Gå til innhold

Røyker du, eller?


Wobokel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange her som ikke røyker og det er bra, det som ikke er like bra er hvor nedlatende de fleste av disse er mot de som røyker :hmm:

Røyk har i alle år vært tillatt og det er kun de senere år at det er blitt klarlagt at denne er skadelig, og ja skadelig er den dog vil jeg påstå at den skadeligheten er en del overdrevet .

Det som imidlertid er interessant med slike diskusjoner er å se hvor negativ holdning ikkerøykere har overfor røykere, men går en over til alkohol så er det en annen lyd i pipa, for dette nyter de selv og da er det liksom "stuerent" selv om det faktum at folk i alkoholpåvirket tilstand forårsaker flere døsfall enn røyk noen gang kommer til å gjøre, og hvor mange hjem/familier blir ikke oppløst pga alkohol, hvor mange barn får sitt liv ødelagt? Hvor mange kvinner blir ikke slått helseløse hvert år ?? Ja jeg kunne fortsatt lenge her.

En annen ting som heller ikke de samme ikkerøykerne vil prate om er bilkjøring, selv om en bil forurenser langt mere enn en røyker noen gang kommer til å gjøre + at det er en ikke fornybar resurs som brukes opp.

Så kommer argumentet "jammen dette kan ikke sammenlignes for bilen er nødvendig " .

Joda i vise tilfeller er den det, men trenger vi tusenvis av biler i kø hver dag med en person i hver bil, smtidig som det går busser , tog og trikk hvert 20 minutt i samme område??

Hvor mange hundre liter bensin svir en ungdom av hvert år bare med å kjøre gate opp og gate ned for å kjeke seg??

Vel dette er altså ok samtidig som de fordømmer han som står på gatehjørnet og tar seg en røyk, han er syndern selv om en bilist forurenser mere på en uke enn en røyker gjør i et helt liv :hmm:

Lenke til kommentar

Jada finst mange dumme ting som er både skadelig, farlig og ødeleggende her i verden. Men det gjør ikke røyking noe bedre eller mindre farlig.

 

Tingen med røyk er vel at den skader folk i nærheten også kalt passiv røyking.

Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og kan få i seg like mye av mange av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Kanskje noe av grunnen til at folk er nedlatende mot røykere.

 

Mange føler ubehag ved passiv røyking, også over korte tidsperioder. Vanlige symptomer er irritasjon i øyne, hoste, sår eller tørr hals, hodepine, tiltetning i brystet og tungpustethet.

 

Som sagt klart det finst verre ting enn røyking som skader omgivelsene og samfunnet mer, men det rettferdiggjør ikke røyking.

 

Uansett hvordan dere vrir og vender på det er røyking en stygg og unødvendig uvane som er skadelig. Dessuten tror jeg de fleste røykere kjører like mye bil, drikker, får i seg sukker og bruker shampoo som alle andre.

 

no-smoke.jpg

 

Men har ikke noe imot røykere, som ikke utsetter uvanen sin for ikke røykere, folk må lov å gjøre som de vil.

Lenke til kommentar
Jeg røyker i helgene, snuser nesten en boks til dagen, drikker straks anledningen er der, det være seg 2, 3 ganger i uken, og jeg er rimelig sikker på at jeg er sunnere enn de fleste her. Variasjon, folkens.

Jeg snuser 6-7 bokser i uken og la dere være klart. Røyking er rett og slett skamkjipt!

Lenke til kommentar
Jada finst mange dumme ting som er både skadelig, farlig og ødeleggende her i verden. Men det gjør ikke røyking noe bedre eller mindre farlig.    Tingen med røyk er vel at den skader folk i nærheten også kalt passiv røyking.  Å røyke passivt vil si at man puster inn luft som er forurenset av tobakksrøyk. Ved passiv røyking utsettes man for de samme stoffene som ved aktiv røyking, og kan få i seg like mye av mange av de helseskadelige stoffene som om man hadde røykt flere sigaretter selv. Kanskje noe av grunnen til at folk er nedlatende mot røykere.

 

Hva med eksos? Skader ikke det folk i nærheten , ja sogar folk som er langt unna, skader ikke dette ozonlaget, noe som er en betingelse for alt liv på jorden :hmm:

Er mann av denne grunn nedlatene mot bilister ??

Nei jeg forsvarer ikke røykere,men synest det er blitt litt vel mye hysteri om en sak menst alle de andre tingene som er mye verre forbigås i stillhet, hvorfor?? Jo fordi det berører dem som lager lover og regler , det er en kjent sak at det er enkelt å forby/fordømme ting en selv ikke har behov for, men uhyre vanskelig når det er noe en selv trenger,da er det liksom ok :hmm:

Bare så det er sagt , ja jeg røyker. Men jeg hilser faktisk røykeloven velkommen på de fleste punkt, men synest hysteriet reund dette er vel overdrevet .

Det går i de fleste tilfeller ann å lage smidige ordninger som tar hennsyn til alle :hmm:

Lenke til kommentar
Hva med eksos? Skader ikke det folk

 

Jo men til sammenligning så er ikke dagens samfunn avhengig av røyk for å fungere slik som med eksos spyende biler. Finst klart verre ting enn røyking som skader omgivelsene, men blir tull og sammenlingne de med den unødvendige uvanen røyking.

 

Enkelt å forby/fordømme ting en selv ikke har behov for, men uhyre vanskelig når det er noe en selv trenger

 

Ingen trenger jo egentlig røyk, det er et selvlagd behov som egentlig bare i bunn og grunn handler om å ruse seg på nikotin, derfor synest jeg ikke det kan sammenlignes med biler som ødelegger ozonlaget eller andre lignende ting som det er et behov for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Ingen trenger jo egentlig røyk, det er et selvlagd behov som egentlig bare i bunn og grunn handler om å ruse seg på nikotin, derfor synest jeg ikke det kan sammenlignes med biler som ødelegger ozonlaget eller andre lignende ting som det er et behov for.

Det er ikke nødvendigvis kun et selvskapt behov. Mange bruker røyken som avkobling, noe som ofte trengs i mange samfunn. Noen har behov for å bruke mange kosmetiske produkter, ta solarium og spise god/usunn mat - noe som også dreper. De fleste i denne verden er usunne, men det fine er at man kan velge selv hvilken måte man vil være usunn på.

 

Uansett så vil det alltid være folk som kjøper noe markedet har å by på. Det at produktet er avhengighetsskapende gjør det ikke noe bedre.

Lenke til kommentar
Ja, jeg røyker og snuser, men prøver å holde meg mest til snusen. Hvorfor? Begge deler er utrolig godt, og i en stressa situasjon er det veldig godt med en røyk å roe seg på.

nor sant skal sis så stresser røyk kroppen mere , men den får det til og virke som at den roer oss ned , jada eg røyker og så dette er ikke no moralpreik

Lenke til kommentar
Hva med eksos? Skader ikke det folk

 

Jo men til sammenligning så er ikke dagens samfunn avhengig av røyk for å fungere slik som med eksos spyende biler. Finst klart verre ting enn røyking som skader omgivelsene, men blir tull og sammenlingne de med den unødvendige uvanen røyking.

 

Enkelt å forby/fordømme ting en selv ikke har behov for, men uhyre vanskelig når det er noe en selv trenger

 

Ingen trenger jo egentlig røyk, det er et selvlagd behov som egentlig bare i bunn og grunn handler om å ruse seg på nikotin, derfor synest jeg ikke det kan sammenlignes med biler som ødelegger ozonlaget eller andre lignende ting som det er et behov for.

Nei vi er ikke avhengig av røyk i dagens sammfunn, men vi er heller ikke avhengig av alkohol, ei heller er vi avhengig av minst 50% av biltrafikken som skjer i dag og med tanke på at 1% av biltrafikken forurenser mere enn alle røykerne kommer til å gjøre blir jo dette et paradoks :hmm:

 

Nå var imidlertid ikke mine innlegg ment som noe for/mot røyk, men heller en liten tankevekker til alle som er så snare å fordømme alt de selv ikke bruker :whistle::whistle:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...