Tror kanskje du vil få betydelig mere lyd av å oppgradere (hvis det ikke allerede er gjort) dynamoen, alle ledninger og batteri.

Deretter tror jeg du bør gå for en stor en stor monoblokk til å drive maks to subber og invistere litt tid i å få riktige og gode kasser.

Slik som jeg har forstått det vil en 700,- subb som har riktig hus og får nok mat spille fletta av en hver 5000,- subb.

Men du bør høre med noen andre først, jeg bare tror.

Lenke til kommentar
Skyt meg hvis jeg tar feil, jeg har ikke så mye peiling på dette, men etter hva jeg har forstått så er ikke selve suben det viktigste, hva som er alfa omega er subbens forsterker og at denne får masse strøm.

Tror kanskje du vil få betydelig mere lyd av å oppgradere (hvis det ikke allerede er gjort) dynamoen, alle ledninger og batteri.

Deretter tror jeg du bør gå for en stor en stor monoblokk til å drive maks to subber og invistere litt tid i å få riktige og gode kasser.

Slik som jeg har forstått det vil en 700,- subb som har riktig hus og får nok mat spille fletta av en hver 5000,- subb.

Men du bør høre med noen andre først, jeg bare tror.

ja, forsterkeren har mye og si.. :yes:

det er ikke altid selve bassen som teller, men også kassa og forstekeren..

Lenke til kommentar

Mitt råd er som følgene:

 

Sub: Du kan gjerne gå for JBL'en du linket til i det siste inlegget ditt, men jeg har hørt mye bra om peerless.

 

Forsterker: 2stk. Dynabel BF 1702. Den ene bruker du på frontsettet, mens du bruker den andre på subben. (Hvis du skal ha 2 subber bør du nok ha 2 forsterkere for å få optimal ytelse)

 

Frontsett: Peerless definition/resolution. Egentlig hipp som happ. Definition spiller litt dypere og med litt mer trøkk.

 

Total pris: ca. 10000

 

I tillegg bør du nok oppgradere dynamoen og batteriet.

Lenke til kommentar
Mitt råd er som følgene:

 

Sub: Du kan gjerne gå for JBL'en du linket til i det siste inlegget ditt, men jeg har hørt mye bra om peerless.

 

Forsterker: 2stk. Dynabel BF 1702. Den ene bruker du på frontsettet, mens du bruker den andre på subben. (Hvis du skal ha 2 subber bør du nok ha 2 forsterkere for å få optimal ytelse)

 

Frontsett: Peerless definition/resolution. Egentlig hipp som happ. Definition spiller litt dypere og med litt mer trøkk.

 

Total pris: ca. 10000

 

I tillegg bør du nok oppgradere dynamoen og batteriet.

hvor mye koster det og oppgradere dynamoen og batteriet da?

Lenke til kommentar
Batteri koster vel en ca. 2000 for et bra batteri. Dynamo er jeg ikke helt sikker på, men du må opp i 2000-4000 for å få en strømsterk dynamo.

Er du gal? Har du bil?

 

Er det gele batteri du sikter til her? Et greit batteri til bil får du for 4-500 på f.eks. Biltema, så legger du det baki og kopler slik at det lades sammen med hovedbatteriet.

 

Dynamo prøver du å få tak i hos en skraphandler, mange kupp som kan gjøres der. Kjøpte nesten ubrukt dynamo på 80 amp for 350,-

 

Bruker man vettet sparer man mye!

Lenke til kommentar

Er du gal? Har du bil?

 

Er det gele batteri du sikter til her? Et greit batteri til bil får du for 4-500 på f.eks. Biltema, så legger du det baki og kopler slik at det lades sammen med hovedbatteriet.

 

Dynamo prøver du å få tak i hos en skraphandler, mange kupp som kan gjøres der. Kjøpte nesten ubrukt dynamo på 80 amp for 350,-

 

Bruker man vettet sparer man mye!

IKKE finn på å sette et vanlig batteri bak i bagasjerommet uten lukket kasse og sørge for ventilering!!! ellers smeller det!!! da batterien danner knallgass når den laddes opp. Neste "ulempe" er at den dampen IRRER det meste av metaller, særlig printbanner og slik som er inne i forstekeren. :whistle:

 

Det er ikke bare pga bedre start strøm, dypere utladning, relativ lav vekt og noe høyere spenning som gjør gele batteriene bedre egnet til bilstereo bruk og til montering bak i bagasjerommet. du kan heller ha en vanlig batteri foran og en gele bak. Enkleste og rimeligste alternativ. Dynamo må helt være større enn 90 Amper. Ellers skulle du sansynligvis stå og spille mens motoren er av?? da har ikke dynamo mye å si.... størrelsen på dynamoen er først og fremst med på å forkorte ned "laddetiden" feks en 90 amp dynamo vil bruke ca 1 time på ladde opp batteriene noenlunde men en på 140A bruke rundt en halv time. Det er alfa omega og VIKTIGERE med riktig laddespening. :w00t:

 

Nyere forsterkere har en lavere hvilestrøm, dvs at den strømen den forbruker når den ikke produsere lyd og den ligger på ca 2-4Amper, før var mer vanlig med 7-9Amper. ellers er alltid slik at mer tungdreven bassen er mer strøm den vil trekke fra forsterkeren, derfor er følsomheten en viktig parameter for din del. skal du bruke det til å spille mens bilen visses er faktisk viktigere med pent lyd enn mye og dårlig lyd. Husk det er mange "billyd intereserte" som glanner på bilen og dårlig lyd hører man det fort.... hjelper ikke mye med "lekker bil". Skaff deg i tilleg en digger batteri ladder hos Biltema på 100-150 Amper ellers får du kjøpt dyrere som er av switch mode type men du må regne med priser over 10K men som du får plass til i bagasjeromet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...